Excursiedag naar de Riddersteden en Valetta

Malta, San Pawl il-Baħar

We hebben een prachtige dag gehad vandaag met heel veel indrukken. De temperatuur kwam tot 30 graden vandaag door wat sluierbewolking maar de luchtvochtigheid was wel hoog dus het was flink zweten.

Een busje brengt ons om 9 uur naar de Grand Harbour. Tegenover de huidige hoofdstad Valletta liggen op het dichtbevolkste stukje Malta op twee landtongen drie steden waar de ridders zich in 1531 hebben gevestigd, nadat zij verdreven waren van Rhodos. Op heel de Maltezer archipel wonen nu ruim 445.000 mensen.
De ridders van de Johannieterorde nemen een belangrijke plaats in in de geschiedenis van Malta. Zij bestuurden het eiland van 1531 tot 1798. De missie van de ridders was: het dienen van de armen en het verdedigen van het katholieke geloof.
Ze hebben een gelofte van armoede, kuisheid en gehoorzaamheid afgelegd aan het Maltezer Kruis. Naast het verzorgen van de zieken waren de ridders ook militair actief. Ze kwamen uit vele landen uit Europa, en spraken verschillende talen.
De ridders wisten Malta te beschermen tegen aanvallen van de Ottomanen (de Turken). Door de strategische ligging in de Middellandse zee slaagden de Turken er niet in heel Europa te veroveren.
De ridders stichten machtige steden en bouwen prachtige gebouwen met veel pracht en praal.

Toen Napoleon in 1798 op Malta verscheen vernielde hij veel van de rijkdommen van de ridderorde. Franstalig ridders liepen over naar het leger van Napoleon. In 1800 versloegen de Britten de Fransen en kregen zij de heerschappij van Malta ( nog steeds zien we hier rode telefooncellen, en rijden ze aan de Engelse kant van de weg met hun auto’s). In 1964 is Malta definitief onafhankelijk geworden.

De Riddersteden hebben grote muren (alles van kalksteen), mooie poorten en een wirwar van kleine straatjes op heuvelachtig terrein. De uitbouwtjes, erkers, van oorspronkelijk hout (en nu ook aluminium wat minder onderhoud nodig heeft) zijn typisch voor de bouw van hier.
We stappen uit onze bus bij een uitzicht over de haven en wandelen door de stad Vittoriosa.

Een rondleiding in het inquisiteurspaleis geeft nog meer een kijkje in die tijd. Het is ingericht op het onder de duim houden van ketters en andersdenkenden. Compleet met gevangenis, luchtplaats en op je weg naar de rechtszaal een blik door een raam met als uitzicht de galg en martelkamer. Het deurtje naar de rechtszaal is expres laag zodat de ketter moest buigen voor de inquisiteur. In de praktijk waren het niet de Maltezers maar de ridders die in het gareel gehouden moesten worden.
Een inquisiteur werd benoemd voor 5 jaar en er zijn er 62 geweest. Twee ervan hebben het tot paus geschopt en velen tot kardinaal.

Op verschillende plaatsen zijn nog auberges, oude herbergen, van de ridders. Van ieder land afkomstige ridders hadden een eigen auberge. Het oudste gebouw in de stad is een huis uit de 13e eeuw. En alle huizen zijn van dat geel/witte zacht en goed bewerkbare kalksteen.

Met het busje rijden we naar Valletta waar we 10 minuten krijgen bij de Upper Barracca Gardens. Vooral het uitzicht op de baai is mooi en het is 12 uur en dan wordt er een kanon afgeschoten. Het klonk toch wat als een losse flodder. Fffffftt.
Saint John’s Co-cathedral (een medekathedraal want de echte kathedraal van de bisschop van Malta staat in Mdina) is prachtig. Ook hier binnen alles van kalksteen. De muren met alle goudkleurige ornamenten zijn allemaal uitgesneden in kalksteen, al lijkt het alsof de gouden dingen op de muur geplakt zijn. Het plafond is ook kalksteen en beschildert , eerst met waterverf maar dat zoog als een spons en bleek niet kleurecht dus al snel werd er olieverf gebruikt. De vloeren van ingelegd marmer met grafstenen zijn ook bijzonder mooi.
Doris vertelt veel door een microfoontje en wij lopen met een luidsprekertje aan ons oor, werkt goed.

Na 1,5 uur vrije tijd, waarin ik samen met Conny geniet van een heerlijke salade voor de lunch, wandelen we weer met de groep naar de Malta Experience. We zien er een film over de geschiedenis van Malta. Leuk dat er dingen voorbij komen die we al gezien hebben, zoals de tempel gisteren en de kathedraal. De geschiedenis van Malta is niet zo 123 verteld, ook in de 2e Wereldoorlog heeft Malta een rol gespeeld. Vooral weer door de strategische ligging. Er is veel gebombardeerd, in de straten van Valletta lag metershoog puin en de mensen hebben onder hun huizen zelf schuilkelders gegraven in het zachte kalksteen. Ik vond de film interessant en heb in deze twee dagen al heel veel over Malta geleerd.
De maltezers zelf zijn heel vriendelijk, van de Maltezer taal begrijp je niets (heel veel Arabische invloeden) maar gelukkig leert hier iedereen vanaf zijn derde jaar ook Engels.

Het laatste uurtje van de middag lig ik met Conny en Kees nog bij het zwembad. Voorafgaand aan het avondeten vertelt Laura het programma voor morgen. Het buffet is weer prima, ik heb een zeer smakelijke chili con carne gegeten met Nacho chips. Er zijn geen vaste plaatsen aan tafel en het is ook leuk om steeds naast anderen te zitten, vandaag naast Laura (reisleidster) en Tity (uit Heerenveen) en tegenover Angele en Yvonne. De Toppers kwamen nog ter sprake en ik heb de foto van mam en ik nog laten zien. Ik lijk op mijn moeder😀

Wat veel historie voor zo een klein land! Ik zet het op mijn wenslijst. Hele fijne vakantie. Lieve groet, Anniek

Anniek 2018-06-04 21:52:13

Wat een geschiedenis van en over malta. Ikwist helemaal niets van dat land.Knap van jou dat je het zo goed vertellen kan ..Ook weer mooie foto s.Fijn dat het mooi weer is en ook leuk dat je met eten bij andere mensen zit.Ik wens je nog prettige dagen.Hier is alles goed ook met Lizzy.Mamxxx

Rie Brouwer 2018-06-04 22:27:52

Een mooi verslag, je bent er nog maar 2 dagen maar je hebt alweer zoveel interessants gezien. Wat zo'n dwergstaatje al niet aan historie te bieden heeft. Indrukwekkend allemaal.