Reis naar het Midden-Oosten

Oman, Muscat

Oman ligt op het Arabisch schiereiland en is iets kleiner dan Duitsland. Meer dan dit gegeven, de plaats waar het ligt op de aardbol, weet ik er niet van af. Mijn idee om in de wintermaanden even Nederland te verlaten voor een trip naar een zonnig oord, waar ook nog wat te ontdekken valt voor mij, neemt vaste vormen aan als ik de combireis Oman en Dubai zie bij reisorganisatie Djoser. Wat ik lees in de reisbeschrijving over Oman bevalt me en het toetje van de laatste dagen in Dubai, wat al lang op mijn verlanglijstje staat, lijkt me ook super. De groepsreis is al door verschillende personen geboekt waaronder meerdere alleengaanden dus de knoop is snel doorgehakt. Oman en Dubai here I come😀

Lizzy ontwikkelt een aparte strategie dit keer. De hele week ligt ze al bovenop en tegenaan mijn rugzak die op tafel in mijn huiskamer ligt, en ik alvast aan het inpakken ben.
Ze zit nooit op tafel...de bank is haar domein...maar die blijft de afgelopen week bijna kattenhaarvrij.
Zou ze het aanvoelen dat ik weer op pad ga?
Gisteravond heb ik de rugzak kattenhaarvrij gemaakt en de laatste spulletjes erin gedaan, gewogen (keurig 11,7 kg) en hem rechtop tegen de muur gezet. Op tafel ligt dan mijn kleine handbagage-rugzak...en daar heeft ze vannacht op liggen slapen...Dag lieve Lizzy, oma zorgt weer goed voor jou dus lief zijn 😽

Het is erg koud, -3 graden, als ik van mijn auto over de parkeerplaats loop naar de shuttlebus. Hoe lekker dat ik naar een graadje of 28 ga, joepie!
Bagage afgeven en door de douane gaat supersnel. Je hoeft nu ook niets meer (vloeistoffen en ipad) uit je handbagage te halen. Een nieuw scanapparaat maakt dan overbodig.

Mijn vliegtuig maakt een tussenstop in Damman in Saoedi Arabië. Ik zit naast het raam en de man die naast mij zit verlaat daar het vliegtuig. Hij heeft bijna de hele weg geslapen, alleen in het begin maakt hij een praatje. Hij woont in Houston USA en werkt in Damman. Schiphol is dus een overstap vliegveld. Poehpoeh die maakt veel vlieguren, en dat iedere vier maanden voor vier jaar lang. Hij komt oorspronkelijk uit India en informeert of ik daar al eens geweest ben. Jazeker wel! Waarschijnlijk heb ik meer van India gezien dan de man zelf.

In Oman moeten we in de rij staan om een visum te kopen. Lekkere geldklopperij, het visum voor 10 dagen bestaat niet meer (?) dus we moeten een duurdere aanschaffen. Na de douane en de bagagebanden verzamelen we. We zijn met 16 personen, 4 komen met een latere vlucht vanuit Duitsland. De 2 Belgen zijn er wel al. Handen schudden en namen noemen. Er zijn 6 alleen reizende vrouwen, morgen nog 2 Duitse erbij. Onze reisbegeleider heet Wim en het is ook zijn eerste keer in Oman. Als het een herhaling wordt van de gids die voor het eerst samen met ons in Australië was teken ik ervoor. We worden wel begeleid door een lokale gids, die heet Ghalid.

Morgen beginnen we met een stadstour door Muscat, de hoofdstad van Oman.
In het eerste hotel blijven we 2 nachten, ziet er erg mooi uit. Mooie ruime kamer van alle gemakken voorzien.
Dan zeker ook meer plaatselijke foto's, nu alleen nog maar drie van thuis.

Veel plezier in het midden oosten

Riet van munster 2018-02-18 21:58:10

Hi lieve globetrotter, hele fijne vakantie. Wij lezen weer gaarne met je mee. X uit België

Ellen 2018-02-19 03:51:07

Dat wordt weer een echte ontdekkingsreis met veel afwisseling en kleurrijke verrassingen! We gaan weer van je mooie verslagen genieten. Veel plezier!

Jan Willem 2018-02-19 08:50:51

Geniet, ontdek van alles en leef je uit!

Henny 2018-02-19 09:11:23

Fijn dat het zomer is hier bewolkt miezerig en koud.Geniet van alles, dan leven wij er van mee.Bedankt voor de berichtjes,en dit epistel.Veel plezier.liefs mam