We zijn er!!!

IJsland, Skeiða- og Gnúpverjahreppur

Jaaaaa, we zijn gewoon in IJsland.
Halverwege juli hebben we besloten om maar te zien hoe het zou lopen en de verblijven (guesthouses, hotels en appartementen) en de vliegreis vastgelegd. Zelf uitgestippeld wat we wilden zien, waar we hoeveel dagen willen zijn, voorpret...Alles onder voorbehoud want corona beheerst nog alles. Annuleren was mogelijk als dat nodig was.
Tot vorige week ook de slag om de arm gehouden maar nu zitten we hier, heerlijk!

De vliegreis met Transavia ging prima. De benodigde vaccinaties- en negatieve antigeentest papieren hadden we op orde en ook de barcode vanuit IJsland dat we welkom zijn. Op Schiphol werd er vluchtig naar gekeken en ook op de internationale luchthaven van IJsland liep alles vlotjes. We landen om 17.45 uur. Het tijdverschil met Nederland is 2 uur, terug in de tijd.
De huurauto stond voor ons klaar dus rijden maar. Naar Hafnarfjördur, een voorstad van Reykjavik, waar we de eerste nacht slapen.
Een basic hotel met IKEA inrichting, prima voor één nachtje.
Onze auto is een Volkswagen Golf, een automaat. Kan zelfs ook nog op stroom rijden, de stroomkabels liggen achterin de kofferbak, maar daar hebben we beide geen ervaring mee dus die laten we daar zoet liggen.
Iets te eten is nog wel lekker en in de straat van ons hotel ontdekken we Pizzan. We halen een pizza en nemen die mee naar de kamer.

Zoals te verwachten waren we vroeg wakker. Ontbijt was in de kelder van het hotel en even voor 8 uur gaan we op weg.
Eenmaal de stad achter je is alles wijds...eerst vlak en dan heuvels. Veel lavavelden bedekt met mos
Bij een uitkijkpunt over het Thingvellavatn, het grootste natuurlijke meer van IJsland, zien we beneden ons de rookpluimen van Nesjavellir. Een groot powerstation.
De Euro-aziatische en Noord-Amerikaanse tektonische platen komen hier samen en hebben een kloof veroorzaakt in Pingvellir national park. Het botsen van de platen veroorzaakt overlast voor IJsland in de vorm van aardbevingen en vulkaanuitbarstingen maar dus ook voordeel. De geothermale activiteit gebruiken ze voor energie, ze zijn echte pioniers op dat gebied.

Het Thingvellir national park is ongeveer 50 km2 groot. De plek is van oudsher heel belangrijk voor de IJslanders. Vanaf 930 werd hier recht gesproken en werden er wetten gemaakt tijdens samenkomsten van alle belangrijke mensen hier. In 1944 werd hier het ontstaan van de IJslandse vrijstaat bekendgemaakt.
De kloof is duidelijk te zien en we hebben een prachtig uitzicht. We hebben er een stuk gewandeld, een mooie plek. Het is droog, wel een dreigende lucht maar ook wat blauw en de zon wil er wel door. Later in de auto valt er wat regen maar over de hele dag genomen was het prima weer. Een graad of 11, windstil, dus een jasje of dik vest is genoeg.

Onze volgende stop is de Kerio krater. Deze explosie krater heeft water in de krater staan. Als het zonnetje erop schijnt is het extra mooi. We lopen langs de kraterrand en dalen ook af naar de bodem.

Lunchtijd in Selfoss, na een broodje doen we er boodschappen in de plaatselijke super. Het is daarna even zoeken naar ons verblijf in Brautarholt. De navigatie geeft het niet aan. Als we het uiteindelijk vinden zijn we verrast door ons fijne onderkomen. In de middle of nowhere een lekker ruim huisje.

Nadat we alle spullen hebben binnen gebracht en iets hebben gedronken pakken we de auto weer. We zijn blij met onze Golf.
Er is nog een waterval in de buurt die de moeite waard is te bekijken. De Urridafoss is een brede waterval, wat een water geweld. Hij is niet hoog maar wel indrukwekkend.

Weer terug bij ons huisje heeft de eigenaar de Hot tub voor ons gevuld. Heerlijk even met onze gat in het warme water gezeten , 40 graden dus na een kwartier zijn we wel gaar. Echt vakantie dit.

Het avondeten verzorgen we zelf, de risotto had even tijd nodig op de inductie kookplaat maar was lekker.
We blijven hier twee nachten. Kijken uit naar morgen, dan komt er weer veel moois op ons pad.

Lieve Annemarie, we gaan weer helemaal zitten voor jouw verslagen. Wat fijn voor jullie dat er kan worden gereisd naar deze mooie bestemming. Lieve groeten uit België

Ellen 2021-09-08 06:41:25

Van kennissen die in IJsland zijn geweest hoor ik dat ze er graag naar teruggaan. Als ik je verslag lees, snap ik dat meteen. Heel veel plezier daar! Ik kijk uit naar je verhalen.

Dick 2021-09-08 08:14:34

Jaaaaa! Zo fijn voor jullie dat alles goed is gegaan, pas als je er echt bent kun je nu voortaan pas gaan genieten! Veel plezier.

Annie 2021-09-08 08:39:00

zo dat hebben jullie maar weer mooi voor elkaar.Nu genieten. Mooie foto’S

Riet van Munster 2021-09-08 08:45:22

Wat heerlijk voor je, een mooie reis maken. Ik ben weer benieuwd naar je verhalen. Geniet van IJsland! Groeten Siem

Siem 2021-09-08 08:57:08

Wauw ! en dit is nog maar het begin. Nog veel mooie plekken toegewenst. Wij genieten mee.

Joke 2021-09-08 13:18:26

Heerlijk im te lezen. Geniet maar lekker, heb je verdiend! Mooie veilige reis gewenst!

Floor 2021-09-10 11:58:30

Hi Annemarie, wat heerlijk dat je weer op reis kan. Ik was in 2005 in IJsland en vond het een reis met een sterretje!! Kun je mij toevoegen in je mailadressen; ik volg graag de rest. Liefs, Adie