Chobe national park

Botswana, Kasane

Was lekker om vannacht normaal te gaan plassen, geen motten die om je hoofd fladderden en niet eerst kijken waar Spinnie de badkamerspin was...

Inmiddels zitten we bovenin Botswana, bijna bij een vier-landen punt (Botswana, Namibië, Zambia en Zimbabwe). Manda en Mojo komen beide uit Zimbabwe, bijna home sweet home.

In de ochtend zijn we van Nata naar hier, Kasane, gereden. Het blijft een verrassing, steeds weer, om olifanten langs te weg te zien. Wat zijn ze toch mooi.

Bij een supermarkt maken we nog een stop om met name wat drinken in te slaan voor later op de dag. We proberen ons laatste Botswana geld (Pula) op te maken, lukte daar niet.

Lunch, Manda's kitchen heeft vandaag hotdogs en een salade, hebben we op het terrein van ons nieuwe overnachtingadres.
Op de kamers kunnen we onze spullen installeren en na drie kwartier staan we weer klaar bij de truck voor de geplande game drive op een boot.

Het Chobe National Park is 11.600 km2 groot. Het park is niet omheind, de dieren kunnen zich vrij in de omgeving bewegen maar erg ver gaan ze nooit van huis. Er is vrijwel altijd water en voedsel in Chobe.
De rivier Chobe vormt de natuurlijke grens tussen Botswana en Namibië. Een aparte manier om van het wild te genieten is met een boottocht op deze rivier.

Het overtreft al onze verwachtingen. Wat een unieke plek is dit, dat dit ook altijd maar zo mag blijven!
Als eerste zien we vier wrattenzwijntjes (Puma uit de Lion King) achter elkaar aanrennen op een heuvel. Kijk dat is al nr. 3 van de ugly five.
Daarna achterin een veld wandelt de familie nijlpaard. Hun huid glimt in de verte, twee kleinere bolletjes scharrelen bij hen. De ene wat kleiner dan de ander. Met mijn fototoestel kan ik goed inzoomen en zie ossenpikkers op de ruggen van de grote nijlpaarden. Dat zijn vogels die de gewoonte hebben om op grote zoogdieren neer te strijken en daar teken, horzellarven en andere parasieten op te pikken.

Verderop dartelen impalas langs de waterlijn. Gevolgt door een kudde olifanten die op een kluitje in een soort van geul staan. Onze boot ligt telkens als er wat interessants te zien is een poosje stil.
De kudde verplaatst zich, ze lopen terug het bos in. De matriarch voorop, gevolgd door de kleinste van de groep.
Ik kan foto's maken met verschillende dieren tegelijk erop. Een krokodil met op de achtergrond olifanten, een foto met buffels, nijlpaarden en olifanten....
Een veld vol met maraboe's! Gisteren vond ik de ene al speciaal die we zagen, nu zie ik er 30, als het niet meer is.

De olifanten staan veelal rustig te eten.
Een olifant eet ongeveer 250 kilo voedsel per etmaal. In dezelfde tijd poept hij meer dan 100 kilo.
Hun spijsverteringsstelsel is niet optimaal en in de poep zitten nog veel voedingsstoffen voor andere dieren. Niet alleen vogels en insecten maar ook klein wild.

Ik dacht alles al te hebben gezien, nee hoor. Twee giraffes staan aan de bosrand, eentje komt zelfs richting veld en water.
En nog meer olifanten, o mijn god daar loopt wel een hele kleine tussen. Zeker amper een maand oud. En meerennen tussen de groten die rustig lopen maar bijna te snel gaan voor de allerkleinste.

We varen heel langzaam. We zien ook steeds minder andere boten. Wij blijven tot na de zonsondergang. Geeft weer mooie plaatjes.
Een groepje nijlpaarden daarbij in het water maakt die mooie plaatjes nog meer compleet.
Wat een super excursie dit!
Morgenochtend gaan we een game drive met jeeps doen, mooier dan dit zal het niet gaan worden. Dat bestaat gewoon niet!!

De foto's op mijn fototoestel zijn mooier als de bijgevoegde hier op Pindat gemaakt met mijn mobiel.

In het donker komen we terug bij onze lodge waar we direct naar het restaurant gaan (na een sanitaire stop op de kamer) om te gaan eten. De champignonssoep is meer champignonsaus, veel te dik. We hebben bijna nog altijd met de groep gegeten aan een grote tafel.
Alleen de kampeerders eten met Manda. Ze komen nog wel vaak daarna aanschuiven voor een praatje bij de groep.
We trekken nu bijna een week met elkaar op, het is een leuke gezellige groep.

Zalige verhalen weer mijn schatteke. De familieleden lezen allemaal mee hoor ik. Geniet ervan. Dikke kus, je Jef Xx

Jv 2024-02-09 04:34:43

Mooie ervaring om zo’n game-drive vanuit een boot te doen. Als het gezelschap in de boot zich een beetje koest houdt is het ook mooi stil en heb je niet alleen een mooi beeld, maar ook het geluid en gevoel van Afrika. Leuk om dat virtueel mee te beleven.