Wasabi en Matsumoto

Japan, Matsumoto-shi

Ik ben nu verzeild aan de rand van de Japanse Alpen in het stadje Matsumoto. We zijn hier aan het begin van de middag aangekomen.
Vanmorgen zijn de de miljoenenstad Tokyo met een eigen bus uitgereden. Onderweg worden we vermaakt door mr.Mike. Hij is van de Japanse agent en reist vanmorgen met ons mee om later met de bus weer terug naar Tokyo te gaan.
Het is al een oudere Japanse heer en hij spreekt prima te volgen Engels. Hij vertelt veel met een iPad met illustraties in zijn hand. Ook laat hij twee filmpjes zien op het systeem van de bus. Eentje over het maken van de Japanse drank sake en eentje over Kabuki (Japans theater).
Al snel komen we in de buurt van de bergen en als het helder is en Mount Fuji ons goed is gezind kunnen we haar misschien zien. En jawel, superrrr!
De vulkaan Fuji is 3776 meter hoog en heeft een prachtige witte top. De vulkaan wordt als heilig beschouwd en speelt een grote rol in de Japanse cultuur. De vulkaan slaapt al sinds 1709. We stoppen even met de bus om plaatjes te schieten.

De volgende stop is bij de Daio wasabi boerderij. Dit is de grootste wasabi boerderij van Japan. Een bijzonder mooie plek, waar de wasabiplant uitstekend kan groeien, er is stromend helder water voor nodig. Het duurt 2 jaar om van een plantje een wortel te krijgen die gebruikt kan worden om daar het specerij wasabi van te maken. Er zijn veel nepprodukten in omloop. Van tevoren had ik bij het lezen van de reisbeschrijving gedacht dat dit een soort van commerciële stop zou zijn maar de wasabi boerderij is zeker een bezoek waard. Een hele mooie omgeving. We zien ook het hele proces, een aantal mannen zijn de eerste velden aan het omploegen, grind verschuiven in het water en nieuwe dijkjes maken om daar stekjes in te zetten. Even verderop is de wasabiplant al aardig gegroeid.
In de erbij gelegen cafetaria kan je verschillende etenswaren met wasabi bestellen. Ik ga voor de wasabi croquette burger, smaakt prima. Ik had het pittig verwacht maar dat was het niet.

Matsumoto ligt dichtbij. We kunnen onze koffers al op de kamer zetten en gaan meteen lopend met de groep op weg naar het Matsumoto-jo kasteel. Bij de eerste aanblik valt je mond wel even open, wat een prachtig plaatje! Het kasteel, blauwe lucht en bergen met sneeuw op de achtergrond, het is toch net een foto voor een legpuzzel.
Het kasteel wordt gezien als één van de drie mooiste van Japan en wordt ook wel het Kraaienkasteel genoemd vanwege zijn zwarte kleur.
Het is gebouwd in de 16e eeuw en heeft 6 verdiepingen en we kunnen ook de binnenkant bekijken. Ik ben helemaal bovenin geweest, op m'n sokken want met schoenen aan mag je het niet betreden. Waren flinke trappen om boven te komen, soms wel een hoogteverschil van 40 cm en smalle treden. Het kasteel heeft 12 torens en was van oorsprong een verdedigingsfort.

Met het ticket van het kasteel mogen we ook nog het Matsumoto museum in, ook wel interessante dingen gezien, met name dan de folkloregebruiken vind ik leuk. Hierna loop ik nog wat straatjes door voor ik terug ga naar het hotel. De Metoba rivier stroomt door Matsumoto en die was altijd heel rijk aan kikkers. Tot in 1972 bleek dat ze waren verdwenen. De bewoners hebben hierop de rivier een schoonmaakbeurt gegeven en het lukte ze de kikkers terug te krijgen. De kikker is uitgeroepen tot symbool van Nawate street (het straatje naast de rivier) en overal zijn daar dingen met kikkerafbeeldingen te koop.Tot de schuim in je koffie toe.

''s Avonds ga ik met Marjolijn en Sigrid ergens eten. We komen in een hele vage tent terecht, kiezen voor een menu van 21 kleine hapjes op stokjes. Blijken ze alles te frituren, en we moeten het dippen in een pot met sojasaus....zijn wel 21 verschillende stokjes met groenten, vlees, vis, kaas e.d. Het is wel een wat vette snackbarhap. We lachen er maar om, de bediening is erg schreeuwerig, lijkt wel of ze er een act van maken. Was een aparte ervaring.
Ik ga straks nog een aparte reistas inpakken voor de komende dagen, de grote bagage wordt doorgestuurd (takkyubin) en morgen gaan we met het openbaar vervoer verder reizen.

Tref ik het dat ik bijna live een vers verslag zie aankomen! Kan ik er twee tegelijk lezen. Mooie katten op de vorige dagpost, wat is mijn zoetje ook zonder kattenknuffels. Contrast is er veel in een wereldstad waar ook. Prachtig Matsumotokasteel! Eerdaags het festival? XX je Jef

JEf 2017-04-13 13:55:18

Heel schoon hoor dat kasteel! Het is weer bijzonder plezant om met je mee te reizen vanuit mijn eigen vertrouwde stoel😉 lieve globetrotter. Ik hoor van Jef ook wel eens wat maar jij bent zo prettig uitgebreid in je beschrijvingen. Pappa laat je groeten, moest de verslagjes weer kopiëren want hij wil ze na kunnen lezen. Tot de volgende keer, X ook van Richárd

Ellen 2017-04-13 14:20:57

Ik krijg er zin in om achter je aan te komen! Mooie belevenissen Annemarie. Dat Wasabi verhaal kende ik, maar ik zou er zelf ook rekening mee gehouden hebben dat zo'n Wasabi Burger onmiddellijk tot uitslaande brand zou leiden. Heel voorzichtig proeven en afwachten of je lippen er niet afbranden. Gelukkig voor jou hebben ze er rekening mee gehouden dat we niet allemaal voorzien zijn van een vuurvast verhemelte :)

Dick 2017-04-13 14:40:54

Wat een mooie avonturen heb je al beleefd. Leuk je verhalen weer te lezen. Geniet ervan!!! Alvast fijne paasdagen.

Ramona 2017-04-13 17:50:40

Heb even naar de afbeelding gekeken van het Matsumoto-jo kasteel en ik kan begrijpen dat je mond even openviel, wat een schitterend bouwwerk! Die 21 vette hapjes heb je door alles wat je bekijkt, er zo weer afgelopen.