Oman girls worden Colombia girls

Colombia, Santa Fé

Vanaf Bogotá schrijf ik mijn eerste verhaaltje over mijn avonturen in Colombia.
Vorig jaar besloten Joke, Greta, Marleen en ik al snel tijdens een reünie, na een zeer geslaagde
vakantie in Oman en Dubai, dat het wel heel leuk zou zijn om weer gezamenlijk te reizen. Er werd vergeleken welke bestemmingen we allevier nog niet hadden bezocht en bovenaan de lijst stond Colombia.

Zaterdag zijn we hierheen gevlogen. Een vlucht van bijna 11 uur.
Ik heb me zeer vermaakt met de laatste vijf afleveringen van het derde seizoen van The Bridge. Heel fijn ook dat KLM rechtstreeks vliegt op Bogotá. Onze groep bestaat totaal uit 18 personen maar 3 daarvan zijn een paar dagen eerder gearriveerd. Het is ongeveer een half uur rijden met een bus naar ons hotel. Bogotá is een wereldstad met 9 miljoen inwoners...files zijn hier eigenlijk altijd. Chris, onze gids, stelt zich voor en plant later nog een tijd om wat meer gegevens over de reis door te nemen.
Het hotel is netjes, iets gedateerd maar schone kamers.
Om de hoek bij het hotel is een bank en daar worden we in getallen uitgedrukt heel rijk van, 10.000 Colombiaanse peso is € 3,—
Met z’n viertjes zoeken we een restaurant en eten een soort tortilla’s (gefrituurd) met vulling, belegt als een pizza. Erbij een heerlijke mangosap. Eenmaal op de kamer kijk ik nog naar Wie is de Mol? via uitzending gemist. Zo gaaf dat het dit seizoen in Colombia was, onze voorpret was daardoor extra leuk.

Na een slechte nacht, ook wel verwacht want het tijdsverschil van 6 uur breekt aardig op en ik was over mijn slaap heen en heb alle uren van de klok gezien, zitten we om 7 uur aan het ontbijt. Uitstekend wat er allemaal staat, veel fruit, vers gebakken omelet, brood, warme hapjes.
Met een plaatselijk gids maken we een wandeling door de wijk La Candelaria. Het historische centrum is goed geconserveerd, kleine straatjes, gekleurde huizen en heel veel prachtige muurschilderingen. De eerste, eentje met katten, is vast speciaal voor mij!
Ik heb ook hier helemaal niet het idee dat ik in een miljoenenstad loop, het is zondag dus misschien daarom ook wat rustiger in deze wijk. Hier hangt de sfeer van vroeger, enkele kleine autoloze straatjes met kasseien. De locale gids, Guillermo, doet het goed.

Het gratis toegankelijke museum Museo Botero zorgt voor een aangename verrassing. Kunstenaar Fernando Botero is beeldend kunstenaar en schilder en heeft een compleet eigen stijl. Veel van zijn beeldhouwwerken zullen we in de reis nog zien op enkele centrale pleinen in andere steden. Zijn personages hebben voloptueze vormen maar naar verhouding kleine armen, handen en voeten. Sommige schilderijen zijn echt lachwekkend. Greta en ik werden erg blij van dit museum.
Zijn versie van de Mona Lisa vind ik hilarisch.

Hierna zijn we, na een koffiestop, verder gelopen door de stad. Over de Colombiaanse ramblas waarop iedereen een centje (peso) probeert te verdienen met een handeltje. Fruitstalletjes, stilstaande levende beelden, sieraden, tekenaars..van alles is er aanwezig. Op de Plaza de Bolivar staat de kathedraal en het Nationaal congres en het wemelde er van de palomas ( duiven). We nemen afscheid van Guillermo die we morgen weer zien en hebben de rest van de middag vrij naar eigen invulling.

We bezoeken het museo de Oro, het goudmuseum. Op zondag is de toegang gratis dus dat trekt ook veel Colombianen. We zien prachtige dingen. Op landkaarten is gezien waar er goud wordt gevonden in Colombia...op heel veel plekken.
Voor de lunch eten we een crêpe, gevulde pannenkoekjes naar keuze met zoet of hartig en daarna pakken we een taxi naar Monserrate, de 3152 hoge berg. Bogotá ligt op ruim 2600 meter hoogte en dat merk je goed tijdens het wandelen. Bij het kleinste trappetje ben je al achter adem en zelfs bij lopen en praten tegelijk merk je het al.
De stad ligt tegen de hellingen van de Monserrate en de Guadeloupe. Bovenop de Monserrate staat de Kapel voor de maagd van Monserrate. Achter de kerk een pad met fraaie bronzen beelden van de kruiswegstatie.
Met een treintje kan je berg op, de kabelbaan was niet in gebruikt vandaag. Het laatste stukje loop je...buitenadem.
Ik maak nog een selfie van ons vier, blije gezichten. Op de achtergrond zie je berg Guadeloupe met een christusbeeld. Was ook een topdag vandaag, ook weer heerlijk gelachen samen. Beloofd veel goeds voor de rest van de reis.

Chris heeft een gezamenlijk diner voorgesteld met de groep. Heerlijk gegeten, kip met saus van tomaatjes, gouden bessen, paddestoelen en Arabische kruiden. Een smaakexplosie, hmmmm.
Terug naar het hotel gewandeld, de stad lijkt al uitgestorven om 20.30 uur. Veel politie en bewaking, dat doen ze wel goed tegenwoordig. We hebben ons niet onveilig gevoeld vandaag maar hebben genoten van Bogotá.

Een goed begin van een nieuwe mooie ontdekkingsreis! Ga weer echt met je mee genieten, ik verheug me op je verhalen, de kleurrijke verslagen en de belevenissen.

Jan Willem 2019-02-25 05:55:58

Die versie van de Mona Lisa is inderdaad hilarisch. Veel plezier in Colombia. Ik kijk weer uit naar je leuke reisverhalen. Groetjes Ramona

Ramona 2019-02-25 08:19:05

Was vanmorgen een goed begin van de dag met het lezen van een goed geschreven stuk over het begin van jullie vakantie in Colombia. Ja, wie denkt er dan niet AAN DE MOL? Genieten maar en ontdek veel mooie dingen waar ook wij dan weer van mogen mee genieten!

Henny 2019-02-25 09:33:09

Geweldig hoe je ons zo in je reis betrekt. Have fun and keep us updated.

Stagiair 2019-02-25 10:11:27

DT wordt weer een belevenis voor julienne voor ons.Het begin is er al.

Riet van Munste 2019-02-25 10:50:34

Wat fijn om een reisgenoot te hebben die niet alleen gezellig is maar ook op een leuke manier onze avonturen verwoord . Super! 👌😘

Joke 2019-02-25 12:22:59

Klinkt weer goed allemaal! Geniet ervan daar en ik lees het hier!! 😎

Leonie 2019-02-25 13:14:05

Wat een goede start van je reis! Geniet ervan lieverd dan doen wij dat allemaal hier. Lieve groet, Ellen en familie

Ellen 2019-02-25 13:47:21

Mooi verslag! En fijn om te lezen dat jullie het zo naar je zin hebben. Leuke foto’s ook! Groet aan vier Colombiagirls

Henk Dinkla 2019-02-25 15:43:43

Wat goed en duidelijk geschreven en erg leuk om te lezen wat jullie allemaal zoal meemaken. Geniet verder en groeten van Miriam (zus Joke)

Miriam 2019-02-25 16:14:56

Wat leuk om te kunnen volgen wat jullie allemaal doen en beleven. Ben best wel n beetje jaloers hoor! Wens jullie een hele fijne reis met heel veel geniet en lach momenten. Groetjes conny