Een toffe plek

Israël, Tiberias

Het woordje tof komt van het Jiddische woordje tov en is al heel erg oud. Volgens Mozes gebruikte God het woordje na elke scheppingsdag om te zeggen dat de schepping die hij gemaakt had 'goed' was. In het Hebreeuws betekent tov veel meer dan alleen goed, het staat ook voor plezierig, vrolijk, aangenaam, behaaglijk, gezellig, mooi.
Het woordje tov komt 549x voor in het oude testament. Even een weetje over vandaag.

Ik heb lekker geslapen vannacht, een paar keer wakker maar dat is normaal. Één keer hoorde ik wel heel dichtbij een kat miauwen, zag vanmorgen ook sporen op mijn kleine vensterbankje buiten. Hij had zo binnen kunnen komen door het open raam... Boker tov = goedemorgen.
Het ontbijt was prima, net zoals het avondeten gisteravond. We verblijven in een hotel met Joodse eigenaren en het eten is koosjer. Dat wil zeggen alleen vlees van dieren met gespleten hoeven en herkauwers. Dus geen varken of paard. En vis alleen van dieren met vinnen en schubben. Dus geen paling of schaal en schelpdieren. Ook geen zuivelwaren naast het vlees, dus geen kaas naast de worst. Een tosti is not done.

We vertrekken om 8.30 uur. We rijden langs de kust naar de ruïnes van Caesarea. Herodes heeft in 20 v.Chr. hier een stad gebouwd met o.a. een prachtige haven, een theater, aquaduct en hippodrome. Eerst krijgen we een animatiefilm te zien hoe de stad is gebouwd en hoe hij is vernietigd. Al met al heeft de haven slechts 100 jaar bestaan, de ligging was niet gunstig. Door veel aardbevingen zonk de haven in zee. De stad heeft wel eeuwenlang bestaan en is uiteindelijk in 1265 grotendeels verwoest en onder het zand bedolven in de tijd van de kruisvaarders. Wat we nu zien kunnen we dankzij de film nog goed plaatsen. Het paleis van Herodes vlak aan de zee met de tegelvloer nog in wat eens het badgedeelte was. Het grote hippodrome waar de paarden renden met de karretjes achter zich aan zoals in de film Ben Hur. Het Romeinse theater wat hier ongeveer te boek staat als bij ons Carré, daar moet je als artiest zijnde eens in je leven hebben gespeeld. Er is ook een steen gevonden met een inscriptie met daarop de naam Pontius Pilatus, de enige keer dat deze naam trouwens ooit is gevonden op een steen. Pontius Pilatus was de gouverneur van Judea en de man die Jezus liet kruisigen.
Gids Inez (is een goeie want vertelt heel veel) heeft een assistente aangesteld: de benjamin van de groep Hanneke. Zij is amper van haar zijde geweken vandaag. Dat heeft Inez leuk gedaan vind ik. Tijdens een praatje (zie foto) zitten ze met recht op hun gemak (het zijn oude openbare toiletten waarop ze zitten).

De bus rijdt ons verder richting de stad Haifa. Een mooie weg met aan je linkerhand de zee en duinen en aan je rechterhand begint het Karmelgebergte. We zijn ook echt in een heel goed jaargetijde, prima temperaturen en veel is groen en verschillende bomen staan in bloei. We maken een fotostop op een punt met panoramisch uitzicht. Onze chauffeur Michel, een oude rot in het vak, is trots op zijn stad. Ik hoor later van hem dat zijn hele familie er woont.
We lunchen, falafel lekker hoor, in een Druzenstadje. Nooit gehoord van deze Arabische gemeenschap. Het geloof van de Druzen is mysterieus en de geloofsleer wordt niet aan buitenstaanders bekend gemaakt. Je kan je ook niet tot dit geloof bekeren, je bent het gewoon door geboorte. Gemengde huwelijken kennen ze niet. Er wonen zo'n 100.000 Druzen in Israël. Ze geloven heilig in reïncarnatie. Grafstenen dragen daarom geen namen.

De lunch was laat en we rijden door naar Nazareth. De inmiddels grote stad waar ooit Maria werd aangeroepen door engel Gabriël. Zij kreeg te horen dat ze een kind zou krijgen die ze Jezus moest noemen. Op de plaats van haar huis, een grot, is de basiliek van de aankondiging gebouwd. De kerk bestaat uit twee verdiepingen, is ook gebouwd op een heuvel. Precies dat wij er zijn (4.30uur) gaan de klokken luiden en het orgel laat wat tonen horen, mooi!
Wij zijn de enige groep dus de sfeer is ook goed, geen menigte toeristen. Enkele nonnen zitten in gedachten te bidden, oké deze plek is tof.

In het donker rijden we Nazareth uit, ha nog net een toffe foto kunnen maken van enkele Jezus sandalen :-)
Ik heb nog veel meer gehoord en gezien onderweg, zoals gezegd vertelt Inez veel. Te veel om allemaal op te schrijven...

We overnachten in Tiberias, 2 nachten dus morgen even geen spelen met koffers. Tijdens het avondeten zit ik aan tafel bij Kees, Herman, Piet en zijn dochter Tessa. Gezellig gepraat en weer was het buffet prima.
Ik heb wederom een ruime kamer, wel aan de voorkant van het hotel dus ik hoor wel wat verkeersgeluiden. Gehorig zijn de hotels wel tot nu toe. Ik heb net gedoucht en na het schrijven van dit stukje ga ik nog wat lezen. Morgen vertrekken we om 8 uur. Wordt vast weer een toffe dag!

Lief zoetje, heel tof van jou om mij weer zo mee te laten leven met je reis. Interessante plaatsen en dan ook nog mooi weer, zie blauwe luchten. Ik kijk uit naar de volgende verhaal. Nogmaals een hele prettige reis, dikke kussen je Jef.

Jef 2016-02-20 20:53:39

Je verslag doet me 45 jaar terugdenken aan dat liedje uit je eerste schooljaren : Hineh ma tov uma na'im, shevet achim gam yachad. Ofwel: hoe goed en gezellig het is om als broeders en zusters bij elkaar te zijn. Weet je nog? Veel plezier en de mazzeltov! groeten van JW.

Jan Willem 2016-02-21 09:17:02

Hoi Annemarie, Een mooi verslag en verhalen. Alles wat we vroeger hoorden wordt door je foto's werkelijkheid. Geniet maar fijn van al het moois

Riet van Munster 2016-02-21 09:23:42

Dag schat,Weer een lang en lekker leesbaar stuk.Ook mooie foto,s,fijn dat je contact hebt met mede reizigers.Het mooie weer krijg je er bij.Nog veel plezier de komende dagen.Een dikke kus,xx Mam.p.s print het voor pap.