Caminito del Rey

Spanje, Pizarro

Wow, wat een geweldige ervaring vanochtend om de Caminito del Rey te lopen. De wandeling van 8 km gaat door een kloof waar aan weerszijden watercentrales waren door het hoogteverschil. Het water heeft de kloof uitgesleten in de loop der tijd.
Om van de ene naar de andere kant te komen is er begin vorige eeuw (1905) voor de werknemers op hoogte langs de rotswand een pad aangelegd. De rotswanden zijn zo'n 400 meter hoog en het pad loopt halverwege.
Gebruik makend van cement en ijzer (van een spoorbaan) met een enkele leuning.
Het pad is nog geopend door koning Alphons (vandaar de naam koningspad).
Het pad is in verval geraakt, werd over de hele wereld bekend als gevaarlijkste pad en durfals en adrenaline junkies kwamen erop af. Na dodelijke ongelukken is het gesloten in 2000.

Sinds 2 jaar is er boven het oude pad een nieuw gemaakt en kan iedereen weer genieten van deze gave plek. Tickets moet je van tevoren bestellen op internet want er mag een vast aantal personen per uur op. Iedereen krijgt een helm, niet dat die je redt als je naar beneden stort maar de rots is op sommige plekken gevormd met uitstekende punten op hoofdhoogte.

Het was geweldig er te lopen. Hoogtevrees is ons gelukkig vreemd, je kijkt tussen de planken op het pad zo in de afgrond en bodem van de kloof. Er zijn ruim 3000 planken gebruikt voor het nieuwe pad, om de 50 stuks staat er een nummer op.
De wandeling duurde 2 uur en in het plaatsje El Chorro konden we met de bus terug naar de andere kant van de kloof waar de auto stond.

In een klein restaurant, met uitzicht op het einde van het pad, hebben we later nog wat tapas gegeten en wat gedronken.

Tegen 15 uur lagen we heerlijk weer bij het zwembad van ons hotel, een paar laatste relaxte uren hier in Pizarra.

Morgen verlaten we dit hotel en gaan richting de Siërra Nevada naar Granada.

Mooi verslag, maar ik moet er niet aan denken om over zo'n geitenpaadje op die hoogte 2 uur doodsangsten uit te staan. Ik word al draaierig als in een diep bord kijk. Vast een prachtige ervaring, maar ik ben (alleen vandaag) blij dat ik niet van de partij ben :)

Dick 2017-09-19 17:05:55

Bucket list ✔

Leonie 2017-09-19 17:15:58

Ook brrrr, nooit zal ik dat doen. Foto's zijn prachtig maar ik vind dit nog altijd voor de dapperen onder ons. Ben ik zeker en vast niet. Geniet verder! Lieve groet, Ellen

Ellen 2017-09-19 17:45:20

Hee Annemarie en Leonie, lekker weer op reis. Leuk die helm. Nieuwe trend? Het ziet er weer erg mooi uit. Was voor mij ook niet echt iets geweest. Ik zou in de rotswanden zijn gekropen, haha. Weet je nog, Tikal in Mexico. groetjes en veel plezier voor jullie allebei!! Ramona

Ramona 2017-09-19 20:37:29

Wat een adembenemend avontuur daar op dat hoge smalle pad in die kloof. IJzingwekkend zou ik ook zeggen, maar voor jullie was het kicken geblazen. En natuurlijk weer prachtige foto's! Morgen dus richting de mooie stad Granada, ik heb zoete herinneringen aan 18 jaar geleden dat we daar het Alhambra en het Generalife bezochten. Hoop dat je er weer met volle teugen van gaat genieten! Groetjes van JW.

Jan Willem 2017-09-19 21:47:43

Blij dat ik hier niet mee wandelde.Eng die rotsen en die diepe kloven.De Kruisberg is hoog genoeg voor mij.Mooie plaatjes gemaakt.Genieten maar.Liefs M xxx

Rie Brouwer 2017-09-19 21:59:43

Mooie foto's en leuke verslagen weer! Altijd fijn als Leo met jou op vakantie gaat, dan blijven wij goed op de hoogte!

Annie 2017-09-20 09:28:05

Wat een mooie maar enge ervaring. Prachtige foto's. Dat is genieten voor jullie. Gr. Riet

Riet van Munster 2017-09-20 10:57:49

Ziet er gevaarlijk uit....was het dat ook of ben ik te angstig? Jullie vermaken je goed lees ik, ook uitrusten hoor. Doen jullie wel bij zwembadje lees ik. Dag zoetje van me, xx