Citytour Muscat

Oman, Muscat

Korte nacht, door het tijdsverschil gingen mijn luiken niet eerder dicht dan 1.30 uur, maar goed geslapen. Bed ligt erg lekker.
Bij het ontbijt tref ik alleen in eerste instantie Wim, andere reisgenoten druppelen later binnen. Onbijtje is voor ieder wat wils, westers en oosters, veel fruit, prima!

We vertrekken om 9 uur voor de citytour door Muscat. Als eerste gaan we naar de Grote Moskee die in de ochtend open is voor het publiek. In 1992 besluit Sultan Qabus bin Said al Said (sinds 1970 hier zijne majesteit) dat zijn land een nationale moskee moet hebben. In 1995 wordt met de bouw gestart en in 2001 is de opening.
Het terrein is heel groot, er zijn 5 minaretten, verschillende zuilengalerijen en pleinen en de beste materialen zijn gebruikt. Marmer uit Italië, hout en kristal uit Oostenrijk, tapijt uit Iran.
Mannen en vrouwen bidden gescheiden (alleen in Mekka is dat gezamenlijk ).
Het gebedsdeel voor de vrouwen is 10x kleiner dan dat van de mannen. Vrouwen hebben huishoudelijke plichten en zorgen voor de kinderen dus hoeven niet altijd naar de moskee te komen.
In het mannendeel gaan alle registers open. Maar liefst 6500 moskeegangers kunnen hier, elleboog aan elleboog, knielen.
Het tapijt is heel mooi en is in Iran gemaakt, door honderden vrouwen is daar vier jaar aan gewerkt.

Recht onder de koepel hangt een enorme kroonluchter van Swarovski kristal met 1122 lampen en 600.000 kristallen. De Mihrab (gebedsnis) is ook een kleurrijk mozaïek.

Mannen mogen, tenzij een korte broek dan niet, altijd naar binnen. Vrouwen moeten hun benen, armen en haar volledig bedekken. Pfff wat warm zo'n sjaal. Een reis naar Iran gaat het echt niet worden als je daar constant zo ingepakt moet lopen.

De stad Muscat bestaat uit heel veel kleine plaatsen aan de kust, verbonden met snelwegen. We zien veel beige en witte gebouwen, opvallend geen rotzooi op straat, heel veel autobedrijven. Oud-Muscat ligt aan een baai en daar krijgen we wat vrije tijd om de lokale souk (Beverwijkse bazar in Oman) te bekijken.
Met Marleen en Joke neem ik plaats op een terras voor een drankje. Een grote verse mangosap, heerlijk.

Weer in de bus op naar de volgende highlight. Het cultuur museum, Bait Al Zabair. Even vlot door heen gelopen, veel klederdrachten, sieraden, dolken en geweren en wat huisinrichting.
Dan naar het koninklijk paleis, het Al Alam paleis. Het werkpaleis van de sultan. Het ligt vlak aan een baai met aan weerskanten een fort.
Beide, het Al Jalali en het Al Mirani zijn uit 1587 en gebouwd door Portugezen.
We kijken over het muurtje in het water en zien een paar hele grote krabben.

De tour is klaar en we hebben inmiddels wel trek gekregen. Een deel van de groep laat zich bij de souk afzetten (nemen een taxi terug naar het hotel) en de rest rijdt mee terug naar het hotel.
Het hotel ligt op een paar minuten lopen van de cornisch (boulevard, soort van) en met z'n 8en besluiten we daar heen te wandelen voor de lunch.
We eindigen bij een prima tent, met uitzicht op een weg maar daarachter het strand en de golf van Oman. Het eten blijkt veel en ook lekker dus we zitten er prima. Met het vrouwengroepje van zes blijven we nog zitten voor een drankje.
Door de late lunch en de hoeveelheid spreken we af om vanavond om 20 uur elkaar te treffen in de lobby. Zien we dan wel of we nog wat kleins eten of zo.

Mooie foto s en een duidelijk verhaal. leuk de aansluiting met verschillende dames.Nog een fijne tijd.groet en kus van mam

Rie Brouwer 2018-02-19 17:15:32

Fijn dat je ons weer laat meegenieten Annemarie.

Dick Kruiswijk 2018-02-19 18:39:57

Amai van Oman weet ik echt niets af. Schaam mij bijna dat ik verkeerd zat in de atlas. Kom maar op met alle informatie. Prettige reis en lieve groet, Anniek

Anniek 2018-02-19 19:39:38

Hoi Annemarie wat zie je weer mooie dingen en laat ons mee genieten. Kijk uit naar je volgende verslag