Moskou ontdekken

Rusland,

Moskou in de avond is mooi maar overdag kom je ook ogen tekort.
Kort nachtje slapen gehad dat wel, maar geen probleem.
Bij het ontbijt is het druk, het novotel is groot. Ik zit ook op de 14e verdieping (eerste foto is mijn uitzicht).
Om 9.30 staan we buiten te wachten tot onze bus komt, het regent.
Maar bij de eerste stop zien we al veel blauwe lucht en de rest van de dag is het heerlijk weer geweest.

Eerst bekijken we de Christus Verlosser kathedraal. Vanaf de brug ervoor hebben we al een mooi uitzicht. De kerk is betrekkelijk nieuw (gebouwd tussen 1994 -1997). Dat was een wederopbouw, de oude kathedraal is op bevel van Stalin in 1931 opgeblazen. We mogen binnen geen foto's maken, prachtige schilderingen en veel iconen. Apart verhaal dat in de tussentijd dat de kathedraal er niet was op deze plek een tropisch zwemparadijs was. Boris Jeltsin heeft hier opgebaard gelegen.

Verder met de bus naar het Novodevitsjijklooster en de gelijknamige begraafplaats. Veel beroemde Russen hebben hier hun laatste rustplaats. Toneelschrijver Tsjechov, Ruslands meest geliefde vrouw Raisa Gorbatsjov, vliegtuigbouwer Tupolev, enkele prima ballerina's van bekende baletten, Nikita Chroesjtsov en het meest vreemde graf ooit... van Boris Jeltsin. Stelt een wapperende vlag voor....🤔 komt ook nog een groepje militairen voorbij.

We lunchen in de wijk Arbat, smakelijke bruschetta. We zien er de eerste mooie souvenirwinkeltjes, ooooo hier komen we terug.
Gids Maria heeft veel interesse in de Russische ruimtevaart dus een bezoek aan het Cosmonaut museum Moskou volgt daarna. Maria is heel enthousiast maar haar stem en Engels klinkt niet altijd even prettig. In sneltreinvaart lopen we door het interessante museum, wel goed dat Maria tekst en uitleg gaf want de engelse uitleg bij het tentoongestelde was best minimaal. Hondje Laika, het proef'konijn' in de ruimte ontbreekt niet.

Dan duiken we ondergronds. In Moskou zijn de metrostations onbeschrijfelijk mooi. In 1931 zijn ze hier al begonnen aan de bouw van de metro, inmiddels heeft Moskou al meer dan 200 metrostations. De metro ligt ook heel erg diep onder de grond. We maken een tour met Maria die ons vijf bijzondere stations laat zien. Mozaïeken, schilderingen, reliëf en beelden, prachtig! Station Plosjtsjad Revoljoetsii heeft maar liefst 76 standbeelden. De maker Matvej Manizer ligt inmiddels ook op de begraafplaats van vanmorgen.
Het populairste beeld glimt het meest door het vele aanraken wat geluk en bij andere beelden weer ongeluk brengt.
De hondensnuit is duidelijk heeeeel populair.
Maria geeft duidelijk aan bij welke stops, na 1 halte of na 3 haltes, we eruit moeten. Alle namen staan in het Russisch dus wij westerlingen vinden er zonder plattegrond niet direct gemakkelijk ons weg.

Na nog een ijsje bij McDonald's ( ik zeg four, en vier vingers opsteken, McFlurry) alleen maar Russische woorden zien overal en de medewerker vraagt gewoon in het Russisch: welke smaak?
Ursula en ik ontwaren in haar opsomming de woorden caramel en biscuit....Ja, doe die maar😂

'S avonds zijn we met een groepje van zes gaan eten in restaurant Pesto dichtbij het hotel. Een prima keuze, heerlijk gegeten en was een gezellige avond.
Het toetje heb ik met Corinne gedeeld, merenque met pistachenootjes en framboos, goddelijk gewoon.

Morgen gaan we naar het Kremlin, wordt zeker weer een bijzondere dag.

Geniet jij van je reis mijn zoetje dan doe ik dat van je verslagen. Al veel informatie van de korte tijd dat je er bent. Mooie foto's. Dikke kus, je Jef

Jef 2018-09-14 08:13:50

Lieverd weer een groot verhaal,en prachtige foto,s.Enin zo,n korte tijd.Vandaag naar het kremlin,Mirjam is hier geweest,heeft ook een boterham meegegeten.Was erg gezellig.Lizzy komt steeds dichterbij,maakt het goed,en eet lekker.Geniet van de leuke dingen,en van de mensen om je heen.Liefs Mamxx

Rie Brouwer 2018-09-14 14:05:15

Dat toetje ziet&klinkt goed maar... het toetje der toetjes staat toch nog wel bovenaan??... 😁 Leuke belevenissen en foto's weer, ik lees mee en waan mij een beetje in Russia. Geniet ervan!