40 km van de poolcirkel

IJsland, Blönduósbær

Een reisdag, en een hele mooie!
Na het ontbijtje verlaten we het Myvatn gebied. De eerste stop is bij de Godafoss waterval.
De naam Godafoss betekent 'de waterval van de goden'. Het is de zoveelste waterval al deze vakantie maar we hebben er zeker nog geen genoeg van. Bij deze hebben we ook weer een 'wauw'moment.
De naam van de waterval is ontstaan in het jaar 1000 toen een locale leider zijn godenbeelden hier in het water gooide om te laten zien dat hij had gekozen voor het nieuwe geloof, het Christendom.
We bekijken de waterval aan beide kanten van de oever van de Skjálfandafljót rivier. En wéér zien we een regenboog!

We wijken af van onze route, gaan van de ringweg 1 af en nemen een weg langs de kust van de noord-fjorden.
Prachtige uitzichten, af en toe een spatje maar dit keer kunnen we wel van de fjorden genieten.
Oei, spannend, een aantal tunnels met maar 1 rijbaan. En toch wel tunnels van een aantal kilometer. Onze richting uit heeft geen voorrang dus het is goed vooruit kijken naar tegenliggers. Dan is er iedere 120 meter ongeveer een uitwijkplek waar je je auto even kan stilzetten.

In Olafsfjördur drinken we een cola een eten een lekkere blueberry muffin bij Café Clara. Waar bleven jullie nou, zei de uitbater, ik wacht op jullie!!
Erg aardige mensen de IJslanders.

In Siglufjördur is een vissersplaatsje dat 40 km onder de poolcirkel ligt. We stappen uit de auto en ruiken vis.
Het plaatsje ligt op het diepste punt van het gelijknamige fjord en wordt door bergen die aan de Zwitserse Alpen denken omringd.
In één plaatsje zien we zelfs een kleine springschans, je kunt hier in de winter goed skiën. Maar wel erg afgesloten van de buitenwereld ook denk ik.

We rijden door, ineens een bordje van een bezienswaardigheid...het aangeven hiervan is altijd wat abrupt. In een flits ziet Leonie, die rijdt, een begroeid gebouwtje middenin een weiland. We keren de auto en ontdekken in the middle of nowhere een schattig oud kerkje, de Grafarkirkja (uit de 17e eeuw!).
Om er te komen moeten we een hek openen en weer sluiten voor de auto en kunnen we over het weiland (privégebied) erheen lopen.

Het is al halverwege de middag, lunch is overgeslagen, als we een bakker met lekkere dingen tegenkomen in Sauðárkrókur.

We zakken weer wat verder landinwaarts van de fjorden en bezoeken Glaumbær. Daar is een turfboerderij uit de 18de eeuw.
Deze boerderij was tot 1947 in gebruik maar dient nu als museum.
Ontzettend leuk, en wat een ruimte hadden ze in de boerderij. Wel bedompte en donkere gangen maar ingericht zoals het was in de 19e eeuw. Op de bedstee zie ik een houten plank met de datum 1865. Ik werd 100 jaar later geboren.
In de 11 eeuw (rond 1010) leefden hier Snorri Þorfinnsson en zijn ouders. Snorri is waarschijnlijk de eerste Europeaan die werd geboren in Amerika.
Moeder Guðrún reisde samen met haar man naar Noord-Amerika in het jaar 1000.
Snorri werd waarschijnlijk op Newfoundland geboren. Zij kwamen terug naar IJsland en Snorri bouwde hier op deze plek een kerk (die is er niet meer, staat nu een ander).

Als laatste komen we nog langs een turfkerkje genaamd Víðimýrarkirkja.
Ook weer een mooi exemplaar.
Ik lees net dat er nog 6 turfkerkjes in IJsland zijn. We hebben er nu al 3 gezien.

Naar ons overnachtingsadres is het nog een stukje verder. We volgen weer ringweg 1 die een heel stuk gelijk loopt met de gletsjerrivier Blanda. We verblijven nu in Blönduós.
Blönduós betekent monding van de Blanda, de rivier mondt hier uit in de Húnaflói fjord.
Ons hotel heet ook toepasselijk Hotel Blanda. We worden weer hartelijk welkom geheten door de eigenaar.
Hij wijst ons waar we nog wat kunnen eten vanavond.
Het was weer een mooie dag hier in IJsland.

Twee Floortjes Dessing met het oog op onderweg! Heb de route op de kaart gevolgd en alle genoemde plaatsjes getraceerd (sommige met een loep...). De foto's vertellen een extra verhaal. Prachtig detail: het harmonium in die turfboerderij.

Jan Willem 2021-09-17 08:24:16

Schone foto’s en goede verhalen, ik reis over IJsland weer prettig mee. Na deze kennismaking zou ik alles zelf willen zien. Dikke X, Rosalie

Rosalie 2021-09-17 09:00:11

Weer zo’n goed verslag en foto’s.

Riet van Munster 2021-09-17 10:44:14

Krijg ook zin in deze reis!!!!!!!