Granaatappels in Granada

Spanje, CƔjar

Wat een top hotel waar we nu verblijven. Het ontbijt was zo uitgebreid en lekker dat we haast niet konden kiezen wat te nemen. Morgen gaan we op herhaling. Er is hier ook een huiskat, een lief koppiešŸ±

Het was de straat uitlopen en een volgende in en even verderop was de bushalte. Met 15 minuten sta je middenin Granada. Geen gedoe met autorijden in een drukke stad en een parkeerplaats zoeken. Ideaal!

Online heeft Leonie kaartjes voor het Alhambra geboekt voor vanmiddag. We moeten de kaartjes wel eerst ophalen en daarvan doen paniekerige verhalen de ronde op internet. Megadruk, onduidelijk waar je moet zijn....Op advies van dame in hotel pakken we een stadsbus die ons bergop naar de ingang brengt. Daar lopen we eigelijk meteen goed naar het juiste loket, niets geen rij, fluitje van een cent.

We hebben tot 14 uur de tijd om de stad te bekijken. Granada is afgeleid van granaatappel, deze vrucht staat ook in het wapen van de stad.

De wijk Albaicin is een witte Arabische wijk met een doolhof aan kleine smalle straatjes. We volgen eerst een wandeling uit de reisgids, erg mooi uitzicht op de grote vesting (het Alhambra). Ernaast ligt de zigeuner/hippie wijk Sacromonte met ook hier woningen met een rotswand. Leonie leest voor uit haar reisgids dat hier hippies wonen die hun geld verdienen met gitaarspel. We lopen een staatje om en jawel daar loopt er eentje, compleet met herdershond en gitaar op rug, ongewassen haar...
Daarna dus Albaicin, dwalen door steegjes, soms ineens een uitzichtpunt, leuke wijk.

Op het Plaza Nueva bestellen we wat tapas, oa verschillende worstsoorten uit de streek.
Daarna lopen we bergop naar het Alhambra. Het oudste Arabische kasteel dat bewaard is gebleven.

Het is er minder druk dan gedacht, valt in ieder niet op dat er zoveel mensen zijn.
De Generalife heeft mooie aangelegde tuinen met enkele gebouwen waar de Nasriden-prinsen de zomer doorbrachten.
Het Nasridenpaleis mogen we om 17 uur bekijken. Wel goed gedaan zo'n tijdtabel, voorkomt dat iedereen tegelijk daar binnen loopt. Ik vond alle tegeltjes in Marokko overal op de muren ook geweldig en hier zijn die ook overal. Verschillende figuren van tegels en heel veel versieringen overal langs deuren en muren van uitgehouwen steen en met hout ingelegde plafonds.

Één vd mooiste vind in de leeuwenhof, een patio met rondom verschillende zalen en in de midden een fontein met 12 leeuwen. Ze dateren uit de 10e of 11e eeuw dus zijn zeker al 1000 jaar oud.

We voelen onze benen/voeten best na zo'n lange dag op pad. Trakteren onszelf op een ijsje, granaatappelijs. Lekkere frisse smaak.
We blijven in Arabische sferen en eten ons avondeten in een Arabische tent. Leonie gaat voor couscous met kip met rozijnen en ui en ik neem falafel met humus en salade.
De bus richting Cajar brengt ons snel weer bij het hotel. Poeh, lekker even languit op bed.

Morgen reizen we weer verder met onze auto.

Mooi verhaal van een mooie dag, fraaie sfeerbeelden. Werelderfgoed in optima forma! Prachtig dat het allemaal zo goed bewaard is gebleven. Letterlijk een reis door de geschiedenis. En die geschiedenis blijft je ook altijd verrassen.

Jan Willem 2017-09-22 05:14:09

Mooie reis Annemarie. Je inspireert ons om ook een keer die kant op te gaan. Nooit bij stilgestaan dat het daar zo'n interessant gebied is.

Dick 2017-09-22 06:54:37

Weer een mooi verslag.en schitterende foto sDat wordt weer een fotoboek om in te blijven kijken!!! Nog prettige dagen. groet voor beide.M xx

Rie Brouwer 2017-09-22 09:48:42

Wat een belevenissen en mooie foto's. Ga zo door.