Oud en nieuw

Cyprus, Larnaca

De dag begint met bewolking maar al bij vertrek is de lucht alweer opengebroken en blauw. We verlaten Pafos en de eerste stop brengt ons naar de geboorteplaats van Aphrodite. Aphrodite, godin van de liefde en schoonheid, is de beschermvrouwe van Cyprus. Ergens in de buurt van deze rotsen is zij, volgens de legende, uit het schuim van de zee verrezen. Hier in de buurt in zee botsen de Afrikaanse en de euraziatsche tektonische platen, miljoenen jaren terug is door deze botsing grond omhoog gestuwd en Cyprus ontstaan. De rotsen hier op de plek van de verschijning van Aphrodite bestaan uit Afrikaans gesteente.

We bezoeken een groot archeologisch gebied, hier lag eens de stad Kourion (stad van de oudheid tot de middeleeuwen) waar we het huis van Eustolios zien, bijzonder hieraan is dat ze een overgang laten zien van de Romeinse tijd naar de Christelijke tijd. De mozaïeken staan vol met christelijke symbolen. Er was een grote badruimte, was dé manier van socializen in die tijd. Hoe ze destijds de vloer verwarmden is ook altijd mooi om te zien.
Het ernaast gelegen amfitheater is helemaal gerestaureerd en wordt nu weer gebruikt voor openlucht concerten en toneel.
In de 7e eeuw is de stad Kourion verwoest door vijf sterke aardbevingen in 80 jaar tijd.
Door de eerder vermelde tektonische platen die in de buurt van Cyprus tegen elkaar schuren komen er hier regelmatig aardbevingen voor.

Een stukje verderop bekijken we Kasteel Kolossi.een voormalig kruisvaarders bolwerk gebouwd in 1210. Op grondgebied van het kasteel stonden faciliteiten voor de productie van suiker uit lokaal suikerriet.

Het is de dag van de korte stops...
Een wijnproeverij, we zijn in de wijnregio aangekomen. O.a. de Commandaria, een hele zoete dessertwijn, de oudste wijn ter wereld. Werd al 800 voor Chr. gemaakt.

Een late lunch en bezoek aan het wijndorpje Omodos, gelegen op de helling van het Troodosgebergte. In de plaatselijke kerk een zilveren kruis met een stukje hout van het kruis van Jezus (jaja waar er allemaal niet meer stukken hout van dat kruis liggen, was vast enorm groot) en een stukje touw waarmee zijn handen waren gebonden voordat hij genageld werd aan het kruis.
Ook hier een kast met relikwieën, allerlei botten en ook weer een schedel. Blijft bizar.

De stad Limasol laat echt het nieuwe Cyprus zien. Na Nicosia de grootste stad, heel veel nieuwbouw, heel veel in aanbouw, complete wolkenkrabbers. Voor de kust liggen vijf cruiseschepen. We worden even losgelaten aan de haven, nieuw gebied met restaurants en winkels. Ik waan mij in Bataviastad.

Door de late lunch, omstreeks 15.30 uur, sla ik het avondeten over. We zijn weer terug in Larnaca, waar de reis begon.
We komen er om 19.15 uur aan en ik loop nog even naar de boulevard voor een ijsje.
Scoor ook nog een leuk souvenir, twee kleine bronzen beeldjes van katten. In het kader van alle (zwerf)katten die ik hier heb gezien en mijn duo thuis wel toepasselijk.

Mooi reisverhaal en fraaie foto’s. Was de dessertwijn lekker?

Dick 2022-05-24 21:29:50

Wat een mooie reis ben je aan het maken. Heerlijk om je prachtig geschreven verhalen te lezen. Ik hoop dat je nog bijzondere dingen ziet. Groeten Siem

Siem 2022-05-24 23:04:44

Ze konden wel echt hele mooie schilderingen en mozaïek maken zeg, echt prachtig!!! En wat een mooie uitzichten he wauw! En....... botanica vanuit Cyprus, hoe leuk is dat😀.... 😘

Anneke 2022-05-24 23:58:26

De dessertwijn viel het meest in de smaak, een echt lekkere zoete wijn. Heel veel reisgenoten hebben een flesje gekocht.