Heilige huisjes

Portugal, Angra do Heroísmo

Onze laatste dag op Terceira, morgenochtend vliegen we terug naar Nederland. Vandaag stond in het teken van de Impérios hier op Terceira. Vertaald zijn het heilige huisjes; en wel van de Heilige Geest. Officieel heten ze Impérios do Espírito Santo. Er staan er heel veel op Terceira. Vrijwel iedere wijk en zeker ieder stadje heeft zo'n kapelletje gewijd aan de Heilige Geest. Ze zijn het middelpunt van een jaarlijks feest tussen Pasen en Pinksteren. Het zijn vaak erg gekleurde gebouwtjes, meestal een kroontje met een duif op het dak. Omdat we vandaag het eiland rond wilden rijden leek het ons leuk om speciaal dan uit te kijken naar de impérios.

En wat waren we goed op dreef, we hebben er onderweg 28 gespot en de laatste 2 om een mooi rond getal te maken nog lopend hier in Angra do Heroismo. Totaal 30 stuks!

Ongeveer halverwege, aan de bovenkant van Terceira, ligt Biscoites. Bij vulkaanuitbarstingen in de 18e eeuw is hier lava van de kust in de zee gestroomd en daardoor zijn er natuurlijke zwembaden ontstaan. Omdat we nog graag wilden zwemmen in de oceaan zijn we hier gestopt voor een frisse duik. Brrrr koud, maar in het zonnetje was het daarna lekker warm.

Weer verder met onze missie. Maakte het rondje eiland toch extra leuk op deze manier. We doen er ook langer over maar dat is geen probleem.

We hebben net voor het laatst in de stad lekker gegeten. Het eten smaakte overal prima. Bij toeval in het restaurant naast die van gisteren en die was weer naast die van eergisteren. Onze centjes in 1 straat uitgegeven.

Nu mijn laatste verhaaltje schrijven. Leuk dat er weer is gereageerd op mijn verslagjes. Misschien heb ik personen geïnspireerd voor deze bestemming. Of misschien vinden jullie nu dat je er al geweest bent....😉

Leuk zo'n speciale kruistocht over het hele eiland. En alle dertig op de kiek gezet, want bewijs moet er immers zijn. Benieuwd of ze allemaal in het fotoboek gaan passen... Heb weer met veel genoegen je belevenissen gevolgd. Voorspoedige terugvlucht, en zie je vanavond weer thuis.

Jan Willem 2019-09-04 05:43:56

Mooie afsluiting voor jullie reis, lieverd. We hebben weer genoten. Goede vlucht naar huis. Lieve groet, Ellen en familie