Stadswandeling en zwemmen

Malta, San Pawl il-Baħar

Geen excursie vandaag maar ik heb wel meegegaan met de stadswandeling door Valletta die Laura voorstelde.
Een aantal reisgenoten bleven liever in het hotel en de buurt ervan, prima. Iedereen moet doen waar hij zin in heeft, het is vakantie.

Met z’n achten + Laura nemen we een openbaar vervoer bus naar Valletta. Het is Sette Giugno: een nationale feestdag ( Feest ter herinnering aan de opstand tegen het Engelse militair bestuur in 1919). Behalve hier en daar wat slingers en versieringen merken we er weinig van. De busrit is bijna een uur, haltes om de 300 meter in de stad dus het is optrekken en stilstaan. Eerst een bakkie doen bij het Waterfront, oude pakhuizen opgeknapt tot restaurantjes voor de cruiseschepen, er ligt er ook eentje. We worden bediend door Grumpy, zo die krijgt van mij mooi geen fooi als er niet eens een glimlach vanaf kan. Van de Upper Barracca gardens (waar begin van de week het kanonschot te bekijken was) wandelen we naar de Lower Barracca gardens. Eindelijk kan ik de prachtig bloeiende oleanders fotograferen. Zie ze al de hele week maar steeds komt het er niet van, witte en roze, heel erg mooi.
De Siege Bell Memorial staat er ter nagedachtenis van de 7000 slachtoffers die tussen 1940 en 1943 tijdens de Tweede Wereldoorlog op malta gestorven zijn. Malta is tijdens WO II heel erg veel aangevallen door Duitse en Italiaanse Troepen. Zo is er in het eerste halfjaar van 1942 slechts één etmaal geweest zonder luchtaanvallen op Malta. Dit in tegenstelling tot Gozo, wat zo dichtbij ligt maar waar de oorlog van weinig invloed was.
Na fort St.Elmo gaan we de binnenstad weer in. Achter Laura aanlopen, zie foto van onze groeps whats app😂😂 Conny en ik hadden al afgesproken dat we niet met z’n allen wilden lunchen, we zitten ‘s avonds al altijd met de hele groep en we vinden het leuker zelf iets uit te zoeken dan dat Laura het voortouw neemt.
Dus zodra Laura naar restaurantjes gaat kijken gaan wij ons eigen gang.

Op het centrale plein is het heel gezellig met een groot terras van verschillende tentjes. Ik kies een locale specialiteit, Maltees brood met minute steak/ hard gekookt ei en kaas en een berry smoothie. Erg lekker gezeten en gegeten.
Daarna nog wat winkeltjes gekeken en gezocht naar bepaalde souvenirs... Heb mezelf verwent met een beeldje van Valletta glas, het zit heel goed ingepakt dus ik kan er geen foto van maken nu maar het zal wel bekend zijn om wat voor een beeldje het gaat...
Met de bus van 14.30 uur willen we weer terug naar Qawra en ineens is daar Laura die al een duveltje uit een doosje de bewuste bus uitspringt voordat wij in kunnen stappen omdat zij nog buskaartjes voor ons heeft. Het is wel erg druk in de bus dus we moeten staan, maar op de helft van de rit staan Angele en Fanny voor ons op. Gelukkig kunnen zij even later weer gaan zitten, voelde me al helemaal bezwaard.

Laat op de middag met Conny weer naar de zee gelopen en lekker gezwommen. Jacky was er ook, in haar eentje dus zij vond het ook nog leuk dat ze ons in het water tegenkwam. Heerlijk met een boekje gelegen en ons op laten drogen, we hadden voor die 1,5 uur geen bedjes gehuurd maar wel een parasol.
Nu mijn verhaaltje schrijven en straks naar beneden voor de borrel en dan weer lekker eten. Het hotel is wel uitstekend hoor! Heb van het ontbijt nog even wat foto's toegevoegd.

Nou schat de laatste dag vandaag Nog even genieten en dan afscheid van elkaar.Voor allen morgen een voorspoedige reis.Beeldje is vast een P, ben benieuwt.Bedankt voor alle berichten,en foto s.liefs mam xx