Een rustige reisdag

Marokko, Béni Mellal

Vandaag hebben we een flinke afstand met de bus afgelegd. Behoudens een paar korte stops en een lunchpauze hadden we echt de tijd wel nodig om van Fes naar Beni Mallal te reizen.

Omdat er volgens de gids geen geschikte restaurants onderweg zijn voor ons westerlingen werd er voorgesteld een lunchpakket mee te nemen. In het eerste stadje wordt kort gestopt om het brood wat Aziz heeft besteld op te halen. Arjan en ik weten net in die korte tijd even snel over een markt te lopen. Pfff, een heel arm stadje dit.
Het gebied, Midden-atlas-gebergte, is mooi om te zien. Bergen, niet al te hoog, soms begroeid, soms kaal. Heel veel olijfboomgaarden, hier en daar een klein dorp.

Wat me al veel eerder is opgevallen is dat we altijd alleen maar mannen op de terrasjes zien zitten, werkelijk nooit een vrouw. Blijkt wel uit dat de man in dit land niet alleen letterlijk maar ook figuurlijk de broek aan heeft, hoewel de mannen lopen natuurlijk ook veel in die lange jurken. De vrouw is thuis, zorgt voor de kinderen en het eten en dat is haar taak. En welk uur van de dag het ook is altijd zie je die kerels op de terrasjes zitten dus niet alleen na een werkdag, ervan uitgaande dat de werkdag tot 17 uur duurt.

De lunch, met de verse broden, kaas , een banaan en appel en een danoontje (allee het rolletje snoep ontbreekt nog op ons schoolreisje) wordt in de bus uitgedeeld door de gids, onze chauffeur en de busboy. De laatste is ook heel vriendelijk maar het is een beetje moeilijk om te zien of hij nu naar jou lacht of naar een ander...hij loenst heel erg.
Heerlijk in het zonnetje smaakt het ons best.

Later op de middag stoppen we nog een keer bij een uitkijkpunt over een stuwmeer. Er zijn er meer dan 220 in Marokko. Gebrek aan drinkwater is er daardoor niet. Alhoewel wij altijd flessen water kopen want het niveau van het kraanwater gaat niet goed met onze ingewanden. Ook de sinaasappelsap die vaak is gemengd met water vermijden we zeker.

Tegen 16 uur bereiken we ons hotel. Het is een resort/spa met mooi aangelegd zwembad en tuin en al snel zit het grootste gedeelte van de groep bij het zwembad. Even nog een paar uurtjes van de zon genieten. De groep gaat erg leuk met elkaar om, er zijn altijd wel wat uitschieters/eenlingen maar de meesten praten met iedereen. In de bus zit ik altijd naast Lies, er is plek zat om apart te zitten maar vanaf dag 1 doen we dat en we hebben wel leuke gesprekken. Ze zit ook niet om gespreksstof verlegen dus het is gewoon gezellig. Ik denk dat we in Marrakech in de tijd dat we vrij zijn ook wel samen optrekken, mogelijk met nog een paar anderen.

Straks het diner hier, we moeten hier oppassen voor de saladebar. Eerdere groepen van Aziz zijn hier ziek van geworden....überhaupt zou het eten hier niet zo geweldig zijn. Tja, ik heb net nog maar mijn zakje cashewnoten verorbert.

En weer een mooie bestemming als ik uw verhalen lees, en de beelden zie. Veel plezier nog, x

Rosalie 2015-10-12 08:27:26

Tussen de regels door denk ik dat we in Nederland nog veel meer aanvullende verhalen zullen horen, o.a. over de terrasjes... Geniet van wat je nog te zien en te horen krijgt en fijn dat er een gesprekspartner is om het mee te delen.

Henny 2015-10-12 10:13:25

Dat heb ik niet meegemaakt een lunchpakket. Wat een mooie tuin hé in Béni Mallal. Een eldorado met die mooie bomen en struiken en pauwen. Lekker om even bij te komen van de lange reis. Lekker uitrusten en morgen weer verder.