Water!

Malta, San Pawl il-Baħar

Vandaag een excursieloze dag maar Laura heeft activiteit bedacht. Met het locale streekvervoer de bus naar Sliema en vandaar uit met een boot 1,5 uur varen door het Grand Harbour gebied. Valletta ligt op een landtong en zo kunnen we de stad vanaf het water bekijken.
Iedereen is te porren voor dit uitje dus we stappen om 8.45 uur in een bus, het busstation is echt op 5 minuten lopen vanaf ons hotel. Eerst heb ik op een holletje nog een pet (hoedje) gekocht, heb gisteren mijn pet ergens achtergelaten zonder erg in te hebben. Jammer maar niets aan te doen maar zonder hoofddeksel op een boot zag ik echt niet zitten.
De winkelier waar ik op af kwam had om 8.20 uur net zijn rolluik omhoog maar was wel al open zei hij op mijn vraag. Hij zag natuurlijk wel dat ik echt iets wilde kopen en niet alleen rondkijken.

Het is nog wel een uur rijden in de streekbus, die stopt natuurlijk bij alle haltes. In Sliema aangekomen hebben we nog ruim de tijd voor koffie of wat anders, een vers geperst glas sinaasappelsap smaakt lekker.
De boot is wat oud maar boven op het dek lekker ruim. Ik zie andere voorbijvaren waar de mensen bijna als sardientjes naast elkaar zitten. Wij kunnen nog wat heen en weer lopen, mits zeebenen natuurlijk, om mooie foto’s te maken.
Het is heerlijk, beetje wind, volop zon en prachtige uitzichten.
We zien een aantal verdedigingswerken, de forten Saint Elmo en Ricassoli. Bijzonder fotogeniek deze rondvaart.

We mogen zelf weten welke bus we weer terug nemen naar Qawra maar Laura neemt die van 15.00 uur dus we kunnen aansluiten bij haar als we dat willen. Ik wandel met Conny wat door Sliema, zien topjes van een kerk en lopen daarheen in de veronderstelling dat daar iets van een centrum is. De kerk vinden we wel maar verder niet iets van een plein ofzo met tentjes. Dan maar weer terug de heuvel af richting het water. Aan de boulevard in een boekwinkel annex restaurant beide weer een lekkere salade gegeten. De locale softdrink heet Kinnie, gemaakt van sinaasappels en kruiden. Heeft een bittertje, smaakt lekker en erg dorstlessend. Het werd ons al snel duidelijk dat we niet tot 15 uur wilden blijven.
Bij de bushalte staan Jacky en Yvonne ook al en later komen Leo en Cees ook nog aan. Met z’n zessen rijden we terug naar het busstation bij het hotel met de bus van 14 uur.

Op een eiland in de Middellandse zee zitten en niet in zee zwemmen kan natuurlijk niet dus met Conny afgesproken om 16.15 uur ( als het niet meer zo erg heet is) naar de boulevard te lopen en bij een klein kiezelstrandje in zee te gaan zwemmen. We zagen al dat er meer wind stond dus ook golven....nog niet geen schuimkoppen maar een aardige deining.
Via een loopplank en trappetje kunnen we ons in het water laten zakken, wel lekker want de bodem is vol (scherpe) rotsen en nu kunnen we al bijna niet direct de bodem voelen.
Lekker ons mee laten drijven, de wind was richting kust dus een paar keer weer verder de kust uit gezwommen en weer terug gedreven. In eerst instantie koud water maar eenmaal door heerlijk, hoorde gisteren dat de zee 21 graden is.
We hadden alleen een handdoek en een paar euro mee en andere waardevolle dingen in het hotel gelaten dus ik heb er geen beelden van helaas.
Na nog even op de handdoek te hebben gelegen om op te drogen nog een ijsje gegeten.
Om 18 uur zijn we weer terug in ons hotel.

Meestal drinken we met de groep na zevenen nog wat samen bij de bar van het hotel waarna we gaan eten.
Vanavond hebben we in het appartement van Angele een party. Zij zit op de zevende verdieping en heeft zowat een penthouse als kamer met ook een groot balkon, genoeg zitplaatsen voor ons allemaal. We maken er een Amerikaanse party van en nemen allemaal zelf wat drinken en/of iets te knabbelen mee. Leuk idee van Laura, die het natuurlijk eerst aan Angele heeft gevraagd, het is per slot van rekening háár kamer. Angele zat helemaal te glimmen toen Laura het gisteren aan de groep voorstelde. Zij is de oudste vrouw van de groep, ik dacht 73 jaar, en ze zei al tegen mij: ik heb het mijn dochters al verteld..
Dus na het eten gaan we naar Angele’s appartement.
Morgen gaan we naar het buureiland Gozo. Het is niet te geloven dat de vakantie nog maar net op de helft is (net of we al een week met elkaar op pad zijn.

Zoetje! Wat heb je weer een goede bestemming gekozen, alles waar je van houdt is aanwezig...alleen geen dieren... Heerlijk hoor zo een boottocht en de salade is ook smakelijk te zien. Geniet van je reis, dikke kussen je Jef

Jef 2018-06-05 18:56:10

Vakantie houden op deze manier is toch helemaal te gek, door je enthousiaste verhalen beleven we het echt mee. Jammer dat de salade alleen maar op een plaatje is, 't ziet er echt heerlijk uit! Hier begint het ook weer warmer te worden, in gedachten drijf ik met je mee op zee....................

Henny 2018-06-05 20:34:23

Leuk om je belevenissen in Malta te lezen. Een bestemming waar ik nog nooit zo bij stil stond. Terwijl ik gefascineerd ben door de Kruisridders die daar hun hoofdkwartier kozen. Fijn dat het gezelschap waarmee je reist plezier is. Heeft natuurlijk alles te maken met hoe je jezelf opstelt. Veel plezier verder!

Dick 2018-06-06 08:21:27

Heerlijk dat het leuk en gezellig is met de groep.Ik geniet al van de verhalen.Was het gezellig op de kamer van Angele? Vandaag ook een fijne dag hoor.xxxmam