Maltesers

Malta, San Pawl il-Baħar

Ben ik hier echt nog maar 1 dag?
Gisteren ben ik aangekomen op Malta en nu al helemaal heerlijk in de vakantiesfeer, al een aantal mooie en leuke dingen gezien en wat voor dag is het ook weer vandaag?

De vlucht van 2 uur en 40 minuten ging vlot en ik zat in het vliegtuig naast Laura, onze reisleidster die zich op Schiphol al bekend had gemaakt. Al wat zitten praten, het is haar derde reis naar Malta en ze vertelde al dat we een hele mooie week gaan krijgen. Aardige vrouw, iets ouder dan ik en wel eentje die op haar strepen staat.
Op Schiphol had ik door de groepsapp al met een groepje vrouwen afgesproken, samen koffie/thee gedronken en nog wat te eten gekocht. Bleek mijn broodje niet in het zakje te zitten maar dat ging de oven in, lekker vlot van de verkoopster die ook niets zegt....kwam erachter in het zaakje waar we koffie/thee drinken. Ik terug, hallo broodje was €6,75....gelukkig wist ze het nog. Werd een ander weer in de oven gedaan en vlak voor vertrek heb ik het opgesmikkeld, lekker broodje!!

Op het vliegveld van Malta gaat de groep van 14 in een klein busje met natuurlijke airco....Chauffeur deed net of de airco het deed maar had zijn raam open en wij gingen achterin steeds meer verhit worden. Rit duurde gelukkig maar een half uur.
Aankomst bij ons hotel, hotel Santana in Qawra ( de q spreek je uit als een o ). Ziet er allemaal heel mooi uit, heb een heerlijke ruime kamer, duidelijk in het nieuwe gedeelte . Fijn om hier een week te verblijven.

Na water te hebben gehaald in een nabij winkeltje heb ik nog even op het dak op een ligbedje bij het zwembad gelegen. In de vooravond komt er een man van Tui het programma van de week uitleggen, wanneer we welke excursies hebben en de tijden. Daarna gaan we naar de eetzaal. Wel heel massaal, groot buffet en veel mensen, bijna een vreetschuur...Wat ik heb gegeten smaakte prima al heb je wel bij een buffet altijd een allegaartje op je bord en eet je toch rommelig doordat anderen al klaar zijn, nog een portie halen en weer aanschuiven.
Nog even met Yvonne en Conny in de lobby na afloop gezeten en toen naar mijn kamer gegaan.

Na een onrustige nacht, altijd eigenlijk de eerste nacht ergens anders konden we vanaf 7.30 ontbijten. Het ontbijtbuffet is omvangrijk, veel te veel lekkere dingen maar we zijn hier nog 6 dagen dus alle tijd om veel uit te testen.
We doen vandaag een halve excursiedag.

In een ander busje, wel met goed werkende airco en een locale gids erbij rijden we eerst naar het gehucht Wied iz-Zurrieq waar we met leuk gekleurde bootjes een stukje gaan varen. In de kalkstenen kust zijn enkele grotten ontstaan en de bekendste is de blauwe grot. Geen blauwe stenen maar door de spiegeling van de zon op het water ontstaan een mooie blauwe kleur. We moeten allemaal een zwemvest aan!
Behalve de blauwe grot (of eigenlijk inham) varen we langs nog een paar grotten. Altijd leuk een boottochtje.

Op land weer is een klein stukje verderop de tempel van Hager Qim. Wat je aan oeroude bouwwerken kunt verzinnen op de wereld - bijvoorbeeld de Egyptische piramiden of Stonehenge - ze zijn allemaal niet zo oud als de prehistorische heiligdommen van Malta. Het complex dateert van 3200 voor Christus....niet normaal zeg zo oud!
Weersinvloeden hebben al veel invloed op de stenen gehad en sinds enige tijd is er een overkapping gemaakt. Sommige stenen, allemaal kalksteen dus zacht en makkelijk te bewerken, lijken wel een spons zo poreus zien ze eruit. De grootste steen weegt 200.000 kilo, hoe in vredesnaam hebben ze die vervoerd/verschoven ( was het wiel toen al uitgevonden?)

Laatste bestemming van de excursie vandaag wat het plaatsje Marsaxlokk. Een schilderachtige zetting met allemaal vissersbootjes en een grote markt. Wel heel druk maar een markt doet het altijd wel en de plek!! Ik heb heel wat foto’s waar je zo een legpuzzel van zou kunnen maken. Marsa betekent haven en kom je in verschillende plaatsnamen tegen, ook buiten Malta, denk maar aan Marseille in Frankrijk.
De locale gids spreekt goed Nederlands en heet Maria Dolores, roepnaam Doris. We krijgen haar bij alle excursies dus daar ben ik blij mee. Laura gaat op onze vrije dagen ook een programma maken, vrijblijvend natuurlijk maar dat kan ik wel waarderen. Gidsen en hotel zijn dus uitstekend deze trip.

Nadat we bij het hotel zijn afgezet loop ik met Yvonne en Jacky richting de boulevard en het strand. Laura gaf ons de tip om daar op een pleintje te lunchen. We kiezen een prachtige plek uit, waar even later Sandra en Stephanie ook aanschuiven.
We moeten lang op de salades wachten maar wat geeft het...we hebben vakantie!
Tegen half 4 zijn we terug bij het hotel, waarna ik me vlot omkleed en naar boven naar het zwembad op het dak ga.
Conny komt ook snel erbij, we nemen een verfrissende duik (zwembadwater is zelfs warm) en we zoeken wel een schaduwplekje uit.

Nu voor het eten een verhaaltje schrijven en online zetten. De eerste dag is veelbelovend voor de rest!

Leuk verhaal AM, had geen idee dat je dit allemaal in Malta kunt beleven. Veel plezier nog daar.

Dick 2018-06-03 20:05:07

Wat een dag en een hoop gezien en gehoord.en mooi weer ook.Fijn geniet er van de week vliegt om.3x bij lizzy geweest. blijft dicht bij me,en smikkelt van stokje en sapje.groet en liefs xxxmam

Rie Brouwer 2018-06-03 20:26:20

Wat een belevenissen voor één dag, dat wordt zeker een week genieten! Groet en geniet.

Henny 2018-06-03 21:01:53

Malta is leuker dan ik dacht. Kijk uit naar je volgende verslag x

Marion 2018-06-03 21:12:52

Geniet er maar weer van lieverd! De eerste foto’s zijn al mooi, die bootjes!! We zijn benieuwd naar nog meer Malta 😀 Lieve groet van uit België van ons allemaal