Een fantastische dag in Yellowstone!

Verenigde Staten, West-Yellowstone

Fantastisch, dat is het woord van vandaag. Vol bewondering kijk je naar natuurverschijnselen waarvan je je afvraagt hoe het kan en waarom is dit maar op een paar plaatsen ter wereld.

Eerst even een lesje in wat is wat precies.
Er zijn geisers: een thermale bron onder de grond die met een straal kokend en stromend water de lucht in spuit.
Er zijn warmwaterbronnen (hot springs): hetzelfde als een geiser maar hier hebben het water en stoom een grotere opening gevonden in de aardkorst. Het water staat niet onder druk.
Er zijn fumarolen (steam vent): hetzelfde als warmwaterbronnen maar bij gebrek aan voldoende water eindigen ze in stoom.
Er zijn modderpoelen (mud pots): gapende openingen in het aardoppervlak gevuld met stilstaande en gloeiende blubber.

We hadden een route uitgestippeld en dat is allemaal gelukt. De wegen door het park vormen een grote uitgerekte 'acht' dus een planning om niet vaak dezelfde weg te rijden is handig. Twee geiser bassins hebben we bewust overgeslagen, die gaan we morgen nog bekijken.
Een van de eerste warmwaterbronnen die we zien is de grand prismatic spring, deze bron met prachtig blauw water en oranje rand eromheen is een lust voor het oog. Het beste is deze vanuit een hoge positie waarneembaar. Sta je op de grond ernaast dan zie je maar een fractie ervan. In mijn reisgids van Trotter staat een 'geheim' achterweggetje dat je vanaf een andere parkeerplek kunt wandelen en waar je dan een heuvel op kunt klimmen.
De aanblik van de spring van deze plek is zo geweldig, zeker de moeite van het stuk klimmen tussen, over en onder dode bomen waard. Als we er even zitten te genieten van het uitzicht op een boomstam komt een vakantievierend ouder echtpaar aangeklommen. De man blijkt jaren geleden 5 maanden in het park te hebben gewerkt en vraagt ons hoe wij deze geheime plek hebben ontdekt.
Na een uur zijn we terug op de parkeerplaats en daar moeten we lachen als een auto ons langzaam achterop rijdt (we dachten die wil onze parkeerplek) er wordt getoeterd en het raam gaat open en een omaatje roept ons toe: hello BC's!!!
Onze reactie was huh.... Yes, wijst ze naar ons nummerbord achterop onze auto, you're from British Columbia... Eh, well no this is our rental car, but hello to you! We are from Holland!
Het raampje gaat snel dicht als ze haar blunder realiseert, ze dacht ver van huis provinciegenoten te ontmoeten.

We blijven ons verbazen over de prachtige kleuren die het bronwater teweegbrengt op de aarde. Op informatieborden lezen we dat sommig water een zuurtegraad heeft dat zuurder is dan azijn. Tel daar de temperatuur bij en je begrijpt dat de bomen en struiken daar in de buurt gewoon zijn gekookt/verbrand. Een bizar maanlandschap blijft er over.
En dan ligt daar ineens een bizon tussen. Wat zijn het enorme dieren, je mag ze eigenlijk niet zo dicht benaderen maar deze ligt op 1,5 meter van een plankier, waarover we wandelen, rustig te herkauwen (er is wel een hekje tussen...). Die dieren weten blijkbaar exact waar ze kunnen lopen, je kan ineens op een geiser stappen, door een dun aardlaagje heentrappen.

Verder op een grasgebied zien we een hele kudde bizons, even filerijden.
De drukte in het park valt ons 100% mee, gisteren leek het drukker hij het canyongebied en nu is het nog wel weekend. Het mooie aan Yellowstone is ook de afwisseling van gebied, open stukken gras, dichte bossen, stukken verbrand bos met nieuwe aanplant, gebieden met geisers/bronnen. Er zijn ruim 300 geisers in het park, bijna de helft gaan we morgen nog zien. Natuurlijk moeten we nog de allerbekendste, Old faithfull, bekijken. Deze grote geiser loopt bijna op de klok gelijk, in dat gebied liggen nog heel veel andere geisers en bronnen, daar gaan we nog goed de tijd voornemen.
Vandaag hebben we ook een paar keer meegemaakt dat een geiser ineens ging spuiten, schitterend natuurfenomeen. En de lucht he, sta je in de wind dan wordt je regelmatig omhuldt met een rotte-eieren-lucht en stoomhitte.

Vanmorgen was de lucht strakblauw, de temperatuur heeft 32 graden aangegeven. In de loop van de dag kwamen er meer wolken, heel welkom, in de verte zelfs wat donkere wolken en daar zagen we het regenen. Wij hebben in de auto op weg naar de uitgang van het park een paar druppels gehad.

Het was een dag op nooit te vergeten, prachtige beelden op ons netvlies en bijna 200 foto's per persoon...je blijft foto's maken.

Enfin, morgen nog een heerlijk toetje hier en dan op naar Grand Teton, een National park dat aan Yellowstone vastligt en tenonrechte vaak wordt overgeslagen.

Geweldig! De natuur is zo schoon! X

Anniek 2015-06-28 14:03:37

Wat een belevenissen. Geweldig en wat een mooie foto's. Zie uit naar het volgende verslag. Fijne trip morgen. Liefs Riet

Riet van Munster 2015-06-28 17:12:41

Wat een natuur en de foto s niet te vergeten,SCHITTEREND!!! Jullie zien echt heel veel mooie landschappen. nogeen paar dagen er van genieten dan moet je het met de fotoboeken doen,maar...... is ook leuk met je verhalen erbij.Liefs mam,xxx

Rie Brouwer 2015-06-28 17:39:51

Wat moet ik nog zeggen na deze mooie woordenstroom met alle belevenissen, of we er zelf bij zijn! Er is een mail naar je onderweg met "De 4 Seasons du Grand Canyon", kun je thuis nog eens uitgebreid nagenieten.

Henny 2015-06-28 20:15:37

Prachtige foto's en ik weet nu het verschil tussen geisers en warmwaterbronnen ;-) geniet prettig verder daar. Lieve groet, Ellen en Richard