Koninklijke vrijdag

Zweden, Stockholm

Daar gaan we weer. Een dag op pad. Het koninklijk paleis is open voor bezoekers, en schijnt de moeite waard te zijn.
Het is nog heel rustig in de stad. Vanavond is het midzomeravond. Het midsommerfest wordt altijd de vrijdag na 21-6 gevierd. Mensen trekken naar het platteland, veel gekleed in witte gewaden, bloemenkransen in het haar, picknicken en dansen met slingers om een boom...maar vooral zuipen... En veel gesloten winkels en restaurants, sommige zijn nog wel open tot een bepaalde tijd.

Om 10 uur gaat het koninklijk paleis open voor bezoekers. Het koninklijk paar woont niet hier, hun optrekje ligt in een buitenwijk van Stockholm. Het paleis middenin Stockholm wat wij gaan bekijken is meer zoals bij ons het paleis op de dam.
Als eerste worden we verwezen naar de kelder waar de kroonjuwelen liggen uitgestald in diverse vitrines. Mooie opstelling met duidelijke uitleg, details over materiaal en edelstenen, van wie was die kroon oorspronkelijk, van wie is die nu...
Ook enkele zwaarden, scepters en rijksappel. Ook de oorspronkelijke dozen van al deze attributen. Was echt prachtig!
Dan eerst nog wat zalen door met erekruizen, medailles en onderscheidingen. Ik dacht nog even de avondvierdaagse medaille te zien maar had het mis.
Daarna naar de koninklijke appartementen. Tja, wat zal ik erover zeggen... gezellig is anders. Vooral de stoeltjes vond ik allemaal een erg suf stofje hebben. Dat bleken dus allemaal overtrekjes te zijn. Ik dacht al...
De appartementen zijn nog wel in gebruik voor als er bezoek komt. Dan worden alle borden, afzetpaaltjes met touwtjes verwijderd, het meubilair gerangschikt en klaar ben je. Geef mij maar een hotelkamer.
Was ook nog echt een groot stuk van het paleis waar je doorheen kon lopen.

Even na 12 uur is de wissel van de wacht. Een ceremoniële gebeurtenis, leuk om te zien. We hadden al een paar autobussen zien staan, niet met toeristen die kwamen kijken maar dat zat het muziekkorps in.
Er waren hier geen paarden bij, alles ging te voet. Enkele schreeuwende bevelen, enkele drafpassen, een overdracht van een vlag, nog meer geschreeuwde bevelen en dus het muziekkorps.
Die laatste maakten er wel een show van. Compleet met door elkaar heen lopen, de drummers hadden een act met hun drumstokken, een tambour-maître die de touwtjes goed in handen had. Een mini taptoe.
Er liepen ook twee mannen bij met rode baret met beide een flinke tas. Ik zag ze al eerder en vond ze er niet echt bij horen maar het bleken waterdragers. Je zal als muzikant in het korps ineens out gaan door uitdroging in de warme (27 graden vandaag, volle zon). De flesjes water werden gretig aangepakt en doorgegeven.

Het is alweer lunchtijd, en ook wij moeten blijven drinken in deze temperatuur.
We steken Gamla Stan door en lopen over een volgende brug het eiland Södermalm op.
Aan het reisboekje Time to momo Stockholm van Corinne hebben we veel gehad. Bijna alle wandelroutes hebben we grotendeels gedaan.
Omdat van de wandelroute op Södermalm het begin en eindpunt niet direct binnen bereik zijn besluiten we eerst langs de kade te lopen en daar verderop ergens weer aan te haken op de wandelroute.
Er liggen drie cruiseschepen. Maar de bebouwing is bovenop een hoge rots dus wij moeten ergens omhoog willen we de stad in kunnen. Het is nog een stuk verder en dan pas zien we een straat die weer de stad in gaan. Al snel zien we een trap ergens naar boven langs een gebouw en als we die hebben genomen blijken we exact via de artiesteningang in het oude arbeiderswijkje te staan waar we heen wilden. Top!

Dit woongebied was het afvoerputje van Stockholm maar, zoals wel vaker in andere grote steden ook, is nu hip en trendy om te wonen. We moeten naarstig op zoek naar een winkeltje met drinken, dorst!!!
Ook hier zien we gesloten zaken vanwege midsommer.
Wow, het drankje kwam precies op tijd. Later komen we in een parkje weer even tot onszelf.
We moeten de plannen voor de verdere dag aanpassen, de wandelroute was iets te optimistisch uitgestippeld.
Wel komen we nog op een prachtig uitkijkpunt, aan de overkant van het meer het stadhuis.
We zien de brug die we over willen steken terug, nu nog de weg erheen, we staan hoog dus moeten dalen.
De brug is ook in de volle zon. Ondanks het vochtverlies door zweet moet ik plassen. Verderop gelukkig een openbaar toilet, kosten 5 kronen (50 eurocent). Betaald met creditcard, ging niet anders. We zijn nu op eiland Riddarholmen.
En weer moeten we een brug overlopen zonder schaduw, aan het eind schiet ik onder een viaduct voor schaduw. Poeh, poeh. We zijn nu weer in de wijk waar ons hotel ligt. Liep werkelijk op mijn wenkbrauwen, Corinne heeft een bloedende blaar op haar hiel, nieuwe schoenen dus ze is nog blij dat het pas nu is.
Het is misschien wel goed om me nu óók lichamelijk zo moe te voelen (iets met balans...). Een stedentrip is nu eenmaal geen relax vakantie, was mijn behoefte ook niet naar.

Het is nog wat spannend waar of wat we gaan eten zometeen. Zoals geschreven zijn veel restaurants en eettenten dicht. Misschien wordt het wel een broodje in de supermarkt. Het was tot nu toe allemaal van culinair hoog niveau hier dus afsluiten met wat simpels is ook geen probleem.

Morgenochtend kunnen we nog rustig aan doen. We hebben al ingecheckt en alleen handbagage. Aan het begin van de middag vliegen we terug naar Schiphol.
Stockholm heeft ons beide enorm verrast, wat een fijne relaxte stad. We hebben alleen maar leuke en mooie dingen gezien en gedaan. Genoten!

Dankjulliewel voor het meelezen en meeleven.
Liefs, Annemarie

Weer mee geweest op je reis. Mooi beschreven Annemarie, dank je wel!

Siem 2022-06-24 20:28:34

Wat een leuke verhalen weer, krijg ook zin in Stockholm. Goeie reis terug

Sabine 2022-06-24 20:38:36

Boeiende beschrijving van het verblijf in de Summernight City. De wandeling in de warmte van vandaag deed mij terugdenken aan 1991, Washington DC - met die twee uitzwetende fotogenieke jongelieden na afloop, op hun hotelkamer. Voorspoedige terugreis!

Jan Willem 2022-06-24 20:53:40

Weer een fantastisch verslag uit een mooi land. Die taptoe staat me wel aan, houd ik van en kijk er graag naar. Voor straks een goede reis terug naar Nederland met vooral goede herinneringen!

Henny C. Kruiswijk-Monnik 2022-06-24 20:56:40

Je verhalen waren weer genieten geblazen lieverd, voor jou en voor ons. Dankjewel.Zorg goed voor jezelf. Lieve groet van allemaal.

Ellen 2022-06-24 21:33:40

Zo leuk en met humor weer geschreven!!! Ik heb genoten van je verhalen en prachtige foto's!!! Fijn dat Julie morgen rustig kunnen opstarten. Ik wens je een hele fijne terugreis en zie je snel!! Thanks Annie😘💗

Anneke 2022-06-25 00:47:01

Na zo veel belevenissen en indrukken goede terug reis