Muggenmeer en omstreken

IJsland, Skútustaðahreppur

En ja hoor, terwijl wij zaten te ontbijten werden de koeien gemolken (elektrisch).
Daarna meteen op pad om de omgeving van het Myvatn meer te ontdekken.

Eerst naar Namafjall hverir, nog weinig mensen dus niet veel ruis op de foto (we vonden deze tekst bij een andere IJslandganger die een reisverslag bijhield en dat deelde op Facebook, hij noemde de rest van de toeristen ruis...klinkt toch niet echt vriendelijk).
De zon schijnt en de lucht is blauw, dus de foto's spatten weer van het scherm af.
De wind staat er vandaag wel flink, ik draag voor het eerst mijn muts. Alleen al voor de wapperende haren is het fijn.
Er zijn geen waterspuwende geisers hier maar borrelende modderpoelen en stomende solfataren die zwavelrijk gas uitstoten. Op deze plaats is ook jarenlang naar zwavel geboord, het werd voor buskruit gebruikt. Uit sommige stapels stenen komt nog de stoom, dit zijn boorgaten waarop ze die stapel stenen hebben gelegd. De zwavellucht (rotte eieren) komt hier wel binnen, maar door de wind is het toch niet zo heftig. De lucht uit de badkamer gisteravond na het gebruik van warm water was heftiger haaha.

Dichtbij is het Krafla vulkanisch gebied, de krater met blauw water is de Viti (betekenis:hel). Deze krater is uit 1724.

Van recentere datum zijn een reeks aardbevingen tussen 1975 en 1984. Tijdens 9 erupties ontstond er een kloof van ongeveer 7,5 kilometer, en de lava die hieruit kwam werd bekend als Vuren van Krafla. Het zijn deze uitbarstingen geweest die de warme lavavelden bij Leirhnjúkur op dit moment nog doen roken. We hebben hierop gewandeld, heel apart. Ook ligt daar een solfatarenveld.

Na een wrap voor lunch bij het supermarktje gaan we om het Myvatn meer rijden. We hebben foto's van Klasar gezien. Grillige lava formaties, niet vanaf de weg te zien, maar wel tijdens een wandeling over het schiereiland Kalfaströnd.
Mývatn betekent muggenmeer.
Het meer, beschermd natuurgebied, is het op drie na grootste meer van IJsland.
Het heeft een oppervlakte van ongeveer 37 km² en is op het diepste punt bijna 4,5 m diep. Er liggen zo'n 50 eilandjes in het meer.

Verder rijden we naar het zuiden van het meer. Hier liggen een aantal pseudokraters.
Pseudokraters lijken door hun opstaande rand qua vorm op gewone kraters, maar ze hebben geen kraterpijp die toegang tot een onderliggende magmakamer geeft. Een pseudokrater wordt ook wel een schijnvulkaan genoemd.

Pseudokraters komen alleen op de planeet Mars en op IJsland voor. Er lopen groepjes schapen, en jawel veel groepjes van drie.

Het is zulk lekker weer dat we trek hebben in een ijsje. Een boerderij die zelf ijs maakt heeft een winkeltje. Lekker op een bankje ernaast eten we ons ijsje op. De hond ter plaatse komt met een balletje naar mij toe. Tot drie keer toe schop ik hem weg en vliegt hij er achteraan. Als ik ermee stop duwt hij met z'n neus het balletje tegen mijn schoen aan...De aanhouder wint, maar al snel ligt hij rustig bij ons daarna.
Het ijsje is op en daar komen nog meer mensen aan, hup naar de volgende gaat hij met z'n balletje.

We zitten nog even bij onze blokhut buiten en bekijken de route voor morgen. We gaan ook vroeg eten vanavond want daarna willen we voor de zonsondergang naar de Myvatn Nature Baths. Lekkere thermale baden verwarmt door moeder natuur. De baden hadden een melkachtige kleur en de heetste was 41 graden.
Het was heerlijk, hele zachte huidjes hebben we nu.

Feest van herkenning! Mooi hè, die kleurenpracht en de leegheid…. Ik geniet van je verhalen en foto’s, Annemarie!! Een goed vervolg toegewenst!

Adie 2021-09-15 23:43:51

Mooi al de foto s.Prachtige blauwe luchten en water.Je ziet geen mens,alles is natuur.Nog een paar dagen,dan zit je in holland.kan je je mondje weer roeren.Nog eventjes,dan kan je aan het fotoboek beginnen.Is voor de thuisblijvers fijn.Geniet nog !!.LIEFS MAM.