Een laatste heerlijke dag

Malta, San Pawl il-Baħar

Vandaag is mijn laatste dag in Malta voordat ik morgen vroeg terugvlieg naar Nederland.
Er staat weer een hele excursiedag op het programma en om 9.15 rijdt de bus voor met Doris.

De eerste stop is in Naxxar (spreek uit als nadjar). We bekijken het Palazzo Parisio.
Van oorsprong een huis van een adellijke familie, afkomstig van Sicilië, maar ingetrouwd in de adel van Malta.
Toen de laatste Parisio dood ging werd het huis gekocht door een steenrijke tot markies verheven bankier die van het huis een paleis maakte aan het eind van de 19e eeuw. Het is wel wat over de top met de gouden balzaal en de meterslange marmeren platen in het trappenhuis. Het moet je smaak maar zijn.
Voor de schilderijen en alle decoraties is gebruik gemaakt van Maltese vaklieden.
Ook de tuin is prachtig. Vandaag de dag woont er nog steeds een familielid van de bankier in een gedeelte van het huis.

Na gezamenlijk koffie/thee rijden we even verder naar Mosta waar de koepelkerk beslist een bezoek waard is.
Er is plek voor 12000 kerkgangers hier. Op 9 juni 1942 sloeg er tijdens een mis een bom van een Duitse bommenwerper door het dak van de koepelkerk en dreunde tussen de verbijsterde gelovigen op de grond. Hij ontplofte niet....een wonder.
Een replica is in de sacristie te bekijken. In het plafond zie je nog de plek waar de bom naar binnensloeg.

Een snelle commerciële stop bij een glasfabriek, zilversmid en aardewerk/potterie. Het glasblazen en maken van een beeldje gaat echt razendsnel. Ik heb mijn beeldje gisteren al gekocht en u heeft het goed geraden mam👍😽
Door naar Mdina, de oude hoofdstad. Een ommuurde stad, bijzonder mooi! De Romeinen maakte Mdina de hoofdstad van het eiland en noemden het Melita. Mdina staat vol met paleizen, kerken en mooie huizen. Hier woonden echt de notabelen. Buiten de stadsmuren ontstond Rabat, daar woonden de ‘gewone’ mensen.
Het waren de Johannieterridders die de hoofdstad verplaatsen naar de kust.
Op een heel bijzonder plek, in de kamers waar het buskruit lag opgeslagen en nu restaurant Bacchus is gevestigd eten Conny en ik een lunch. Ik een heerlijke lasagne en Conny gaat voor slakken.
Nog even wat rondlopen en we komen weer allemaal tezamen op de afgesproken plek.

Doorgelopen naar Rabat waar apostel Paulus na zijn schipbreuk in 60 na Chr op Malta een aantal maanden heeft gewoond in een grot. Natuurlijk is deze nog steeds te bekijken.
Achter een hek bij een mooi hoekhuis zit een man met twee scheetjes van honden op zijn schoot, lief!
We wachten op het busje en nemen afscheid van Doris.

Om 16 uur zijn we weer bij ons hotel en we willen graag nog één keer in zee zwemmen. Dacht dat het gisteren de laatste keer zou zijn maar nu we toch wat vroeger dan gedacht terug zijn lopen we toch weer naar zee. We eten een ijsje maar de golven zijn nu wel heel hoog en er wappert een rode vlag....niet verstandig nu in zee te gaan.
Dan maar opfrissen in het zwembad op het dak, waar we naar de duik in het verkoelende water ook zowat wegwaaien op onze bedjes. Haha, wij Nederlanders laten ons niet kennen en zijn de enigen nog bij het zwembad.

Bij de borrel wordt het fooitje aan Laura gegeven en de avondmaaltijd is zoals altijd weer rommelig. De ene heeft net zijn soep op en de ander zit al met een toetje voor zijn neus.
Met Conny, Marieke en Stephanie drinken we nog koffie/thee in de bar waar ook live muziek is.
Morgen vertrekken we hier met de dauw op ons ogen aangezien we om 7.20 uur vliegen. Wel netjes dat het hotel zorgt voor iets van ontbijt om....4.15 uur😕 maar aan de andere kant zijn we om 10.50 uur weer in Nederland en dat is ook fijn.

Bedankt voor het lezen en de reacties. Ik heb weer prettig mijn verhaal kwijt gekunt.

Liefs
Annemarie

Goed reis naar hus lieverd. Je hebt weer mooie verhalen geschreven, heel mooi land Malta. Lieve groet van ons allemaal.

Ellen 2018-06-09 04:05:45

De mooie reis bijna ten einde, de Koepelkerk lijkt me schitterend om te bezichtigen. Moet je ook de tijd voor nemen maar veel heb je zeker gezien en er was veel! Nu terug naar Lizzy die je reis al lang genoeg heeft gevonden...............

Henny 2018-06-09 08:49:58

Mooie reis geweest. Goede reis naar huis Annemarie. X

Marion 2018-06-09 09:25:15

Op naar de volgende vakantie 😊. Je schrijft zo treffend dat het net is of ik naast je zit. Liefs