Bizarre sites in een bizar landschap

Israël, Jerusalem

Wat een toffe reis ben ik aan het maken. Vandaag was ook weer een dag met een gouden randje.
We zijn naar de Dode Zee gereden om daar in de omgeving enkele sites te bezoeken.

We verlaten Bethlehem om 7.30 en halen onze nieuwe gids Patrick op. Die begint direct een verhaal, prima!

We dalen 1200 meter. Van Jeruzalem op 800 meter boven zeeniveau naar de Dode Zee op 400 meter onder zeeniveau. Mijn oren ploppen. Eenmaal over de bergen na Jeruzalem verandert het landschap van groen in woestijn. Toch zijn hier en daar plantages bij waterbronnen.

De eerste stop is de ruines van Qumran. In 1947 heeft een herdersjongen, op zoek naar een verdwaald schaap, bij toeval in een grot stenen kruiken gevonden met daarin leren rollen met daarop bijbelse verhalen geschreven. Ze werden de Dode zeerollen genoemd. Na onderzoeken blijken ze door Essenen geschreven te zijn. Zij leefden daar om en nabij het begin van de jaartelling en bestudeerden het oude testament en voegden daar hun eigen visie aan toe. Het zijn de oudste geschreven bijbelse verhalen. Patrick kan er veel over vertellen.

Na een commerciële stop met dode zee schoonheidartikelen dat door iedereen als koffie/thee en plasstop wordt gebruikt bereiken we Massada. Dit wordt mijn highlight vandaag! Ik had er niet veel over gelezen dus wist niet echt wat er kwam.
Massada is een grote rots met een platte bovenkant waarop Herodus een paleis heeft gebouwd als uitwijkmogelijkheid. Een Joodse gemeenschap uit totaal 960 mensen woonden er. Tijdens de Jodenvervolging net voor onze jaartelling werden ze aan alle kanten ingesloten door de Romeinen. Ze weigerden zich over te geven en de rest van hun leven als slaven te moeten werken. Er werden 9 lootjes gemaakt en deze mannen moesten de rest van de gemeenschap doden. Daarna elkaar en de laatste moest zelfmoord plegen. Liever de dood dan slaaf. Toen de Romeinen op de rots kwamen vonden zij op 2 vrouwen en 3 kinderen alleen maar doden. We gaan met een kabelbaan naar boven. De resten van de stad zijn indrukwekkend om te zien. Met name het badhuis waar de 'sauna' zelfs een zwevende vloer heeft. En dat voor onze jaartelling!

Na de lunch rijden we naar de natuurlijke oase Ein Gedi. Over de rotsen door een aantal bronnen zien we een aantal watervallen. Er zijn klipdassen, altijd leuk diertjes!
Mijn eigen klipdassie thuis laat zich zelfs borstelen door oma, wat lief en supertof dat jullie elkaar (eindelijk) hebben gevonden. Ben zo blij!

Dan uiteindelijk de Dode Zee. Zo'n 3/4 van de groep gaat een 'duik' nemen. Tussen aanhalingstekens want echt duiken kan echt niet. Doordat het 6x zouter is dan andere zeeën blijf je drijven zonder moeite. Ik heb het in jordanië al ervaren dus vermaak me nu met kijken en lekker in het zonnetje zitten.

Na het avondeten in ons hotel in Bethlehem, buffet was goed vandaag, staan we bijna allemaal klaar voor de avontuur. Patrick laat ons verschillende wijken zien, woonwijken maar ook een echt uitgaansgebied. De stadsmuur is ook mooi uitgelicht. Tot slot lopen we naar de klaagmuur. Wat nou mannen niet klagen....nu zijn zij in de meerderheid. Hele kuddes orthodoxe Joden staan voor de muur, hun hoofden met hoeden bewegen mee in de ritme van hun gebeden. Deze Joden werken niet, zij leren de koran, trouwen jong en ook krijgen zij veel kinderen. Ze krijgen een uitkering en kinderbijslag. Onze chauffeur Michel, zelf ook Jood, is niet gecharmeerd van hen. Als hij er vanmiddag eentje ziet lopen zegt hij: orthodoxe pinguïn, sexmachine.. .

Laat komen we aan bij het hotel. Het verhaaltje heb ik in de bus geschreven. Morgen een beetje uitslapen en dan verlaten we Bethlehem en Jeruzalem.

Boeiende ervaringen in een uniek land! Bij ieder bericht ben ik weer nieuwsgierig naar welke interessante geschiedenisles je ons voor gaat schotelen. We blijven ons verwonderen over wat de wereld ons te bieden heeft. Groeten van JW vanuit een kwakkelwinterachtig Nederland.

Jan Willem 2016-02-25 05:28:32

Wat een interessante reis ben je weer aan het maken. Heel leuk om je verhalen weer te lezen. Geniet nog van je laatste dagen, groetjes en tot maandag!

Sabine 2016-02-25 09:00:14

Weer geschiedenisles gehad. Wat een dom gedoe bij die orthodoxe joden, niet werken en veel kinderen maken met een uitkering. Kan niet gekker. Ben benieuwd naar morgen wat je dan weer te vertellen hebt.

Riet van Munster. 2016-02-25 09:16:39

Wat kan je het mooi weergeven.en defoto,s er bij, het is of ik er geweest ben.Voor pap al wat uitgeprint, vanmiddag gegeven,vond het fijn! Morgen benieuwd wat hij zegt.Na het eten ga ik voor de derde keer een poos naar Lizzy,Ze vind het heerlijk dat ik een tijd blijf.Het zit er haast op,we zijn aanhet aftellen.Ik wens je een goede reis,en een behouden thuiskomst.Je zal je auto wel van ijs moeten ontdoen.Dag liefje xxxxMam