Zweden is natuurlijk ABBA

Zweden, Stockholm

Ik ga op reis en neem NIET mee....mijn tandenborstel!!! Aaaargh, wat suf!
Gelukkig is hier de 7-Eleven voor zoiets, natuurlijk hebben zij ook tandenborstels.
Zou Miep van de security gisteren daarom mijn bundeltje toiletartikelen drie keer hebben doorzocht? Kon zij ook niet geloven dat ik die niet mee had?

Eerst vandaag een uitgebreid ontbijtbuffet, je kan het zo gek niet bedenken of het staat er :lijnzaad, chiazaad, yoghurt in alle soorten, eitjes op verschillende tijden gekookt (er zijn mensen die de voorkeur geven aan een blauw ei), verschillende jammen, vleeswaren, kaas, brood, roggebrood, knäckebröd ennnnnnn jawel Zweedse balletjes! Voor ontbijt toch niet zo geslaagd.

We hebben tickets gereserveerd voor het ABBA museum, tussen 10 en 10.30 uur kunnen we er naar binnen. Een keurige timing, eerst een kwartier lopen, daarna 18 minuten met de tram. We stappen met een enorme menigte mensen (de tram liep leeg) voor de deur van het museum uit. Zo"n 90% loopt door naar Gröna Lund, een pretpark met achtbanen en ander vermaak.
We zijn 10 minuten voor openingstijd en maken foto's door achter foto's van ABBA te gaan staan en dan zit jouw hoofd op de plek van één van de leden van de band.

Het lijkt even druk omdat veel mensen tegelijk naar binnen gaan maar eenmaal in het museum valt dat erg mee. We hebben een audio tour die is ingesproken door groot ABBA fan Kees Tol. Netjes gedaan Kees!
En wat een geweldig museum, echt zo gaaf! Ook nog bijna helemaal ABBA the movie gezien. Die film geeft goed de gekte weer die er heerste bij hun toernee door Australië. Corinne was nog niet eens geboren toen Abba met Waterloo het Eurovisiesongfestival won in 1974 maar heel veel songs kent ze wel en ze is zeker ook fan. Het museum geeft alles wat maar over de ABBA leden bekend is weer, wat ze deden voordat ze elkaar ontmoeten, en ook hun leven met de muziek nadat Abba gestopt was. De musicals van de hand van Björn en Bennie, en natuurlijk ook Mamma mia! de musical en het vervolg daarop.
De souvenirsshop is ook leuk. Dit is echt feel-good, met een heel blij gevoel komen we buiten. Dik 2,5 uur hebben we doorgebracht in het museum.
Met een drankje op het terras bedenken we hoe super het zou zijn om naar het ABBA hologram concert te gaan in Londen...We gaan het ook gewoon doen, pluk de dag! Dit jaar regelen!

De rest van de dag hebben we gewandeld door de stad. Heerlijke lunch, pizza's die eruit zien als een groentetuin en super lekker. Uit de stadsgids die Corinne heeft doen we een erg leuke route. Opvallend ook veel kappers hier. En een rijtje met winkels in dure merken, voor de Louis Vuitton stond buiten een rij. Die winkels waren op de hoek van de Smälandsgatan (gata is straat)...haha, Corinne en Annemarie willen niet opgehaald worden uit Smäland (wordt altijd in de IKEA omgeroepen).
De ijswinkelketen die we voorbijlopen staat in Corinne haar boekje beschreven als de beste in Stockholm. Natuurlijk willen wij een test, vraag je om 1 bolletje...Wat een grote toeter zeg, lemon Lime, lekker fris zuur. Alles bij elkaar 12,5 km gelopen in de stad.
De eerste indruk van een relaxte stad staat nog steeds.
Nu even languit op bed en uitzoeken hoe we morgen op een afgesproken plek komen waar vandaan we gaan fietsen langs highlights.

Het weer was vandaag ideaal voor het verkennen van de stad. Graad of 20, bewolkt en later brak toch de zon weer door. Morgen alleen maar zon, dus dat wordt echt smeren dan (met zonnebrandcrème uit mijn tubetje met pompje...niet alleen maar heel hard knijpen in het tubetje want dan komt er niets uit..weet ik uit ervaring 😉)
En o ja, de bedden in het hotel liggen erg lekker maar slapen is geen hobby van mij.

Eten, drinken, ijsjes, etc. dat zit wel goed maar het bezoek aan het ABBA museum ziet er goed uit. Oude tijden herleven. Leuk!

Henny C. Kruiswijk-Monnik 2022-06-22 21:52:16

Het ABBA museum lijkt mij ook geweldig, is mijn jeugd. Beetje jaloers toch nu! Ik ga de cd's weer eens afspelen 😊 lieve groet

Ellen 2022-06-22 22:28:33

Hahaha Ann die zonnebrand, veeg me op hahaha. Wat hebben jullie het leuk! Zo fijn. En jammer dat het slapen niet zo goed gaat, wel fijn dat de bedden lekker liggen. Van liggen rust je ook uit is mij altijd verteld dus bij deze. Pizza en ijs zien er zeker lekker uit. En wat fijn he dat ze zelfs in Zweden tandenborstels verkopen. Heb je een reserve altijd handig. Veel plezier morgen met de fietstocht en succes met smeren 🌞🌞😍💗

Anneke 2022-06-22 23:14:50

En natuurlijk fantastisch dat jullie naar het concert gaan van ABBA gaan en dat het museum zo leuk was!!!! X

Anneke 2022-06-22 23:17:04

ABBA, muziek uit onze tienerjaren, opgegroeid met de promo's uit Toppop, die ik van al hun hits nog zo voor mij zie. Maar daarna eigenlijk nooit echt uit mijn leven weggeweest. Ik word er nog steeds blij van, net als toen. Leuke foto's!