Catania de zwarte dochter van de Etna

Italië, Giardini Naxos

En wat was het weer een mooie dag vandaag. We konden een beetje uitslapen welke extra tijd wij hebben benut door heerlijk op ons terras met een boekje te zitten.
Om 10 uur vertrekken we, na het maken van een groepsfoto op de grote trap in ons hotel.

We bezoeken de stad Catania, de op één na grootste stad van Sicilië. De stad ligt op 30 km van de Etna, Sint-Agatha is beschermheilige van de stad, componist Bellini is hier geboren, in de 17e is de stad eerst door een uitbarsting van de Etna deels onder lava bedekt en later in die eeuw door een aardbeving grotendeels verwoest. De stad is daarna heropgebouwd in Siciliaanse barokstijl, het oude centrum staat op de Unesco erfgoedlijst en voor veel gebouwen en straten zijn zwarte lavastenen gebruikt. Hier komt de naam zwarte dochter van de Etna vandaan. Tot zover even de weetjes over Catania. De stad heeft ons ontzettend verrast, wat een mooie en leuke stad om door te dwalen. We hebben er ruimschoots de tijd, van 11 tot 16 uur.
Lekker met z'n tweetjes in ons eigen tempo gelopen.

De foto's spreken voor zich denk ik maar toch even een paar opmerkingen erover.
*een markt, altijd erg leuk om over heen te lopen: vooral dan alle etenswaren zoals verse vis, kaas en vaak onbekende groenten. Ze hebben hier courgettes van een meter lang...
*fontana dell' elefante (het lavastenen olifantje is het symbool van Catania)
*een handgeschreven menukaart, waar vind je dat nog
*pizza norma (lokaal gerecht), focaccia met heerlijke ham en sla

Om 16 uur worden we (met z'n tienen doen we de verlenging) door de complete bus naar ons verlengingshotel gebracht. Onderweg gaat twee envelopjes rond voor Janny en Henriette. Theo en zijn blinde vrouw Janet doen het dankwoordje. Chauffeur Janny zet z'n zonnebril op want hij moet ervan huilen...toch niet zo macho als we dachten, een klein hartje. Arrivederci!

We zetten onze koffers op onze kamer en gaan meteen op ontdekking uit. Veel hotels, restaurantjes, we vinden de kortste weg naar het strand en zien al bedjes met parasols ...echt een badplaatsje. Later komen we tot de ontdekking dat we de verkeerde kant op zijn gelopen voor het centrum. Komt morgen wel goed, wel hebben we nog een ijsje gegeten.
Omdat ons middageten aardig laat en veel was doen we het vanavond maar met een yoghurtje en een kiwi.
Klaar voor de verlenging!

Bijna dan het laatste verslag en in dit stuk was het leuk om iets van de markt te zien, heerlijk om daar overheen te drentelen en te kijken naar al die verschillende producten. In elk verslag was er wel íets over ETEN, wat is dat toch belangrijk en gelijk heb je. Geniet nog van de laatste dag(en)!

Henny 2016-09-13 09:05:19

Zo echt wel curieus hoe al die kazen smaken...mooie stad zeker met al dat barok. Ik heb over de heilige Agatha gelezen. Nu de rest van de dagen zelf invullen dat ik ook zeer prettig denk ik. X Anniek