Sightseeing Kathmanduvallei

Nepal, काठमाडौं

Om 7.45 uur liepen we vanmorgen buiten op zoek naar een ontbijtadresje. Weer vinden we vlot een geschikt adres.
Op een dakterras nuttigen we met onze zonnebrillen op een lekker ontbijtje.
Om 9 uur staat iedereen klaar voor de excursiedag.

Eerst naar de tempel van Swayambunath (hier ook wel bekend als de apentempel).
Deze ligt op een heuvel 2 km buiten Kathmandu. Grappig dat we die tempel vanaf ons ontbijtadres al hadden gezien niet wetende dat het de apentempel was.
Gelukkig kan de bus een eind de berg op, scheelt heel veel trappen.
De naam apentempel doet deze plek eer. Wow, de Apenheul is er niets bij. Gelukkig zijn ze niet agressief, tassen en brillen waren veilig.
Op de stoepa staan weer de blauwe ogen van Boeddha die alles zien. Een mond zie je niet, omdat de boeddha die alles ziet en weet nooit praat.
Het uitzicht is er mooi, beetje heiig.

De volgende stop is Patan. Deze vroegere koninklijke stad ligt nu bijna aan Kathmandu vast. Ook hier is een Durbar square. Een plein in de vorm van een schelp met het koninklijk paleis en mooie houten tempels en veel beelden.
Prachtig al dat houtsnijwerk, sommige uit de 17e eeuw!
We komen ook nog een bruiloft tegen compleet met blaasorkest. Wat zien ze er allemaal mooi uit!
We lunchen er gezamenlijk, ik een tosti met tomaat en kaas en Roos neemt een tonijn sandwich. We zitten aan tafel met onze oudste reisgenoten, Dick is 79 en zijn vrouw 64. Beide al jaren vervente reizigers.

Tot slot rijden we naar Bodhnath. Hier is de grootste stoepa van Nepal. Bijzonder mooi, alle kleurige gebedsvlaggetjes en die witte stoepa...het spat gewoon van de foto met die prachtige strakblauwe lucht.
Om de stoepa liggen in een grote cirkel winkels, we zien veel te veel leuke dingen. Maar buiten een magneet en een pinnetje, en natuurlijk gisteren de armband, hebben we nog niets gekocht.

We zijn nu weer in het hotel terug, even opfrissen en relaxen. Dit verhaaltje schrijven en zo nog een leuk eettentje uitzoeken. Gisteren was onze keuze perfect! Bij green organic café, met biologische streekproducten, hebben we heerlijk Nepalees gegeten.

Wat fijn mam dat u Lizzy kon aaien! En dat al na drie dagen.

Hoi Anne-Marie, wat grappig dat je al in de toekomst jullie reisverslag uitbrengt !!! Er staat namelijk 2016 ? waarschijnlijk een tikfoutje ....

Bianca van Mil 2013-11-20 14:45:27

Tjonge, wat een ervaringen. En het weer werkt ook mee. Leuk om allerlei eettentjes uit te proberen. Wij waren vandaag in Haarlem, voor controle; alles OK. Heen droog maar terug koude miezerregen en vanavond verwachting voor natte sneeuw⁂! Kortom, jullie hebben het in alle opzichten uitstekend. Fraaie foto van de beide Globetrotters☺.

Ma & pa van Roos 2013-11-20 17:53:47

Je vermaak je wel daar. Hier koud sneeuw wind.heb nog steeds last van mijn keel, en nu ga ik als een raketje naar mijn bedje later

dahoeiwan@gmail.com 2013-11-20 20:55:33

Heb weer met veel plezier en jaloezie het interessante verhaal zitten lezen , volhouden zo Ik leef met jullie mee. Ziet er allemaal prachtig uit