Een extraatje voor Faial

Portugal, Horta

Faial heeft van september 1957 tot oktober 1958 te maken gehad met de uitbarsting van de onderzeese vulkaan Capelinhos.
Deze begon onder zee te borrelen en dorpelingen van Porto de Comprido dachten dat het walvissen waren.
De vulkaan zorgde door de uitbarsting die 14 maanden duurde voor extra toegevoegd land aan Faial.
Het bovengenoemde dorp ging ten onder en 3/4 van de bewoners in de streek ging in die tijd emigreren naar de USA.

De oude vuurtoren die in 1957 aan de rand van het eiland stond staat nu ergens midden op land. De eerste verdieping ligt onder de aslaag. Kijk maar naar de ramen, je ziet er nog net een klein randje van aan de onderkant.
Wat een stuk rots/krater is erbij gekomen!
Het museum is onder de grond, in de as en puinlaag gebouwd. Wat een bijzonder bouwwerk. Op de maquette aan de muur zie je ook nog wat een stuk land erbij is gekomen. De oude vuurtoren gaan we ook nog op. Onze Nissan staat op de eerste foto, hij maakt wat meer herrie dan de Hyundai.

Vanaf Capelinhos zijn we verder langs de kust gereden. Langs veel hortensia struiken en ook hier aardig wat siergember.
In de buurt van Horta komen we nog bij een prachtig uitzichtpunt op Horta. Er staat een groot Mariabeeld. We spotten even verderop ook de typische molens (met rode kappen) die door Vlamingen naar hier zijn gebracht. Bij Horta ligt ook Flamengos, daar hebben veel geëmigreerde Vlamingen zich gevestigd. De zon staat niet goed om een foto van de molen te maken met Pico op de achtergrond. Bovendien ligt de bovenkant van Pico in een wolk.

Nadat we de auto hebben neergezet bij het hotel lopen we Horta nog even in. Even kijken bij de overdekte markt (niks aan) en op de boulevard een tosta (soort tosti) gegeten.
Verder weer fijn bij het zwembad gelegen.
Het restaurant wat we hadden uitgezocht was nog niet open dus we besloten door te lopen naar het adres van eergisteren, bij het mannetje Zé Malin hebben we weer lekker van z'n buffet gegeten. Zijn vrouw Isaura heeft ook nu weer haar best op de desserts gedaan.

Als we terug over de boulevard lopen is vulkaan Pico prachtig zichtbaar. De zon gaat achter Horta onder dus er is nu een mooi licht ook. We besluiten de auto op de halen en naar de molens te rijden. Net op tijd, had geen vijf minuten later moeten zijn, hebben we hele mooie foto's gemaakt met het juiste licht en vulkaan Pico op de achtergrond. PS we stonden met ons rug tegen een gazen hekwerk en daarachter stond een herdershond. Hij was braaf...

Het is elke dag lekker weer ,fijn voor jullie .Mooi verslag en dito foto s nog een paar nachtjes.Geniet er van XXX MAM

Rie Brouwer 2019-08-31 09:44:00

Mooie avonturen beleef je weer Annemarie!

Marleen 2019-08-31 10:44:23

het is weer geweldig nog4daagjes vele groetjes pa en ma

diny koenen 2019-08-31 12:31:51

Mooi verslag weer, interessante feiten met mooie plaatjes. Werkelijk een top bestemming voor een ontdekkingreiziger 😉 dikke X