Marrakech: lopen, lopen en lopen en afgeknoedeld

Marokko, Marrakech

In de ochtend hebben we een programma met een stadstour langs enkele bezienswaardigheden.
Eerst naar de Jardin Majorelle. Een mooi aangelegde tuin waar Yves Saint Laurent sinds hij de tuin in 1980 verwierf iets moois van heeft gemaakt.
Hierna langs de kasbahmoskee met een fraaie minaret die je al van verre kunt zien. De stad is in het centrum voornamelijk laagbouw (max twee verdiepingen).
De Saädische graven zijn honderden jaren onbekend gebleven. Omdat de alawietensultan Moulay Ismail alle sporen van de Saädieten wilde uitwissen heeft hij een nog muur om de graven laten zetten en het verhaal rond laten gaan dat er spoken en geesten achter de muren zaten.
200 jaar na deze geschiedvervalsing werden de graven door vliegtuigen bij toeval ontdekt.
Het paleis de la Bahia zit vol met kleurige plafondschilderingen, bijzonder mooi.
Dwars door kleine straatjes lopen we in ganzenpas achter Aziz aan naar het grote plein, Place Jemaa el fna. Hier zitten naast ontelbaren kraampjes met vers sinaasappelsap slangenbezweerders en trommelaars, vrouwen die je handen met henna willen schilderen, sommige verkopen de gekste dingen. Zo spotten we een tafeltje met kunstgebitten.
Bovenop een dakterras drinken we wat en dan brengt de bus ons terug naar het hotel.
Lies en ik hebben het diner omgezet voor een lunch zodat we s'avonds in de stad kunnen eten.

Tegen 15.30 uur lopen we (ruim 5 kwartier want het is warm) terug naar het plein. Via de souks met kleine straatjes belanden we bij een aardige man in zijn kruidenwinkeltje. Hij zegt direct dat we niet iets hoeven kopen, we mogen alles ruiken, kruiden en zeepjes en thee, heerlijk.
We kopen wat zeepjes. Hij vraagt of we misschien naar de leerlooierijen willen en wijst ons de weg. Via twee andere mannen komen we er uiteindelijk, best een aardige tippel. Maar priveuitleg, eerst een plaats waar ze de geiten en schapenhuiden schoonmaken, eerst in een bad met lijm en dan in een bad met duivenpoep... Daarna door naar een plaats waar ze koeien en dromedarishuiden prepareren. De weg terug naar het plein gaat vlekkenloos.
Terug op het plein nemen we nog een drankje op een dakterras en kijken naar de ondergaande zon en het plein met nu ontelbare eetstalletjes dat steeds drukker wordt.
In mijn ANWB boekje zie ik een adres van een Italiaan, pizza daar hebben we zin in.
We lopen er rechtstreeks heen, restaurant heeft in inmiddels een andere naam, de pizza calzone is heerlijk.
Weer terug wandelen naar het hotel gaat het wat sneller, om 22.15 komen we binnen.

Heerlijk geslapen en om 8 uur weer met Lies afgesproken voor het ontbijt. We gaan samen naar het Maison de la Photography. Ook over gelezen in het boekje en beiden lijkt het ons interessant.
Na de wandeling naar het plein strijken we neer op een terrasje, lekker een kop thee.
Het museum is nog wel even zoeken, enkele mannen wijzen de weg globaal, eentje zegt zelfs dat het museum dicht is. Gelukkig blijkt dit niet waar. En het is echt de moeite waard, wat een prachtige foto's vanaf 1850 tot 1960, allemaal foto's van mensen, heel erg mooi.

Op de terugweg naar ons hotel lunchen we nog met een tosti kaas. Om 15.15 uur terug in in hotel. Eruitgehaald wat erin zit, we zijn heel erg actief geweest de laatste dagen. Veel reisgenoten zijn niet lekker, diarree en spugen. Ik loop ook aardig leeg de laatste twee dagen maar met een Imodium heb ik de hele verdere dag geen last.

Om 16.30 komt de bus ons ophalen om naar het vliegveld te gaan.

Het schrijven van de verhaaltjes ging weer lekker deze keer. Tante Riet wat leuk dat u zo meeleefde.

Groetjes en X, Annemarie

Welkom thuis lieverd, was weer heel plezant om je verhalen te kunnen lezen. Nu nog een paar dagen vrij en dan weer aan den arbeid. Lieve groeten, Ellen en Ríchard.

Ellen 2015-10-15 01:59:17

Wat een leuke verhalen weer Annemarie, hier kun je weer even op teren. Het zal niet meevallen weer hier in Nederland met die temperatuur en regen. Geniet nog even van je vrije dagen.

Sabine 2015-10-15 07:16:28

Welkom in uw vaderland. Was een reis om nog lang van na te genieten denk ik. Als het kan mag ik dan weer een link naar de fotosite? Lieve groet, Anniek