Bye bye Moskou, hello Sint Petersburg

Rusland,

Vandaag vertrekken we met de trein naar Sint Petersburg. Het is de sneltrein dus in 4 uur tijd overbruggen we de afstand tussen de steden van ongeveer 750 kilometer.
De trein vertrekt om 14.04 uur en we mogen onze hotelkamer tot 12 uur houden. De hele morgen dus nog vrij in Moskou.

Met Sylvia, Ursula en Corinne pak ik de metro naar Arbat, de winkelstraat waar we een paar dagen eerder even waren voor de lunch maar nu dan lekker de tijd hebben voor wat inkopen.
Iedereen heeft wel een missie wat ze willen kopen en de keuze is hier reuze.
Niet alle winkels hebben een gelijk assortiment dus we hebben er wel een stuk of 10 van binnen gezien.
Ik heb nog een verjaardagscadeau voor mezelf van mam uitgezocht, een matroesjka set. Twijfel twijfel, maar toch de knoop doorgehakt voor een serie van 5 stuks. Uniek, want handgeschilderd, was de prijs ook wel naar overigens maar had echt spijt gehad en toch deze set in gedachten gehouden. Is een mix van het originele boerenmeisje (matroesjka) met voor mij een persoonlijke toevoeging (ze staat met een kat in haar armen).
Corinne gaat voor de originele, het rood/gele met bloemen op haar buik boerenmeisje van 10 (!) stuks. De kleinste heeft de grootte van een erwtje. Ook heel leuk.

Terug naar het hotel en uitgecheckt en met een groepje nog wat gegeten in de broodjeszaak ernaast. In twee kleine busjes werden we naar het station gebracht. We hebben allemaal toegewezen plaatsen. Ik zit naast Marilyn, ze is Engels en woont al 33 jaar in Nederland. Lekker zitten kletsen over Engelse series The Crown, Downton Abbey, over The Beatles, James Cordon...

Op het station in Sint Petersburg is het een gekkenhuis. Het is een kop station en er staan meerdere treinen achter elkaar en er komt ook een massa het station op om in te stappen. Oei oei, zweet breekt ons uit, ook nog kutkinderen (uitspraak Ursula) die zeker op schoolreis gaan. Allemaal heelhuids buiten gekomen is het nog een paar honderd meter lopen voor we onze bus bereiken. Leo stort ter aarde en is er toch wel wat overdonderd van.
Eerste indruk van Sint Petersburg is DRUK en hectisch. Morgen gaan we vast en zeker de mooie kant zien.

Jeroen organiseert nog een avondexcursie, met de metro de stad in, maar het animo is laag. Zijn er uiteindelijk maar zes die met hem mee gaan geloof ik. Andere zoeken in de buurt een restaurantje. Met 8 eten we in het restaurant van het hotel, ontfermen ons over Leo die Ursula in tranen bij de receptie aantrof. Vreemde vage man die zichzelf afzondert maar nu wat hulp nodig had.
We hebben nog heerlijk gelachen onder het eten, er was wat gedoe met sleutelkaartjes voor de kamer en dan stap je een kamer binnen waar al iemand verblijft.
Morgen Sint Petersburg ontdekken, ik kan niet wachten.

Ow, like like like die popjes😻 kom maar op met de avonturen uit St Petersburg. Geniet ervan. X

Rosalie 2018-09-16 06:47:59

Die matroesjka's zijn leuk. Ik zag de poezen pas nadat ik het had gelezen maar deze zijn voor jou gemaakt. Geniet van het 2e gedeelte daar in Russia!

Leonie 2018-09-16 07:39:22

Hoi Annemarie, net terug van onze eigen vakantie kunnen we jouw vakantie meebeleven. Leuk dat we weer over je schouder mee mogen kijken. Een koffiemok met het hoofd van Poetin is wel een beetje creepy. Soort bevestiging dat je permanent in het oog wordt gehouden. Veel plezier in St. Petersburg!

Dick 2018-09-16 09:57:22

Geweldig land hè,Ben enige jaren geleden een cruise wezen maken over de Wolga. Ik keek mijn ogen uit.Geniet van al het moois

Riet van Munster 2018-09-16 11:20:41

Toevallig de poesjes op de popjes,echt voor jou.Zijn erg leuk.Fijn dat je mooie foto s neemt,dat is een prachtige herinnering.Juist voor de mens die er niet bij is.Nog fijne dagen hoor. Mamxxx