Muzikaal begin

Cyprus, Nicosia

Het is weer zover, vakantie en lekker op reis. Mijn keuze voor Cyprus was iets van een laatste moment. Plannen werden aangepast waardoor er ruimte kwam voor een 'tussendoor vakantie'. Even kijken wat er kan in die tijd en daar kwam Cyprus naar voren op de Djoser site.

Het is net geen Griekenland, net geen Turkije, net wel Europa en net geen Midden-Oosten. Cyprus is een zelfstandig eiland in de Middellandse Zee waar je een mengeling van allerlei culturen en nationaliteiten vindt. Juist daardoor is het extra uniek en interessant voor mij. Ik heb er zin in!

De vliegreis is door een overstap niet zo comfortabel. Vooral de heenreis duurde lang met een overstap in Zürich. Kloten!
Dat was voorheen de naam van de luchthaven, Kloten. Nu luchthaven Zürich...ik vind de oude naam leuker.
Na 3 uur (werd iets minder door de vertraging opgelopen op Schiphol) vliegen we verder met Edelweiss air.
Eeeeedelweissss, eeeedelweisss, de klassieker uit The Sound of music gaat echt niet meer uit het hoofd...

Op de luchthaven in Larnaca verzamelt de groep van 14 zich bij de lopende band. Eén reiziger valt ten deel dat haar koffer niet is aangekomen. Dat is pech, koffer weg. Duurt lang voordat de formulieren zijn ingevuld voor de claim en nu maar afwachten wanneer de koffer opduikt...De nachtmerrie van iedere reiziger.

Door de late aankomst is er vooraf door Djoser al besloten dat we in Larnaca ook overnachten. Prima, binnen een kwartier zijn we bij ons hotel.
De locale middenstand krijgt ook ineens te maken met de invasie van de adapter-kopers. Alleen ik blijk me juist te hebben voorbereid met mijn meegenomen wereldstekker. Huh, dat heeft Djoser niet gezegd! Huh, het is toch Europa! Met drie stuks voor €5,-- is iedereen nu voorzien. We gaan met z'n allen naar de boulevard waar René, de reisbegeleider, een tafel voor ons heeft gereserveerd.

Het eten, een gyroswrap, smaakt lekker. We zitten buiten aan een grote tafel. René houdt een kort praatje. Alle namen zitten al in mijn hoofd, Catherine is een Amerikaanse, ze komt uit de staat Hawaii, haar Nederlandse man Dick stond er op de luchthaven wel heel luchtig bij. Geen idee wat de man had gedaan maar zijn overhemd was helemaal opengescheurd op zijn rug. Hij is als de Hulk, die wist ook nooit wanneer hij uit zijn kleding ging scheuren. Even in de gaten houden.
Peter uit Maastricht heeft hetzelfde blokhoofd als Wolter Kroes. Zijn lichaam verder niet, hij loopt moeilijk met een stok maar zo zittend aan tafel herkende ik ineens Wollie in hem.

Na een redelijke nacht, altijd weer even wennen, hebben we rustig de tijd voor ontbijt en vertrekken we om 9 uur.
De locale gids Maria voegt zich bij ons, ze praat goed Engels en ook nog eens heel veel... René waarschuwt al voor de vele informatie die je op een gegeven moment niet meer allemaal opneemt. Er is gewoon erg veel te vertellen over Cyprus.
Omdat er op Cyprus veel koper is gedolven denken ze dat de naam Cyprus (lijkt op het Griekse woord voor koper) daar vandaan komt.

We rijden in een bus naar de hoofdstad van Cyprus genaamd Lefkosa of Nicosia. In de loop der tijd heeft het verschillende namen gehad. Ik ken Nicosia natuurlijk van de "mando mandolinen in Nicosia" van onze Zangeres zonder naam. Oké Edelweiss maakt nu plaats voor de mando mandolinen van Nicosiaaaaaa.

Cyprus is verdeeld in een Grieks-Cypriotisch deel en een Turks-Cypriotisch deel. Toen in 1974 het Turkse leger Cyprus binnenviel en 37% van de Republiek Cyprus bezette is het land verdeeld. De stad Nicosia is ook verdeeld, dwars door de stad loopt de zogeheten green line. De persoon die de grens door de stad tekende op een kaart had een groene pen in zijn hand.
Er is ook een bufferzone, een stukje niemandsland tussen de twee delen van de stad waar huizen/winkels leegstaan en waar op sommige momenten wordt gepatrouilleerd door de militairen van de VN. Je kunt redelijk makkelijk van de ene naar de andere kant door checkpoints waar je je paspoort moet laten zien. Aan Turkse zijde wordt het echt gecontroleerd in een computer.

De stad maakt nog niet zoveel indruk dat ik hem mooi vind. Autoverkeer door smalle straatjes, ze rijden hier ook nog aan de andere kant van de weg. Maar Maria is enthousiast en blijft vertellen. Eerst brengen we lange tijd door in het Cyprus museum. Het archeologisch museum gaat heel ver terug in de tijd, van het neolithicum (ca.11.000 v.Chr) tot de Romeinse tijd. Dan de Agios Ioannis, een kerk gebouwd op de plaats van de 14e-eeuwse kapel van de benedictijnse abdij van Agios Ioannis. Binnen geen foto's maar heel erg mooi, prachtige iconenstase.
Door naar het huis van Hajigeorkatzis Kornesios (spreek dat maar eens snel uit als je je even wilt voorstellen) een rijke bemiddelaar die zijn rijkdom verkreeg door sluwe zaken. Het huis is uit de 18e eeuw, gerestaureerd en nu museum. De bemiddelaar is onthoofd, na een opstand probeerde hij nog te vluchten naar Constantinopel maar daar is hij berecht en ter dood veroordeeld.

Voor we de grens overgaan hebben we tijd voor een lunch. We vinden een leuke plek ergens in een achtertuin, de menukaart lijkt identiek aan die van gisteravond. Ik deel een maaltijd met Nicolien. Twee kipspiesjes p.p. en wat friet en rauwkost is meer van voldoende.

Na de paspoort controle komen we in het Turkse deel. Terrasjes, winkeltjes, autoluw, leuk! De mooie Sofia kathedraal staat jammer genoeg in de steigers. Een overdekte markt, even in de schaduw. Het is de hele dag stralend weer geweest. Temperatuur gaat wel naar de 30 graden.
Wat veel zwerfkatten hier, o mijn hart huilt. Hoor later van Corian dat ze hier gevoederd worden door de regering en een programma hebben om ze te neutraliseren. Ik zie gelukkig ook geen kittens....
De meeste zijn wel magertjes en zien er mottig uit...

In de voormalige karavanserai (plaats waar vroeger de mensen en dieren van een karavaan overnachten, in Jordanië ook gezien) drinken we nog wat voordat we weer de grens over gaan.

Eenmaal terug in hotel spreek ik met een paar medereizigers af om 's avonds samen te gaan eten. Even opfrissen en rustig op de kamer en dan weer wandelend richting binnenstad. We treffen een erg leuk restaurant, heerlijk weer buiten met verderop live entertainment (met het leek toch wel een mandoline). Gezellig gezeten en gegeten, met drankje en toetje van het huis. Er staat later gewoon een rij mensen te wachten op een plekje.

De eerste volle dag op Cyprus zit erop. Verhaaltje schrijven en lekker slapen.

Wat een prachtige reis. En dan is het pas het 1ste verhaal wat ik lees. En wat kan je leuk schrijven, ik heb genoten van je verhaal. Ik kijk uit naar de volgende!😃 Ps. Ik ben ook heel benieuwd wat er nou met Dick is gebeurt 🤔🤭

Marieke 2022-05-20 21:59:12

Annie!!!! Je had schrijfster moeten worden. Zoooo leuk altijd de verslagen en jouw humor 👌🥰. We beleven het echt een beetje mee zo. Dank daarvoor. En dit is pas de eerste...... ik kijk nu al uit naar de volgende 😀. Heel veel plezier nogmaals. X Anneke

Anneke 2022-05-20 22:08:14

Dat wordt weer meebeleven met je reisverhalen. Veel reisplezier

Riet van munster 2022-05-20 22:11:47

Mooi verteld, leuk dat we je reis weer kunnen meebeleven.

Dick 2022-05-20 23:10:08

Zalig, weer meelezen met je verhalen. Zit met een lach op mijn gezicht. Geniet van je reis. Lieve groeten van allemaal, XX

Ellen 2022-05-21 07:18:34

Lees dit in de vroege morgenuren, wat een actie op de eerste dag. Prachtig om de reis weer mee te beleven, ben nu al veel informatie rijker maar dikke kans dat het veel en veel meer wordt. Kom maar op!

Tante Henny 2022-05-21 08:51:43

Zoveel mee te beleven, en eilandhoppen is een hobby waar je nooit genoeg van krijgt...!

Jan Willem 2022-05-21 16:05:24

Weer erg genoten van je mooie en lange verhaal wat doe je dat toch goed , knap hoor.Geniet er maar van.

Tante Nel,Purmerend 2022-05-21 17:20:59

Fijn om te lezen,dat kan je heel goed.Vandaag 2x bij je poesjes geweest. 1komt op mn schoot zitten,knuffelen en strelen.Zij willen echt dat ik een poosje blijf.ik zeg tot morgen.dat doe iknatuurlijk.ik wens je nog een fijne tyd en mooi weer .liefs van mam.

Rie Brouwer 2022-05-21 21:18:48

Hi Annemarie, leuk om je reis ‘mee te maken’. Is René dé René van de Japanreis? Een fijne reis; Jelleke en ik vertrekken 30 mei naar Zuid-Italië en Sicilie. Is in de plaats gekomen van de reis naar de Baltische landen.