Afscheid van Rocky Mountains

Verenigde Staten, Salt Lake city

We hebben heerlijk geslapen in onze blokhut. Ook het ontbijt in restaurant Grizzly Grill was erg lekker, enorm veel ook. Oef, de lunch slaan we maar over.
Eerst rustig aan gedaan. Onze picknickbank in het zonnetje neergezet en zitten lezen, totdat we al snel oververhit raken en toch maar de bank weer terug op de veranda hebben gezet in de schaduw. Het zou een erg hete dag worden en dat merken we al vroeg. Om 11 uur moeten we uitchecken en even daarvoor rijden we weg, weer langs Grand Teton (toch weer even stoppen voor fotomomentjes) naar Jackson.

Jackson is een van oorsprong pelsjagerdorp wat nu door de gunstige ligging bij Teton en op korte afstand van Yellowstone is uitgegroeid tot een toeristenplaats. Het ziet eruit als een hillbilliestadje, country en Western, typisch oud Amerikaans, leuk hoor.
Op Town square staan vier bogen gemaakt van opgestapelde damhert- en wapitigeweien. Ik vind het mooi!
In de herfst verliezen de herten hun geweien dus voor deze kunstwerken zijn geen dieren gesneuveld.
Op een terrasje op de eerste etage drinken we een ijskoude cola met uitzicht op het plein, verfrissend bij de temperatuur die al naar de 35 graden gaat.
We lopen nog enkele leuke winkeltjes binnen, eentje met ook opgezette dieren, zelfs een megagrote grizzly is te koop ( gaat om dollarprijzen met vier nullen). Oei als ik zo voor die grote beer sta ben ik toch blij dat we die niet zijn tegengekomen op onze wandelingen. Ook al hadden we wel een belletje of berenspray (soort pepperspray) dan begin je daar niets mee.

Het is niet zo heel ver rijden naar onze overnachtingsplek, Idaho Falls. We verlaten de staat Wyoming en rijden de staat Idaho binnen. Onze auto heeft moeite met het oversteken van de Teton pass, pffff ik reed 20 mijl per uur en achter mij een sliert auto's. Kwam misschien wel doordat ik de cruise controle aanhad....
We hebben echt geen trek in lunch maar met dit mooie weer is een ijsco wel erg lekker. In het gehucht Swan Valley zien we bij het passeren van een kruispunt de tekst: world famous square ice cream....
Dat moet natuurlijk onderzocht worden of de tekst wereldberoemd wel terecht is. Nou ik kan je verzekeren dit ijs verdient beslist dit label. Hmmmm, vierkante bollen ( dus geen bollen maar blokken haha) in een verse wafel. Leonie Bananasplitsmaak en ik Huckleberry.

We rijden een hele tijd door een glooiend gebied met heel veel akkerbouw. Veel gras maar ook gewassen met wat bloemetjes...aardappelen zegt Leonie en daar heeft ze vast gelijk in want op de nummerborden van Idaho staat Famous potatoes.
Tegen 15.30 rijden we Idaho Falls binnen. De temperatuur buiten stijgt nog steeds, en als we voor ons hotel staan is het 41 graden....oei zo prettig die airco nu overal.
We hadden al tegen elkaar gezegd dat we zo'n zin hadden in een keertje Mexicaans eten. Laat er nu aan het begin van de straat van ons hotel een Mexicaans restaurant zitten. En eentje die er ook nog heel goed vanaf komt op tripadvisor.
Eerst hebben we op ons balkon, waar een beetje wind staat, zitten lezen tot het etenstijd was. De Burritos smaken opperbest, heerlijke quacemole ook.
Er komt in de loop van de avond meer wind, hierdoor koelt het gelukkig wat af.

The next day:
Op onze laatste volle dag vertrekken we naar Salt Lake City. Vanaf Idaho Falls is dat praktisch 1 lange weg. Als we in de auto stappen en onze Miep ( =de navigatie) aansluiten zegt ze rij 332 km op i 15. Miep is regelmatig humeurig, zegt heel vaak: herberekening (dan rijden we anders dan zij het wil) de Engelse woorden spreekt ze op z'n Nederlands uit. Dus oost op z'n Amerikaans is east maar dan zegt zij dus e-ast. Maar inmiddels zijn we aan haar gewend geraakt, zo ook aan de auto waar we geen problemen mee hebben gehad.

We verlaten Idaho en rijden Utah binnen. Het schiet lekker op tot vlak voor de voorsteden van Salt Lake City we in een file terechtkomen vanwege een ongeval. Nog even tanken, we gooien er maar 7 dollar in want we mogen de auto met lege tank inleveren.
We rijden nog even door voor een stop bij het Big Salt Lake. Heel apart om over het stuk zand/strand te lopen, dat knerpt als sneeuw! Geen ijskristallen maar zoutkristallen.
Het ruikt er ook naar zee, maar het is een meer.
Om 13 uur zijn we bij ons hotel. We kunnen nog niet inchecken, dat mag pas om 15 uur. Maar laten de koffers even opslaan, kleden ons om in een toilet en gaan lekker bij het zwembad liggen. Heerlijk een frisse dip! De temperatuur loopt weer flink op.

Nadat we op de kamer mogen en op het internet kunnen zoeken we iets uit waar we kunnen eten. We vallen op een Belgische tent (Bruges) waar ze stoofvlees met friet hebben.
We plannen een looproute en gaan eerst naar het tempelplein. Salt Lake city is religieuze en historische hoofdstad van de mormonen. Hun leider Brigham Young kreeg hier in 1847 het visioen van het beloofde land. Een beetje zoals Mozes die op de top van de berg Nebo daar het beloofde land aanwees. Het templesquare is groot, bij de grote kerk is net een huwelijke gesloten. Ze maken een familiefoto is de deuropening. Leuk om te zien, de bruid in het zachtgeel, bruidsmeisjes in donkergeel en een aantal oudere meisjes (vriendinnen bruid?) dragen allemaal dezelfde grijze robe met wel verschillende gele schoenen.
We kunnen ook bij de tabernakel naar binnen, en het grote orgel met 11.600 pijpen wordt zelfs bespeeld. O o, er is nu iemand in Nederland heel erg jaloers op mij, nietwaar JW?

Dan door naar de Belgische tent, in het Amerikaans worden we begroet maar al snel gaan we op Nederlands/Belgisch over. Hij had zelfs een manneke pis staan! Lachen hoor, het manneke in Salt Lake City. Het stoofvlees met de frietjes is lekker, voor ons galgenmaal in Amerika komen we toch dichtbij huis uit :-)

Weer terug op de kamer nadat we de laatste dingen uit de auto hebben gehaald is het douchen en de koffers herinpakken.
Morgenochtend rond 8 uur rijden we naar de luchthaven voor eerst een vlucht naar Chicago en daarna door naar Schiphol.

Ik heb weer met veel genoegen verhaaltjes geschreven. Voor jullie en ook voor mezelf, ik print het uit als reisdagboekje naast mijn fotoboek.
Thanks voor de reacties, altijd leuk om te lezen hier.

Het was een schitterende reis, een top-vakantie!
Ook namens Leonie, groetjes en liefs,
Annemarie X

Het is nu dinsdagochtend vroeg, en overmorgen rond deze tijd zullen jullie alweer bijna terug op Nederlandse bodem zijn. Maar ik kan mij voorstellen dat jullie daar nu nog niet aan denken, want jullie laatste pleisterplaats Salt Lake City heeft nog genoeg moois te bieden (ik gok op minimaal 4 pagina's in het fotoboek..!). Over hoge temperaturen gesproken: in Nederland wordt het de komende dagen ook erg warm (32-35 graden!). Het is fijn om al die fraaie verslagen te lezen, na alles wat je al reeds van de wereld hebt gezien zal deze vakantiereis zonder twijfel ook als een onvergetelijke in je herinnering blijven. Groeten en alvast een voorspoedige terugreis, JW.

Jan Willem 2015-06-30 05:11:10

Dat doet me deugd schatteke dat je op je laatste vakantiedag bij een Belg terechtkomt voor je maaltijd. Stoofvleessss zo smakelijk als juist is bereid. Ik heb heel graag je verhalen gelezen, je was weer op dreef en ik keek ernaar uit. Goede thuisreis en ik spreek je als ik kan snel. XXx je Jef

Jef 2015-07-01 05:18:37

Bedankt voor alle verhalen, ik las ze iedere ochtend met veel plezier! Binnenkort eens de foto's gaan kijken bij Leonie, de voorproefjes op dit blog beloven veel goeds! Fijne reis terug, groetjes

Corrie 2015-07-01 07:37:54

Na jullie prachtig rit van de afgelopen dagen is het weer tijd om huiswaarts te gaan. Dank jullie wel voor de geweldige verslagen, zo heb ik de reis een beetje mee kunnen maken. Aan alles komt een einde en een goede terug reis gewenst. Liefs Riet

riet van munster 2015-07-01 09:15:49

prachtig al die verhalen ik heb ze allemaal gelezen alletwee goede reis terug en tot morgen moeder van leonie

diny koenen 2015-07-01 10:50:51

Goede reis naar huis lieverd. Je hebt 'iets' met België dat weten we :-) Ook wij vonden het een schitterende reis. Dikke kus, Ellen en Richard

ellen 2015-07-01 15:05:44

Jammer dat de vakantie voorbij is. Maar nu komen alle foto's nog! Zijn er zeker en vast enorm veel. Hele goede reis terug, lieve groet, Anniek

Anniek 2015-07-01 15:09:15

Het waren de verslagen wel weer, meer dan mooi Annemarie! Laatste foto's bekeken en ben erg nieuwsgierig naar de foto in de kerk met de "flitsen", hoor het wel wanneer je terug bent. Voor jou en Leonie: een heel goede terugreis toegewenst en tot in Nederland!

Henny 2015-07-01 20:31:44

Erg leuk weer alle verhalen... zou er zelf zin in krijgen om ook zo te boeken ☺ Goede terugreis! Gegroet, Moniek