Rabat, Meknes en nog meer..

Marokko, Fès

Goed geslapen ondanks zeurend gezelschap van 1 mug maar vroeg uit de veren voor de nieuwe lange dag.
Omdat we dus gisteren niet naar Rabat konden beginnen we de dag met achterstand doordat we eerst nog naar Rabat moeten rijden en daar langs enkele bezienswaardigheden gaan.
Eerste stop is dus Rabat, de hoofdstad van Marokko en tweede keizerlijke stad van het land.
We gaan in sneltreinvaart langs het koninklijk werkpaleis van koning Mohammed VI. Hmmpf amper tijd voor enkele foto's, Aziz is duidelijk tijd aan het inhalen...
Hierna een korte stop bij het mausoleum van Mohammed V waar we eigenlijk niet mogen stoppen met de bus omdat er een hoogwaardigheidsbekleder langskomt en het gesloten is voor het klootjesvolk. Nog snel even een fotootje van de bewakers op de paarden kunnen nemen.

Dan door naar Meknes, de groene stad. Alle Koningssteden hebben hun eigen kleur. Rabat wit, Meknes groen, Marrakech rood en Fes blauw.
Meknes was tot 1672 een provinciestadje, toen maakte de nieuwe koning Moulay Ismail er zijn hoofdstad van. Moulay Ismail was een bewonderaar en bevriend met de Franse Zonnekoning Lodewijk XIV. Architectuur was zijn passie. We gaan er eerst lunchen, in de medina (de oude binnenstad). Hmmm, de lekkerste maaltijd tot nu toe. Marokkaanse köfte (gehaktballetjes bereid in de tajine) met groenten en een omelet, heerlijk gekruid. Na het fruitdessert krijgen we allemaal nog een kopje muntthee (zie foto).
Lopend door de medina moeten we elkaar goed in de gaten houden want het is er druk en een wirwar van kleine straatjes. Dit is het echte oude Marokko, leuk dat dagelijks leven om je heen van marktkooplui en locale bewoners.
De tombe van Moulay Ismail is schitterend versierd. O wat houd ik van al die mozaïekmuren, ik blijf er foto's van maken voor achtergronden in mijn fotoboek.

In de buurt van Meknes ligt Volubilis, een goed bewaard gebleven ruïne stad. We krijgen er een Duitse rondleiding door een humorvolle Marokkaan. De stad is groter dan ik dacht, we herkennen enkele Romeinse villa's tussen de stenen en puin met nog verschillende fraaie mozaïekvloeren. Een openbaar badhuis is ook duidelijk te zien, die zijn gebouwd door keizer Hadrianus (daar is hij weer, al op veel vakanties gehoord en bouwwerken gezien van deze drukke keizer). Ik was blij dat we een beetje wind was want anders was het op het open terrein wel heel erg warm geweest voor ons.

Na een ruim uur bereiken we dan aan het begin van de avond Fes. Ons hotel betrekken we voor twee nachten. Daarnet heb ik gegeten, het was een buffet. Fijn een keer geen afgepaste maaltijd maar zelf wat pakken. Smaakte goed, vooral het dessert flensje met chocola en sinaasappel met kaneel.
De groep zat verdeeld over een aantal tafels en we hebben gezellig nog wat nagezeten tot de obers het licht uit deden. Dit was per ongeluk en het ging meteen weer aan maar was toch wel een hint waarschijnlijk.

Ah...toch goede wifi ;-) Leuke verhalen weer, ik lees weer mee! Jammer dat ik er niet in voor kom deze keer. Veel plezier!

Leonie 2015-10-10 03:46:08

Schone steden om in te verpozen tante Annemarie. Ik lees ook graag mee. Ben curieus naar Fes, daar zie je prachtige foto's van op het www. Lieve groet, Anniek.

Anniek 2015-10-10 08:05:27

Zo dat was jakkeren naar Rabbat. Het is een heel eind rijden .Waren er nog ooievaars in Volubilis ruine? Lekker 2 dagen rustig aan. Veel kijk plezier.

Riet van Munster 2015-10-10 08:50:42

Verassing dat je al 3 keer een verhaal kan sturen.Je ziet weer veel mooie dingen.ik geniet met je mee.Tot de volgende keer.Dag schat,xxxM.