Over de top

Verenigde Arabische Emiraten, Dubai

Dubai is over the top!
We zijn hier gisteren aangekomen na een soepele grensovergang en overstap in een andere bus.
Eigenlijk meteen zijn we met z'n drietjes op stap gegaan: Joke, Marleen en ik. Helaas is Greta nog grieperig en slap maar vandaag kon ze wel aan het programma deelnemen gelukkig.
Gisteren dus lopend de omgeving bij het hotel wat verkend. De windtorens ( ouderwets aircosysteem) zijn opvallend voor hier.
Voor het avondeten belanden we bij een Indiaas restaurant. Woehoe laat de bluswagens maar voorrijden, wat was het eten allemaal scherp en pittig. Eén van de Duitse vrouwen eet met ons mee. Ze deelt hier met Joke de kamer en vroeg of ze mee mocht, aber naturlich.

Vandaag kon er aan een citytour worden deelgenomen van een halve dag maar de club van drie besloot weer anders. We hebben een 2-daagse buskaart voor de Big Bus (hop on hop of variant) x aangeschaft en zijn de hele dag op pad geweest. De bussen rijden drie routes en we hebben ze alledrie gedaan. Bovenin met open dak, onze haren hebben coupe windhoos maar was wel heerlijk.

Wat is Dubai, de moderne nieuwe stad, decadent en overdadig. De enorme winkelcentrums, de enorme hoeveelheid hotels...We bekijken een groot stuk van de Dubai Mall. Nou ja, hier staan de waxinelichtjes kleine domes van de kerstmarkten in Duitsland
Via de oortjes in in de bus krijgen we nog aardig wat informatie.
Het wereldberoemde Burj al Arab dat lijkt op het zeil van een schip stond eind vorige eeuw op het eind van Dubai, op enkele hotels na. In 15 jaar tijd is er zoveel uit de grond (cq woestijnzand) gestampt hier. Er is land gewonnen van de zee, opgespoten door een Nederlands bedrijf. Het palmeiland is echt ook megagroot. Bij de marina maken we ook nog een boottocht van een uur.
Lijkt ook wel of 20% van Dubai een bouwput is. Wat wordt hier gewerkt aan veel nieuwbouw.

Greta is op eigen gelegenheid met de metro naar de Dubai Mall gegaan en daar treffen wij haar na onze busreizen. We bekijken de lichtshow en het waterorgel bij de Burj Khalifa en eten er gezellig en lekker bij een Griekse tent.

Morgen mogen we nog een dag doorbrengen in deze bizarre stad. We gaan, met Gonny erbij, de hoogste toren op en verder hebben we nog wel wat ideetjes. Onze hotelkamers hebben we lekker tot 22 uur dus dat is heel fijn. Na middernacht vliegen we dan terug naar Nederland.

Wij vonden het indertijd ook een hele merkwaardige plek, Dubai. Je denkt in de Arabische wereld terecht te komen, maar je ziet overal Kentucky Fried Chicken reclame. Wel heel veel dames in een nikab, compleet met ijzeren maskers indertijd. En geen inwoner die werkt. Daar importeren ze Filipino's voor. Goede reis naar huis!

Dick Kruiswijk 2018-02-27 21:57:45

Dick Kruiswijk 2018-02-27 21:57:53

Hoi Annoi ! Geweldig om het wonderlijke Dubai te ondergaan. Niets lijkt er gek genoeg. Dat wordt dus nog een dag je ogen uitkijken, met de Burj Khalifa als letterlijk hoogtepunt. Neem het er nog lekker van, en daarna een voorspoedige terugvlucht naar een (ijzig koud..!) Nederland.

Jan Willem 2018-02-27 22:17:23

Het verschil tussen Oman en Dubai kan niet groter lijkt mij. Nog 1 dag in de stad vertoeven en jullie vliegen terug naar huis. Heel wat indrukken te verwerken. Prettige laatste dag en goede thuisvlucht, lieve groet van allemaal, Ellen

Ellen 2018-02-28 03:16:12

Dubai, ook via Iwan veel hierover gehoord, van alles héél veel en overdadig. Neemt niet weg dat het mooi en interessant is om te bekijken en het mee te maken! Nog een dag genieten, beklim de hoge toren en daarna de terug reis. Vast welkom in Nederland met een gevoelstemperatuur van min 17!

Henny 2018-02-28 09:50:22

Dubai,wat een stad zeg! Je hebt al heel wat gezien en bekeken,en dan later de herhaling met foto s.Nog een fijne dag,en morgen weer naar huis.Wens een goede en voorspoedige reis naar het witte en koude holland.Dag lieverd xxmam

Rie Brouwer 2018-02-28 11:05:29

Wat een weelde. Je hebt weer heel veel indrukken gehad in deze reis. Nu weer fijn naar je eigen huisje. Goede reis.