De hele dag op pad

Colombia, Montenegro

We zijn vandaag de hele dag op pad geweest. Om 8 uur werden we door een kleine bus opgehaald en naar Salento gereden.Dit Is een erg leuk toeristisch plaatsje, rond het hoofdplein met parkje zijn alle gebouwen in vrolijke kleuren geschilderd. Waar we het eerste naar uitkijken zijn de baños. De toiletten zijn, doordat we veel moeten drinkend tegen hoogteziekte, voor ons onmisbaar deze reis. Met name Joke zou wel door het leven kunnen gaan met de naam Joke Baño.

In Salento stappen er twee gidsen bij ons in die ons in twee groepen rond gaan leiden in de valle de Cocora.
De Cocora vallei ligt in het zuidelijke deel van het nationale park Natural Los Nevados.
We maken er een wandeling door de vallei en omringende bergen. We lopen met Manuella die ons heel veel vertelt, laat zien en ook proeven. Een heel groot stuk is bergopwaarts, en ik vind het knap als je bergop loopt dat je dan nog zo kan praten als Manuella doet. Ze doet het prima door iedere keer even stil te staan zo blijft ons groepje van 8 bij elkaar.
Ze plukt plantjes uit de berm en laat ze ons proeven...de eerst smaakte licht naar citroen en de tweede had een nog sterkere citroensmaak. Ze vertelt ze vroeger bij haar oma als snack te hebben gegeten. We spotten ook meerdere zwarte gieren en de andere groep zelfs een condor. Wij dan weer een kolibrie😀
Het meest in het oog springende in de vallei zijn de waxpalmen. Ze steken 60 meter de lucht in, wat een gaaf gezicht zeg!
We lopen een grote cirkel en gaan over een pad met stenen en aarde, steken de vallei over door een grasveld met waxpalmen, kruipen onder prikkeldraad door en lopen weer verder over het pad naar twee uitkijkpunten. Wow, wat een geweldig uitzicht en wat is Colombia toch een mooi land. Ik heb al aardig wat vergelijkingsmateriaal in de loop der jaren maar dit landschap is uniek. Na een pauze begonnen we aan de afdaling en deze gaat niet over een pad maar over een steile heuvel met gras naar beneden. We zien hier ook van jongemannen in legerkleding. In plaats van dienst nemen kunnen zij ook in het nationale park te werk worden gesteld gedurende een periode van 1 jaar.

Het busje brengt ons naar Salento waar we tijd hebben om te lunchen en het plein en de omgeving iets meer te bekijken.
De tosti’s zijn super lekker en we zitten op 1-hoog met uitzicht op het plein.
Omdat het busje de weg naar de tweede excursie niet kan berijden stappen we over in twee jeeps, de Willys! Niet iedereen heeft een zitplaats en een paar mensen moeten achterop staan. Bij ons staat op de heenweg Anneke samen met Chris en terug Harriëtte met weer Chris. De scheve foto is van de terugweg.
We beginnen de tour op de koffieboerderij met een bakkie koffie. Ik houd het bij 1 slokje van Greta, tja ik proef koffie en ben daar nu eenmaal niet weg van. Marleen stopt trouwens ook na een half kopje want die wordt me een partij hieperdepieper van teveel cafeïne. Behalve heel veel praten ( wat ze sowieso al goed kan) voelt ze zich opgejaagd en heel onrustig als ze teveel koffie drinkt. Natuurlijk gaan de we koffieplantage op met een medewerker die duidelijke uitleg geeft.
Van stekje tot plant die koffiebonen geeft...ze hebben hier vanwege niet helemaal optimale omstandigheden vanwege de hoogte één oogst per jaar. Tussen de koffiestruiken staan bananenbomen, eerst een wat slordig gezicht maar het heeft wel degelijk een functie omdat de bananenbomen veel water vasthouden en dus bij droge tijden zorgen voor vocht in de grond.
Met de jeeps gaan we weer terug naar Salento en ons busje brengt ons terug naar het hotel waar we net op tijd terug zijn voor het avondeten. Het was een lange maar prachtige dag.

Morgen reizen we verder naar Medellin.

Hoi Annemarie, wat leuk dat je ons weer mee op reis hebt genomen. Alsof we zelf van de partij zijn! Nog heel veel plezier daar. Hoop dat je nog een boel mooie verhalen kunt schrijven over je belevenissen.

Dick 2019-03-01 05:58:52

Kan niet wachten op het volgende verslag, heel erg leuk en ook prachtige foto’s!

Conny 2019-03-01 08:43:52

Wat een geweldige plek met al die palmen! Colombia heeft zeker en vast heel veel potentie voor een super vakantie. Heel prettig om meer over het land te leren. X van Anniek

Anniek 2019-03-01 09:47:32

Dat ziet er weer gezellig uit! Mooi landschap en leuk die echte Willy’s jeep. Maar zijn jullie wel in het goeie land, op de kentekenplaat staat Armenia.. 😏

Henk 2019-03-01 10:03:57

Weer een mooie dag met veel ervaringen.Op naar de volgende

Riet van Minster 2019-03-01 11:41:33

Wat een prachtig land.En de formidable plaatjes om niet te vergeten.Ik lees met genoegen alle belevenissen.Nog een week dan is de koek op. veel plezier nog.doe voorzichtig!!1liefs en een knuf van lizzy xxxmam