Bokkie kopen

Oman, Bahla

We reden al om 7.45 uur weg bij ons hotel om vroeg op de markt in Nizwa te zijn. Op vrijdag is er namelijk een dierenmarkt waarbij handelaren vanuit de hele omgeving daar hun geiten, schapen en koeien verhandelen. De potentiële kopers zitten in twee cirkels en daarin tonen de verkopers hun dieren. De dieren worden gekeurd en niet alleen mannen maar ook vrouwen zien we geiten bevoelen of ze gezond zijn.
Erg druk maar heel leuk dit te zien. We zien ook vrouwen met de traditionele maskers en omdat het hier zo druk is gaat een foto schieten dan makkelijk.

Met Greta en Joke struin ik door een paar souks. Voor het eerst, op de souk in Muscat na dan, zien we souvenirwinkeltjes. Ik scoor een leuke magneet ter aanvulling van de reeks bij mam en voor mezelf een kitsch peper en zout stel voor op mijn souvenirplankjes thuis.

In het grote Nizwa fort is een groep mannen aan het optreden. Ze houden het vol zolang wij er zijn, een uur, en vol enthousiasme. Sommige hebben dunne trilzwaarden. Ook twee jonge jongens doen mee en van de ene wordt een fotoreportage gemaakt. Was zeker zijn eerste keer. In het fort zijn zogenaamde murderholes, schachten net na een zware deur in een donkere gang waardoor over ongenode bezoekers kokende dadelolie en scherpe voorwerpen konden worden uitgestort. Vluchten kan niet meer...

In Tanuf, een dorpje dat eind jaren 50 werd gebombardeerd door de toenmalige sultan als waarschuwing voor de rebellerende stammen bestaat nu nog maar uit enkele ruïnes. Bombardement is uitgevoerd door de Britten. Het is geschiedenis en belangrijk voor de Omanie maar de site is voor de toerist weinig interessant om te zien.

Na een lekkere lunch in de tuin in de schaduw met z'n vier, met dank aan Marleen en Joke die toch nog een supermarkt vonden die open was ondanks de vrijdag (gebedsdag) zouden we een vrije middag hebben.
Maar door de gebedsdag is bijna alles 's middags dicht en echt aanlokkelijk is het niet om in je hotel te zitten.
We hebben Wim gevraagd om te kijken wat nog een leuk uitje zou zijn. Bij de receptie raden ze Jebel shams aan.
Na het zien van foto's op mijn tabletje is iedereen snel overtuigd. Ik zie een foto met de tekst: grand canyon of Oman.

Met vier taxi's rijden we er heen. Onze buschauffeur heeft wel een vrije middag.
De tocht is al prachtig en de bestemming geweldig. Wow, dit moet worden opgenomen is het Djoser programma!

Morgen reizen we weer naar de kust. De laatste twee nachten in Oman verblijven we in een luxe resort (volgens de plaatjes dan). Na het weekend is het dan op naar Dubai. Vanavond heb ik voor 5 vrouwen kaartjes geregeld om de Burj Khalifa op te gaan, het hoogste gebouw van Dubai.

Op mijn plafond in deze hotelkamer zit een sticker met daarop de richting van Mekka aangegeven.

Hoi Annemarie wat zie je en beleef veel en wij ook

Riet van Munster 2018-02-24 13:54:22

Ik dacht voor een moment dat je een geit had gekocht....Schitterend die bergen, Oman heeft de toerist dus veel te bieden. Na het weekend naar Dubai voor een andere wereld, wat zal je daar ook genieten. Nog veel plezante dagen zoetje. Dikke XX van je Jef