Streets of Philadelphia

Verenigde Staten, Philadelphia

Vanuit Penn Station, Manhattan New York, hebben we weer de Amtrak trein gepakt. Flink druk op het station maar mooie wachtruimtes en alles wordt duidelijk aangegeven. Er wordt goed gebruik gemaakt van het treinsysteem, de trein zit ook al flink vol. We vinden twee zitplekken schuin achter elkaar. Met een kleine twee uur zijn we in Philadelphia.
Ons hotel ligt in Oost-Philadelphia en voor het gemak nemen we met onze koffers een taxi daarheen.
Het hotel ligt niet echt centraal maar er is een bushalte om de hoek dus met het OV komen we een eind als we het centrum gaan bekijken. Volgens Google maps doet de bus er 44 minuten over...

Na 46 haltes (gelukkig niet overal gestopt) zijn we waar we willen zijn, the Old City.

In Elfreth's Alley staan huizen die gebouwd zijn tussen 1720 en 1830. Voor Europese begrippen niet echt oud maar voor Amerikaanse begrippen wel.
Leuke wijk wel, straatjes met klinkers en we horen een muziekkorps. Die blijkt bij het Betsy Ross huis te staan. Betsy wie??
Elizabeth Griscom, beter bekend als Betsy Ross, is volgens de overlevering degene die de eerste vlag van de Verenigde Staten heeft genaaid. Dat was is 1776, de stars and stripes USA vlag.
De Independence Hall is het historische gebouw waar op 4 juli 1776 de Amerikaanse Onafhankelijkheidsverklaring werd aangenomen. Er tegenover in een paviljoen hangt de Liberty Bell. De klok is een van de bekendste symbolen van de Amerikaanse Onafhankelijkheidsoorlog en staat bekend als symbool voor de vrijheid in het algemeen. De klok (met barst) is gratis te bekijken maar een lange rij van zeker een uur met patriotten ontnemen ons de lust aan te sluiten.

De Philadelphia's Magic Garden is alleen vooruit via het internet te boeken. Omdat er geen idee hadden hoe laat we er zouden zijn hebben we dat niet gedaan. En aan de poort horen we dat we er twee uur later in kunnen. Aangezien het wat uit de wandelroute ligt laten we het erbij, aan de buitenkant kunnen we nog wel wat aparte muurmozieken fotograferen.

City Hall (stadhuis) is erg groot en tot 1987 was het het hoogste gebouw in Philly. Nu staan er in het centrum ook aardig wat wolkenkrabbers.
Vanaf City Hall zien we in de verte al de volgende bestemming, het Philadelphia Museum of Art. Het gaat ons (en velen met ons) niet om het museum maar om de trappen ervoor.

Het zijn de Rocky steps. Sylvester Stallone rende in de film Rocky 3 de trappen op om bovenaan met gebalde vuisten in de lucht te juichen. Een constante stroom met mensen loopt deze route vanuit de stad naar het museum voor Rocky.

Na de trap op en neer (lopend...hollen laten we over aan anderen) moeten we op zoek naar de locale specialiteit: de Philly cheese steak.
Een broodje met rundvlees, kaas, paprika, ui en saus en opgewarmd in de oven.
En ja hoor, ook dat kunnen we op ons lijstje afvinken. Vandaag weer 17 km gelopen en deze vette hap (viel ook reuze mee) is een must volgens alle boekjes.

Tot slot, het orgel in warenhuis Macy's....heb het online opgezocht (en ik dacht het al want alles in de USA is het grootste): Het Wanamaker Grand Court-orgel, gevestigd in Macy's Philadelphia, Pennsylvania, is het grootste volledig functionerende pijporgel ter wereld, gebaseerd op het aantal spelende pijpen, het aantal rangen en het gewicht.
Haha, als je nooit kan zeggen het oudste, want de geschiedenis van de USA is niet oud dan gaan ze altijd voor het grootste!

Het is nog uitzoeken waar we de bus terug kunnen pakken. De heenweg was een smalle één-richtingsweg. Maar het OV is hier ook weer goed geregeld en alles is aangegeven dus we vinden de plek vlot.
En 46 haltes later zijn we weer bij het hotel.
Dat was Philly, morgen reizen we met de Amtrak verder naar de hoofdstad van de USA.

Wat zien jullie veel. Wat een goed verslag.Ik rie zo ook met jullie mee.

Riet van Munster 2023-06-18 07:36:16

Wat een mooie dag, zie je in gedachten de trappen op en neer hollen (lopen). Jammer dat ik er niet bij was, goed voor mijn stappenteller! Even naar de stad, 46 haltes maar in elk geval zie je veel. Het is weer een fascinerende reis en een top verslag!

Henny 2023-06-18 09:03:21

Dag zoetje, de historie van Amerika in jouw verhalen, zalig te lezen. Washington brengt de herinnering naar mijn kerstparty bezoek aan het witte huis. Geniet van je vakantie, XXx je Jef