Nog veel meer fraais

Rusland, округ Измайловское

St.Petersburg is net zoals Amsterdam op palen gebouwd. Het was hier een zompig moeras. De stad is gesticht in 1703 op het Hazeneiland in de rivier de Neva met de bouw van een vesting: De Petrus-en-Paulus-vesting. Dit was in opdracht van Peter de Grote.
Al snel werd het een beruchte gevangenis voor politieke gevangenen. De eerste die hier gevangen zat was de zoon van Peter de Grote Aleksej Petrovitsj. Hij is er ook gedood.

In de vesting staat de Petrus-en-Paulus-kathedraal. De torenspits is 123 meter hoog. In de kathedraal liggen bijna alle Russische heersers die zich tot tsaar en tsarina lieten kronen. De laatste Tsarenfamilie, de Romanovs, die in 1918 werden vermoord hebben er nu ook hun rustplaats. Ten tijde van Boris Jeltsin is besloten ze hier allemaal te herbegraven.
Hun gedumpte lichamen zijn eind eeuw gevonden en uitgebreid getest dmv DNA onderzoek.
Tsaar Nicolaas II en zijn vrouw en vijf kinderen zijn in opdracht van oa Lenin vermoord. Blijkbaar zijn de graven van zoon Aleksej en dochter Maria nog leeg. Hun overblijfselen zijn pas in 2007 gevonden en die moeten nog worden bijgezet.

Jeroen vertelt in de bus nog even kort over de man die zich niet waste en stonk naar geit, Raspoetin. Hij was geestelijk raadsman van tsaar Nicolaas II en had op een gegeven moment wel heel veel invloed, een doorn in het oog van de politiek waarop hij is vermoord.

Door de bouw en ligging van St. Petersburg is het hier ook leuk om een rondvaart te maken. We stappen op een rondvaartboot en varen over de Fontanka gracht naar de Neva. Onder de brug met de vier bronzen paarden door, waar studenten als ze zijn geslaagd naartoe rennen en de testikels die op het hoofd van Napoleon lijken vastpakken. Of ik dit detail van dichterbij wil bekijken daar ben ik nog niet uit... Langs het circus theater, soort van Carré. Langs het beeldje van een vogeltje halverwege waterniveau en kade waar locals een muntje tegen aan moeten werpen om hun wensen uit te laten komen. Het is iets te klein en we varen alweer te ver om het goed te zien. Wat ik wel zie is een vogelnestje op het hoofd van een reisgenoot, ze is zeker vergeten de haren op haar achterhoofd te kammen vanmorgen.

Er is regen voorspeld maar we houden het nog net droog.

Na een stop bij een bakkerij waar we lunchen gaan we de excursie naar Pushkin doen. Het is een uur rijden en nu regent het wel. Blijft het ook de verdere middag doen. Maar we gaan hier niet over klagen want de weergoden zijn heel goed voor ons geweest in Rusland.

In de stad Pushkin, een uur rijden vanaf St Petersburg, ligt de zomerresidentie van de Tsaren. Het Catherinapaleis is gebouwd voor Catharina de Grote. Tijdens de 2e wereldoorlog is het moedwillig verwoest door de Duitsers (slechte verliezers) toen ze zich terugtrokken na het mislukte beleg van Leningrad. Veel waardevolle dingen waren al in veiligheid gebracht maar aan het gebouw zelf viel ook veel te vernielen.
De barnsteenkamer vol met uitgesneden barnsteen panelen is het kroonjuweel van het paleis en dat was er nog wel. De Duitsers hebben de kamer gedemonteerd en meegenomen. Het spoor is nog lang te volgen maar loopt dood ondanks alle pogingen de panelen te vinden. Poetin was het beu en heeft de kamer opnieuw laten maken (gesponsord natuurlijk).Geopend in 2003.
Heel bijzonder deze barnsteen kamer!
Van de ongeveer 80 kamers zijn er zo'n 50 nu gerestaureerd.
Het is weelderiger dan de Hermitage, voor de camera glimt alles misschien wel teveel. De delftsblauwe tegels, beschilderde plafonds, goud kleurige versieringen overal waar je kijkt.
Dasja geeft weer veel informatie. De wandeling in de mooie tuinen valt wat in het water. Enkele pluutjes lopen stormschade op.

Het is de laatste avond en we hebben bij Jeroen een afscheidsdiner voorgesteld.
Met de metro de stad in en een prima restaurant waar we allemaal rond een grote tafel zitten. Dasja is ook mee.
De menukaart lijkt wel een magazine, duurt even voordat je daaruit een keuze hebt gemaakt. We zitten gezellig en Ino bedankt onze gids. Ook Dasja krijgt complimenten.

We vertrekken pas dinsdagmiddag om 2 uur dus hebben nog een stuk dag vrij. Corinne en ik hebben nog een programmaatje gemaakt, gaan we met Ursula erbij nog op pad. Fabergemuseum, bloedkerk en lunchen in de stad. Checken we vast uit onze kamers en als we dan om en nabij 13.30 terugzijn in het hotel hebben we er geen wachtdag van gemaakt. En de zon schijnt ook weer voor ons in Rusland.

Wat een mooie verhalen eb belevenissen dat zit nu in je hoofd en kan je lang op teren.Dank je wel .Heb het weer helemaal herleefd..Goede thuisreis

Riet van Munster 2018-09-18 08:13:02

Was weer een levendig, mooi en goed reisverslag Annemarie, tot straks in ons zonovergoten Nederland!

Henny 2018-09-18 08:54:52

Leuk om weer mee te lezen al kom ik er ook wel graag zelf in voor! Geniet nog even daar in Russia en goede reis naar NL.

Leonie 2018-09-18 09:24:34

Had ik niet verwacht,zo n lang verslag op de laatste dag.Geweldig!!!Een goede thuisreis lieverd,ik zit op wacht in je flat met lizzy. mamxxx