Kuierje yn Fryslân

Nederland, Leeuwarden

Een hele dag weer in de buitenlucht was het vandaag, een prachtige dag.

We begonnen vandaag met eerst een kort ritje naar Marrum. Bovenop de dijk is daar een soort tempeltje neergezet. Van verre al te zien. Met enige fantasie is de lange dijk toch net de Chinese muur....
Op de dijk weer hetzelfde uitzicht over een uitgestrekt gebied met daarachter de Waddenzee.
Herinneren jullie je nog 14 jaar geleden dat een groep van 150 paarden was ingesloten door zeewater? Dat was hier.
Na een zware storm was hier het hele buitendijks gebied op 31 oktober 2006 overstroomd. De grote groep paarden stond bij een drinkplaats (een dobbe,omringt door een aarden wal) die iets hoger lag. Zij durfden echter niet door het hoge water naar veilig gebied te lopen.
Toen het water na dagen iets ging zakken heeft een groep jonge vrouwen met hun eigen paarden ze mee weten te lokken naar de dijk. Beelden van deze geweldige actie gingen destijds de wereld over.

Via kleine dorpjes navigeer ik vandaag Corinne naar Earnewald, een dorp in de gemeente Tietjerksteradeel. Dit dorp is gelegen aan de rand van het Nationaal Park De Alde Feanen. Het bezoekerscentrum is gesloten maar we kunnen er de auto kwijt en met een pontje steken we over het water waar onze wandeling begint.
In deze streek is grootschalig aan turfwinning gedaan. Er werden 1,5 meter diepe langgerekte gaten (petten) gegraven met daartussen stroken land (legakkers) om het veen op te laten drogen. Door de golfslag werden nogal wat legakkers weggeslagen en zo werden grotere meren gevormd. Het land is nog steeds drassig, niet geschikt voor inpoldering, en sinds lange tijd (1923) in het bezit van Vereniging Natuurmonumenten.
We wandelen (kuierje in het Fries) een uitgezette wandeling. Maar goed dat onze schoenen waterdicht zijn, zakken soms flink weg in het moeras. Een mooi gebied!
Loopt wel zwaar, de afstand van 5 km leek wel het dubbele. Afgezien van geiten op een landje hebben we geen andere dieren gezien. Wel gehoord, maar verscholen tussen het riet. En bijna op het eind staan er naast een woonhuis zomaar een aantal lama's in een veld, whaha Peru in Friesland.

De middag brengen we door in Ljouwert. Leeuwarden voor de Nederlandstaligen.
We willen heel graag de Oldenhove beklimmen. Moet nu worden besproken dus dat eerst maar gedaan.
Na een winkelstraat en een ijsje komen we terug en kunnen we de 183 treden omhoog klimmen. Poeh poeh, geen leuning dus ik klamp me maar aan de muur vast.
De toren is nooit afgemaakt, hij had twee keer zo hoog moeten worden. Maar het zat allemaal niet mee tijdens de bouw (begonnen in 1529), vrijwel direct zakte de toren scheef. Op één centimeter na staat hij twee meter uit het lood.
Dus mijn genomen foto lijkt niet scheef, de toren is dat gewoon. De scheve toren van Pisa in Friesland.
We kunnen ver kijken, mooi hoor!
Natuurlijk even de standaard foto van de voetjes op de glasplaat genomen.

Vervolgens de stadswandeling, gezellige stad ook. Het Venetië van het noorden zeggen ze ook wel, veel grachtjes en zoals in Utrecht met beneden aan het water dan terrasjes.
Het weer is heerlijk, veel zon gehad...maar niet gesmeerd o jee...nah rood staat me ook. Heb gewoon een nagloeiend hoofd nu.

Heerlijk mam dat Doris en Janis bij u komen zitten, de schatjes.

Vandaag alweer de laatste dag die je in Friesland gaat doorbrengen. Benieuwd wat er vandaag op jullie route te zien zal zijn. Misschien wel iets dat lijkt op de Taj Mahal of de Niagara Watervallen. De wrâld is lyts...!

Jan Willem 2020-09-08 08:33:26

Mooie verhalen Annemarie zo kom ik meer aan de weet over Friesland

Riet van munster 2020-09-08 08:43:45

Leuk verslag!! Veel plezier weer vandaag!

Audry 2020-09-08 10:09:38

Goedemorgen dames.Weer mooie foto s.En prachtige teksten bij de plaatjes.Hoop op droog weer vandaag, lest best he.Alles o.k hier.Ook bij jou schatjes.Uur geweest vanmorgen Alles opgegeten van nacht.Papier naar beneden gebracht.Prettige dag!Liefs Mam