Een fez in Fes.

Marokko, Fès

Vandaag was een superdag! We hebben ontzettend veel gezien van de stad Fes.
We beginnen met de bus, een korte rit naar het voormalig Koninklijk paleis waar Erna, Ingrid en ik meteen ons slag slaan bij een verkoper met leren portemonnees. Drie stuks voor 100 dirham, de koers is heel prettig narekenen met de nul eraf. Dus € 10 voor de drie samen... Het is het model portefeuille en de mijne is fuchsia roze, helemaal van leer.
Hierna lopen we een stukje door de Joodse wijk. Ondanks dat het zaterdag is zijn er wat winkels open, heel veel dadels en vijgen en peulvruchten. Ook zien we bovenop een hoge muur een nest met 2 ooievaars.

In de bus rijden we nu naar een uitkijkpunt over de stad. Op de heuvels is een hele grote begraafplaats. Ik wist niet dat alle Marokkanen worden begraven, en de graven worden ook nooit geruimd. Maar er is hier wel plek genoeg hoor, Marokko is 17x groter dan Nederland en er wonen 37 miljoen mensen.
Het uitzicht over de stad is heel mooi, ook vandaag is het prachtig weer. Niet te heet, graad of 27 in de zon.

Weer beneden in de stad drinken we eerst koffie/thee en daarna gaan we te voet verder de oude medina in. Hier ervaar je het echte Marokko en het leven van alledag. Bijna geen gezeur van verkopers die je iets willen aansmeren dat is heel fijn. We moeten wel goed op elkaar letten maar gelukkig hebben een paar medereizigers harde kleuren aan (Arjan in een rood shirt en Nasrin in een kanariegele blouse) en enkele lange mannen steken vaak boven de (korte) Marokkanen uit. Ik heb mijn ogen uitgekeken, heb ook mooie foto's kunnen maken. Die haaienkop bij de visboer! En de fez tussen de leren schoentjes. Bij de slager hangt een kop van een kameel buiten aan een haak, met een snottebel uit zijn neus.
Binnen de muren van de medina (is oude stad) wonen 400.000 mensen!
Middenin de medina ligt de medersa. Dat is een koranschool, soort van internaat met op de eerste verdieping kamers voor de studenten en op de begane grond een moskee-ruimte en prachtige open patio met stucwerk en houdsnijwerk en mozaïeken. Heel erg mooi.
Na weer enige tijd door de smalle gangetjes tussen winkeltjes door te hebben gelopen naderen we ons lunchadres. De winkeltjes zijn vaak niet groter dan twee vierkante meter, de eigenaar zit achter een soort van balie met om heen heel al zijn koopwaar. Of het zijn piepkleine werkplaatsen met vaak heel slecht licht, amper licht van buiten en dan een klein lampje en daarbij heel fijn werk doen. Niet echt goed voor de ogen.

Voor de lunch neemt iedereen een pastilla. O wat een zaligheid, een ronde taart van ongeveer 15 cm doorsnede van filodeeg met daarover kaneel. Het ruikt dus zoet maar binnenin is het een mengsel van kip, kruiden, eieren en nog een aantal onbekende ingrediënten. Een ware delicatesse dit en enorm voedzaam, ik kon het niet helemaal op.

De looierijen zijn fascinerend om te zien. Met een takje munt onder je neus voor de stank kunnen we vanaf een dak dit bekijken. Oei, wat een werkomstandigheden zeg, kan niet gezond zijn om tot je middel in een bak met water te staan waarin een huid wordt uitgespoeld. Vier leersoorten worden hier geprepareerd: kameel, geit, schaap en koe.
Natuurlijk is er de leerwinkel na afloop...wel prachtige spullen van goede kwaliteit maar de prijzen zijn wel zodanig dat er nog wat aan verdiend wordt ( commissie). Die honden of kattenmandjes aan de wand op de foto zijn natuurlijk poefen.

Na nog weer enkele gangen met af een toe nog een ezel met bepakking als tegenligger komen we nog bij een weverij. Ze weven met zijde, katoen en wol. Ook prachtige doeken/kleden/sjaals hier en ook goedkoop. Hier wordt aardig wat gekocht door medereizigers.

We stappen weer in de bus, maken nog een stop bij een mooie poort (groen mozaïek, Fes is de groene stad) en als laatste bezoeken we een pottenbakkerij. Ik ben weg van alle mozaïekmuren en fonteinen en hier zien we hoe die gemaakt worden. Wat een monnikenwerk, respect voor deze handnijverheid.

Aan het eind van de middag zijn we weer bij het hotel. Even languit op bed en...ik heb een massage geregeld in de salon naast het hotel. Hmmmm, lekker hoor deze vakantie :-)
Hij was heerlijk, helemaal rozig en soepel ben ik nu.

Straks om 20.00 uur weer aan tafel, ik maak het maar niet zo laat vanavond.
Helaas krijg ik foutmeldingen bij de foto's en moeten jullie het even met jullie fantasie doen.

Ach een kamelensnotje haha nou daar kan ik wel een plaatje bij fantaseren. Je schrijft beeldend dus met enige fantasie lukt het. Verder heeft Anniekske ons zojuist foto's van Fes laten zien op het www. Geniet nog even verder en wij doen het hier. Dikke X

Ellen 2015-10-10 20:43:25

Wat fijn die massage!

En...ps 2015-10-10 20:45:33

Je hebt het naar je zin mijn schatteke en dat is goed! Trots op je richtingsgevoel maar in de medina werkt dat zeker en vast niet. Niets mis met mijn fantasie ;-) dus die plaatjes in mijn hoofd komen vanzelf bij jou verhalen. Prettige massage na zo een dag is een juiste beslissing. Nog veel mooie dagen, dikke XX van je Jef.

Jef 2015-10-11 09:15:55

Wat een interessante stad he Fez. De Medina vond ik geweldig, al moest je wel heel goed kijken waar je je voeten zetten. Die haaienkop laag er ook al in April, zal wel een andere zijn. Ik beleef de reis weer helemaal opnieuw. Op naar morgen.