ôfskie fan Fryslân

Nederland, Heemskerk

Onze laatste dag in Friesland, voor de laatste keer stappen we uit onze bedstee.

We pakken onze spullen en nemen afscheid van ons plekje aan de Leidse vaart in Alde Leie.

We willen vandaag nog Sloten en Stavoren bezoeken voordat we alle twee weer huiswaarts rijden.

Sloten is de kleinste van de elf steden. Het heeft stadsrechten maar er wonen iets meer dan 700 mensen.
Net zoals Dokkum en Harlingen is het een vestingstad.
De stadswandeling uit mijn boekje is snel gedaan. Het begint ook weer te regenen helaas.

Door naar Stavoren aan het IJsselmeer. Vanaf Hindeloopen hadden we daar eerder heen gekunt maar toen regende het ook zo.
Nu lopen we ook met jassen en capuchons op over de dijk, het IJsselmeer heeft schuimkoppen. Zomer in Friesland...
Aan de kop van de haven staan een rij huizen met houten betimmering in verschillende kleuren geschilderd. Dit lijkt echt op Denemarken om ons thema wereldreis in Friesland nog maar even te benoemen.
Alle 11 steden van de tocht hebben ook een fontein. Die hier in Stavoren is wel heel monsterlijk.
Het beeld van het hebberige vrouwtje van Stavoren zien we bijna over het hoofd. Ik dacht een menshoog beeld te zien maar ze is amper 1 meter.
We lopen wat rond in het plaatsje, en lunchen op het havenhoofd. Ook hier zijn de coronaregels aan de orde, daar wordt netjes rekening mee gehouden.

Onze Friesland wereldreis zit er op. Corinne rijdt via Emmeloord naar huis en ik ga weer naar de Afsluitdijk.
Het waren gezellige dagen in een mooie provincie. Het wisselvallige weer heeft ons er niet van weerhouden alles te doen en zien wat we wilden.
Oant sjen Fryslân!

Was weer leuk om met jullie mee te reizen!

Dick Kruiswijk 2020-09-09 20:44:18

Prima om nu eens via jou/jullie iets te lezen over de mooie provincie Friesland, misschien een volgende reis bijvoorbeeld naar Drenthe....? Vast ook geweldig om over te schrijven, goede rit naar huis!

Henny 2020-09-09 21:00:28

Jij doet de reizen die je maakt allemaal aantrekkelijk maken met je leuke schrijfstijl! Hoop er nog heel veel te mogen meelezen!

Annie Wouters 2020-09-10 19:00:05

Zo leuk om te lezen en mooie foto's