Bovengronds en ondergronds

Portugal, Angra do Heroísmo

Het was weer een fijne dag hier op de Azoren.

In de ochtenduren hebben we Angra do Heroísmo ontdekt, gedwaald door de straatjes.
Naast ons hotel ligt een grote stadstuin, Jardim Duque da Terceira. Vanaf ons balkonnetje kijken we erop.
De tuin heeft veel hoogteverschillen en na enige tijd klimmen bereiken we het hoogste punt bij de obelisk, Obelisco da Mémoria. Leuk altijd die wegwijzers met afstanden naar de rest van de wereld. Hier zijn er 2, eentje met wereldsteden en eentje met p plaatsen op de Azoren.

Angra heeft heel veel kerken en paleizen. De stad is UNESCO werelderfgoed en dat zie je toch aan de huizen ook af die wat beter zijn onderhouden dan de panden bijvoorbeeld in Horta.
Aan weerszijden van de stad zijn er forten. We wandelen naar de kleinste, São Sebastião, waar zo blijkt, een hotel van is gemaakt.
Vanaf het dakterras op de 4e verdieping van ons hotel hebben we trouwens ook nog een leuk uitzicht op het plein ervoor en de omgeving.
En de beste locale bakker is bezocht, altijd de locale gerechten in ere houden is ons motto. De Pastel de Belém is ongeëvenaard.

Vanmiddag hebben we de auto weer gepakt. Eerst naar uitkijkpunt Serre do Cume waar je boven een natuurlijke patchworkdeken van weilanden hangt, sommige bevolkt door koeien. Er komt net een wolk aan dus we hebben nog net geluk.

Door naar Algar de Carvão, dit is een vulkaanpijp van een volledig leeggespuwde vulkaan. Het is een verticale grot/pijp waar je in kan afdalen. In het begin kan het daglicht nog binnenvallen en is de pijp begroeid. Een mysterieuze foto... Helemaal beneden is een klein watertje ontstaan door regenwater.

Weer bovengronds zijn er even verderop nog wat fumarolen te zien. We bevinden ons in een gebied vol kleine vulkanen, op enkele plekken stijgen rookpluimen omhoog. Alleen zijn ze hier op Terceira slimmer dan op São Miguel want hier is geen dorpje in de buurt of op de fumarolen gebouwd 🤔

Als laatste, het klapstuk, een lavatunnel van bijna 700 meter. Bij Gruta do Natal, krijgen we een plattegrond mee en haarnetje en helm op en kunnen we weer onder de grond verdwijnen. Echt gaaf, de helm is geen overbodige luxe... We kunnen een lus wandelen en aan het einde moeten we echt even goed door de knieën. Een Amerikaanse maakt nog even een foto van ons twee.

Via een mooie route rijden we weer terug naar Angra do Heroismo.
Vanavond wilden we alcatra eten, een stoofpotgerecht van de Azoren. Blij dat we terecht kunnen in het restaurant anders hadden we voor morgen gereserveerd.
Was smullen, het vlees zo gaar als wat, en je hoort het te eten op zoet brood met rijst.
Weer een vinkje op onze bucketlist.

Morgen weer een nieuwe missie bedacht, we gaan de heilige huisjes (imperíos) opzoeken. Er zijn er zo'n 70 hier in de mooiste kleuren verspreid over het eiland.

Mooie reis Annemarie en zoals altijd prachtige foto’s. Je verhalen geven jullie belevenissen goed weer, we kunnen je reis zo mee beleven. Lekker nog een paar dagen, geniet ervan.

Siem Kuiper 2019-09-03 09:17:10

En zo heeft ieder eiland weer bijzondere dingen om te bekijken. De vulkanen zijn overal maar zo lopen in een tunnel met helm is speciaal om te doen. Fijne laatste dagen, lieve groet Ellen

Ellen 2019-09-03 09:17:16

Wat mooi allemaal.Dit is een prachtig stuk natuur.Schitterende kleuren,fijn op de foto s.Alle dagen een verhaal,wat jullie gezien en beleeft hebben.Goed dat jullie een helm op deden,anders kwam je boven met een punthoofd.Een steen geeft niet mee.Nog even en dan is de koek op.Een goede reis naar Holland.xxM

Rie Brouwer 2019-09-03 12:32:26

Dat was weer een prachtig en smakelijk verhaal, want zoals meestal eindigen we met een bord met heerlijk eten! Schitterend ondergronds en mooie kleuren, voorkeur: groen.

Henny 2019-09-03 15:27:00

alles weer gevolgd, prachtige verhalen en prachtige foto's, heel leuk !!