Mooie verjaardag

Nepal, Kathmandu

Gisteravond zijn we met de groep gaan eten. De gids spreekt onduidelijk Engels maar is wel enthousiast. We zijn allemaal moe dus van zijn praatje voor het eten horen we niet veel. Het eten was niet zo speciaal maar we zaten wel leuk met een ouder stel uit Zwolle te praten. De groep is wat ouder dan ons en nu nog wat rustig.

Terug in het hotel douchen, ai het warme water is duidelijk op. Worden we hard van zullen we maar denken haha.
Om 22 uur gaan we slapen.

Om 0.30 uur klaarwakker....Roos is jarig, hieperdepiep hoera! Ineens ligt er post in haar bed! We kletsen nog wat en luisteren naar het blaffende hondenkoor buiten. Het is fris in de kamer, Roos pakt zelfs nog een extra deken.
Om 7.45 opgestaan, lekker geslapen.

We hebben een leuk ontbijtadres opgezocht in een reisgidsje en vinden het snel. Lekker toast en wentelteefjes en speciaal voor de jarige delen we een pannenkoek met nutella.
In de schaduw is het wat fris en wij lopen in korte broeken met tshirts, toch maar even een vestje gehaald. Alle mensen hier lopen erbij alsof het winter is, tja zij vinden het het koude seizoen. In de zon is het echter hartstikke warm!

Als eerste lopen we naar het Durbar square. Een plein met paleizen, stoepas en andere mooie gebouwen. Ademloos kijken we rond, even zitten op de rand van een stoepa om alles rustig te bekijken.
Blij zijn we met onze reisgidsen waar we veel in kunnen opzoeken wat sommige dingen betekenen.
Groot ook nog het complex, twee stoepas zitten onder de duiven. De dam in Amsterdam is er niets bij. Shalala li Shalala la.
Er zijn ook wat gebouwen met hier en daar erotische beelden. Roos gaat op zoek maar vindt het woord blijkbaar moeilijk want ineens zoekt zij de gore beelden ;-)
Eentje vinden we er al herkent Roos het niet direct haha ( zie foto).

Heel bekend is hier Kumari. De incarnatie van de godin op aarde is een meisje van een jaar of 5. Al haar wensen worden ingewilligd en ze komt alleen voor enkele religieuze plechtigheden buiten. Ze mag zich absoluut niet bezeren want bloed betekent het onherstelbare einde van haar heiligheid. Ze mag dus niet spelen, bijna niet bewegen en haar carrière eindigt met haar eerste menstruatie. Ze krijgt geschenken en wordt terug naar haar familie gestuurd. Voor de rest van haar leven zal ze de geestelijke sporen meedragen. Trouwen zal ze nooit, bijgeloof zegt dat de man binnen de eerste maanden na het huwelijk sterft. ARM KIND!

Hierna dwalen we verder door de stad. We lunchen op een dakterras, momo een typisch gerecht uit Nepal. Net dim sum maar dan anders.

Een heerlijke dag zo samen. En wat zien we mooie dingen. Ineens kan je steegjes doorlopen en op fraaie pleintjes uitkomen met vrolijk met vlaggetjes versierde stoepas. Mensen zijn ook vriendelijk.

Ik verblijd Roos met een armband, helemaal haar smaak van zilver met turquoise. En in een café drinken we thee met een brownie.

Tegen 17 uur komen we op de hotelkamer terug. Joehoe er is warm water. Beide gedoucht en haren gewassen. Nu even relaxed en straks lekker eten.
TOP DAG DIT!

Felicitaties voor Roos! Kumari, zeker "arm kind" maar ja het hóórt daar zullen we maar zeggen en de ouders zijn zeer vereerd wanneer hún dochter wordt uitverkozen. Wie weet krijgen jullie het meisje nog te zien? Zou wel perfect zijn!

Tante Henny 2013-11-19 15:20:14

Van harte Roos,een mooie verjaarsdag lees ik. wat zien jullie al een prachtige dingen,wij zijn jaloers maar gunnen jullie het van harte.Nu genieten want je weet nooit wat er nog op je padje tegenkomt.Nou jongens dit was het even en een kus from us

wilma en tonny 2013-11-19 15:49:36

Dat is een boeiende verjaardag geweest, met fraaiere uitzichten dan op het Bart Verhallenplein. Fijn dat jullie zo genieten van alle indrukken. En er is vast meer zon ☼ dan in Schiedam, want daar hebben we vandaag de plu nodig, helaas☂ . Tja, Mannekepis zou jaloers zijn als hij dat beeld van de foto zag! Blijf genieten en je verwonderen.

Ma & pa vd jarige 2013-11-19 17:29:05

Van harte met je verjaardag .later

iwan 2013-11-19 18:01:49

Roos, van Harte Gefeliciteerd nog een hele fijne avond toegewenst! Wel een belevenis je verjaardag vieren in Nepal

Angeline en Roy 2013-11-19 18:06:55

Nogmaals vanHarte Roos.Wat een dag zeg,vanaf half 1 s nachts.Weer een hoop mooie dingen gezien en gehoord,en ook foto s.Deze dag zal je niet gauw vergeten.Leuk geschreven Annemarie,Ik wens jullie nog een fijne tijd.(kon Lizzy van morgen aaien) daaag tot later.xxx

Pap Mam 2013-11-19 19:20:28

Hoi Roos, beetje laat maar toch nog gefeliciteerd.