Folle wille

Nederland, Leeuwarden

Vanmorgen hadden we een afspraak in Franeker om 10 uur en omdat we op tijd wilden zijn ging de wekker. Achteraf waren we er een half uur te vroeg want verkeersdrukte kennen ze hier amper.

De afspraak was een bezoek aan het oudste werkende planetarium ter wereld, het Eise Eisinga Planetarium.
Eise, geboren in 1744, was geïnteresseerd in wiskunde en astronomie.
Op het plafond van zijn woonkamer heeft hij een werkend model van het zonnestelsel gemaakt. Hij maakte een raderwerk, elke spijker in de radertjes handgemaakt.
Enorm interessant en wat een kennis had die man in die tijd. Hij heeft er zeven jaar, in z'n vrije tijd want hij was van beroep wolkammer, aan gewerkt. In het jaar van de voltooiing werd Uranus ontdekt maar Eisinga's vrouw was er wel klaar mee allemaal in haar huiskamer dus die planeet ontbreekt. Via een smal steil trappetje kan je het raderwerk zien boven het plafond. Gewoonweg ongelofelijk wat Eise Eisinga voor ons heeft achtergelaten.

Na een kop thee met Friese oranjekoek maken we nog een stadswandeling. Het stadhuis is een prachtig gebouw, compleet met waterspuwers.
Daarna zetten we koers naar Sneek (Snits).
Via kleine weggetjes want dat is het leukste natuurlijk. In de loop van deze dagen hebben we veel bijzondere plaatsnamen voorbij zien komen, bijvoorbeeld Tzum, Bitgumolle, Baard, Wommels, Lutjelollum en Poppenwier. Zo kan ik nog wel even doorgaan.

In Sneek moeten we natuurlijk de Friese Towerbridge van Londen op de foto zetten.
Gek, ik had de waterpoort groter voorgesteld. De zon breekt nog heel even door als we een terrasje pikken.
Het Sneekermeer mag ook niet ontbreken op onze tour dus daar rijden we ook speciaal nog even naar toe.

Als we teruglopen naar mijn auto vanaf het Sneekermeer valt mij ineens een kale rode neus op...ik ben mijn voorste nummerplaat verloren, nou ja zeg!
Corinne duikt meteen het internet op en in Franeker vindt zij een RDW erkend bedrijf die nummerplaten maakt. Dus...weer terug naar Franeker. Dan moet je meteen twee nieuwe exemparen want je krijgt het cijfertje 1 erboven.
Maar gelukkig meteen geregeld! En de jonge verkoper was zo vriendelijk ze voor me erop te zetten. Waar kom je van weg? Hij hoorde natuurlijk wel dat ik geen local was... En hoe of ik Friesland vond! Nou heeeeel erg mooi en vriendelijke mensen...Hij straalde bijna.

Het is 's avonds wel zoeken naar een eetadresje. Vooral gisteren en vandaag was moeilijk. Veel zaken zijn toch nog meerdere dagen gesloten vanwege corona. Enkele zijn helemaal nog dicht. Vanavond zijn we weer in Dokkum beland, bij een Chinees-indisch restaurant erg lekker gegeten ter afsluiting van onze mini-break hier.

Morgenochtend hebben we ook nog een programma, ergens na de lunch willen we dan richting huis rijden.
Folle wille...nog even lekker genieten.

Was zeer plezant om de dag weer te beginnen met je avonturen. En wat is er veel te zien in die provincie. Heel interssant dat planetarium, Richárd heeft het internet erop nagelopen. Tot een volgende keer, lieve groeten van iedereen,

Ellen 2020-09-09 07:46:51

Laatste dag.Al een poos bij de snoepjes geweest ,Alles is schoon op,s ochtends en s avonds,ik vraag me af of ze wel genoeg krijgen.Laat ik aan jou over!!Een goede reis naar huis,hopelijk zonder regen.Geef je een belletje als je de snollebolle heb geknuffelt ? Dan kom ik naar je toe.Mam.