Op zoek naar de Zweedse balletjes

Zweden, Stockholm

Het is een pittige tijd voor mij en deze stedentrip naar Stockholm komt op het juiste moment.
Even alleen de focus op de Zweedse hoofdstad! En gezellig met Corinne, dus samen op ontdekking.

De vlucht was een wippie...1 uur en 40 minuten....maar vroeg op want beide reizen we met de trein naar Schiphol. Daar stond een mega-rij bij de securitycontrole, we stonden net niet buiten en hebben er een uur over gedaan om er door te komen. Denk je dat te hebben gehad werd ik eruit gepikt voor een grondige fouillering. Je staat al daarvoor in die scan met je handen op de juiste manier boven je hoofd dus daar zien ze al alleen een lichaam met kleding. Moeten ze je toch nog helemaal bevoelen, ze zat in mijn broek, nog net geen inwendig onderzoek.
Het beladen van het vliegtuig nam ook iets meer tijd maar de vluchttijd maakte dat weer goed.

Vanaf de luchthaven kan je met de express trein in 18 minuten reizen naar centrum Stockholm. En van daaruit ligt ons kleine stadshotel op loopafstand. We waren iets te vroeg om al ons daar te melden dus we zijn maar meteen op een terras neergestreken. Hoewel we in het vliegtuig nog een boterham met kaas kregen (die KLM, die geeft nog gratis eten binnen Europa) hebben we toch nog wat gegeten en gedronken. En heerlijk mensen kijken die in het prachtige zomerweer echt langs flaneren. Veel mensen met een hond, valt op.

We hoeven bij het hotel niet eens ons naam te noemen. Kijk dat is nou leuk, bij een klein hotel weten ze wie er komt.
Ziet er netjes uit, kamer van alle gemakken voorzien. Kleine badkamer, de föhn hangt in het halletje... Hoef je in ieder geval niet allemaal kastjes of lades open te trekken op zoek naar dat ding.
We leggen wat spullen op de kamer en trekken verder de wijk in om die te verkennen. Op de stadsplattegrond zien we wat parken, daar maar eerst heen.
De Observatorielunden ligt hoog, even klimmen, door de hoge bomen heen mooi uitzicht. Veel mensen liggen lekker op het gras te zonnen.
Bij Vasaparken is het gezellig druk met mensen, er wordt gesport en geluierd op het gras. Het eerste ijsje is een feit, het is vakantie! De stad komt zeer relaxed over, niet druk met auto's, en als ze er zijn laten ze lopend verkeer altijd voor gaan.

Zweden! Ik denk dan aan Pippi Langkous, Emil en Karlsson op het dak....personages van Astrid Lindgren. Als ik een bordje zie met haar naam in het park moet ik daar gewoon een foto van maken.
Bij Zweden denk ik, misschien gek, een generatie ding is het vast, ook aan Husqvarna....
Het is blijven hangen na een reclame in mijn kindertijd voor Husqvarna naaimachines waarbij aan het einde altijd werd gezongen: Uit Zweden!!!
En natuurlijk denk ik bij Zweden ook aan IKEA en (hoewel nooit gegeten) de Zweedse balletjes. Toch eens zien of die hier ook zijn.

Het is een stralende dag vandaag, met 24 graden in het echt warm in de stad. Het meegenomen vest blijft lekker voortaan achter in de hotelkamer. Tegen 17 uur zijn we er terug, even lekker met de benen omhoog.
Voor morgen uitstippelen hoe we bij het ABBA museum geraken en een verder programma bedenken. We zullen voornamelijk onze tijd op het eiland Djurgården doorbrengen.

O nee, als ik begin met gapen dan blijf ik aan de gang. Hopelijk vannacht wat beter slapen dan de laatste nachten. Eerst zo maar ergens nog wat eten.

Je voelt door je verhaal heen de relaxte vibe die daar is. Wij zijn er in de winter geweest - ijskoud, maar goede herinneringen. Veel plezier!

Dick 2022-06-21 18:33:33

Fijne tijd in Zweeds.Ben met Ariadne op cruise daar geweest.

Riet van Munster 2022-06-21 20:10:26

Geniet ervan lieverd. We kijken uit naar je verhalen. Lieve groet van allemaal

Ellen 2022-06-21 20:38:20

Geniet van Zweden en ik heb weer plezier van je mooie verhalen. Ik hoop dat je in Zweden ontspanning vindt.

Siem 2022-06-21 21:58:00

Wat een stralende dag Annn!!!! Je krijgt wat je verdiend he💗! Het ziet er heerlijk uit en je verhaal is alweer zo leuk!!! Ik herinner mij ineens mijn gang door de security op Schiphol afgelopen mei. Ik moest op mijn sokken door dat röntgen ding en werd idd daarna ook nog grondig gefouilleerd. Wat je zegt nog net niet in mijn bh en onderbroek. Haha ach niks te verbergen maar ik dacht um ga je lekker haha. Maar veiligheid voor het is ook belangrijk. Annie heel veel plezier!! Ik hoop ook dat je lekker kan slapen. Morgen genieten in het ABBA museum. Veel plezier topper😘

Anneke 2022-06-21 22:53:00

Heel veel plezier

Ramona 2022-06-22 00:11:06

Lief zoetje, geniet van deze citytrip en laat nu de dingen los. Heb vertrouwen in jou. X je Jef

JV 2022-06-22 07:32:44

Lieverd wat een mooi weer.Geniet er van.Abba museum is vast mooi om te kijken.Ik hoop dat je ook goed en lekker kan slapen,gooi alle nare gedachten en dromen overboord,ik bid en denk aan je.over een paar dagen zie ik je weer.Nog fijne dagen. liefs mam.