Washington DC

Verenigde Staten, Washington

We zijn in de hoofdstad van de USA aangekomen. Na wederom een vlotte treinreis vanaf Philly.
Washington DC...de DC staat voor District of Columbia. Washington DC ligt niet in één van de 50 staten van Amerika maar heeft een aparte positie, het is een district.

Ons hotel ligt vlakbij een metro station en wat een verschil met New York zeg! De ondergrondse wereld is hier ruim en luchtig, de metrostations zijn grote hallen en niet zo klein en bedompt en warm zoals in New York. Erg prettig want buiten loopt de temperatuur op naar een graad of 30 en dan koelen we af in de metro...

Na het droppen van de koffers in het hotel bekijken we op de plattegrond wat we nog kunnen doen de rest van de dag.
We besluiten de metro naar Smithsonian (de strip waaraan heel veel musea liggen) te pakken en van daaruit de ronde om het Tidal Basin te maken. Aan dit 'meer' liggen enkele bezienswaardige monumenten.

Meteen al zien we hoge obelisk, het Washington Monument. Gebouwd ter ere van de eerste president George Washington, voltooid in 1888. De bouw heeft tientallen jaren stil gelegen door gebrek aan geld. Je ziet het verschil in de steenkleur.

Thomas Jefferson was de 3e president en is vooral beroemd vanwege zijn inbreng en het schrijven van de Declaration of Independence. Hij heeft een groot monument (tempel!) gekregen aan de rand van het Tidal Basin.
Even verderop zit politicus George Mason lekker op een bankje in de zon.

Franklin Roosevelt was de president tijdens de tweede wereldoorlog, hij is de enige president die meer dan twee termijnen heeft gediend. Tijdens zijn vierde termijn is hij overleden. Er is een groot monument van hem ook aan de rand van het Tidal Basin.
Er zijn tweeëntwintig citaten uit het presidentschap van Roosevelt gegraveerd in de granieten muren en er zijn meerdere beelden. Op het laatst toch een beeld van hem in een rolstoel, hij wilde liever niet dat die in beeld kwam. Ik zei al tegen Corinne, ik dacht dat hij in een karretje zat...en jawel.
Zijn hondje Fala, een Schotse Terriër, is het enige presidentiële dier met een standbeeld.

Mooi ook het monument van Martin Luther King: out of a mountain of despair, a stone of hoop.

Terug naar het hotel en daar vlakbij Vietnamees gegeten. Op naar de volgende twee volle dagen in Washington.

Next day:
Morgen hebben we kaartjes voor de hop-on Hop-of bus en vandaag zijn we met de metro en lopend op pad gegaan. Het is erg warm, 32 graden dus flink zweten.

Eerst naar Het Witte Huis. Hello Joe, are you there?
Aan de achterzijde kan je beter foto's maken dan aan de voorzijde. Daar belemmert een hek je vrije uitzicht. Het bezoekerscentrum van The White House is heel erg leuk.
Eerst een film ingesproken door de president en zijn vrouw (ze heten ons welkom) en vervolgens vertellen oud-bewoners hoe ze het hebben ervaren daar te wonen. We horen oa Barbara Bush, Bill Clinton, Jimmy Carter, Michelle Obama en ook nog de dochter van Lyndon Johnson. We zien veel beelden van binnen, enkele privé vertrekken ook.
Wat we eigenlijk ook niet wisten is dat vanaf de 1e president ze altijd al op deze plek hebben gewoond. Het Witte Huis is regelmatig aangepast. Richard Nixon heeft een bowlingbaan aan laten leggen, met één baan. Het binnenzwembad heeft hij opgeofferd voor een nieuwe pressroom.
In al die tijd zijn er ook huisdieren geweest. Oa een pony, wasbeer, katten en honden.
Die foto van Ronald en Nancy Reagan met hun hondje Rex, zo schattig!

Na dit bezoek wandelen we in kalm tempo naar het Capitool. Het zweet staat op onze rug en bovenlip, om af te koelen maar een milkshake, tja je moet wat...
O jee, het Capitool staat in de steigers. Maar het is maar aan één kant dus geen paniek.
Ook hier een groot bezoekerscentrum met veel informatie. Via dit centrum kan je ook naar binnen voor een rondleiding maar daar hebben we geen kaartjes voor.
Er is een 'geheime' tunnel naar Library of Congress. Toch nog een bibliotheek van binnen deze reis! En wat een mooie!
We moeten ons wel aanmelden via een QR code en de ene persoon legt dit net even iets vriendelijker uit dan de andere. Als ik zeg, wij zijn niet van hier en u praat heel erg snel krijg ik toch een excuus.

Dan had ik nog bedacht dat we naar de Botanische tuin konden, ligt op een hoek van het Capitool terrein. Normaal zijn die kassen erg warm en benauwd maar dat is het nu buiten ook, de kassen hebben zelfs een iets prettiger klimaat nu. Bij binnenkomst wordt er naar mijn blouse gewezen, en naar de plant die erop staat door medewerkster waar zij net vóór die plant zit. Oké dan, een foto (compleet met oververhit hoofd).
De orchideeën afdeling is prachtig, love it!

We duiken de koele metro weer in richting hotel. Morgen nog een dag in Washington DC, wordt vervolgd dus.

Het is weer geweldig om je verhalen te lezen en zo mee te kunnen reizen. Veel plezier!

Greta 2023-06-20 09:22:54

Mooie steden, waar veel over is te vertellen en te zien. Prettige vakantie! Lieve groet, Anniek

Anniek 2023-06-20 14:10:33

Bombastische beelden. Goed verslag en mooie foto’s

Riet van Munster 2023-06-20 20:37:56

Het is fantastisch om dit allemaal met je mee te maken! Jij zweetdruppeltjes daar en wij hier! Foto in de botanische tuin is echt heel leuk!