Varen, wandelen, fietsen...superdag!

Verenigde Staten, New York

We zijn weer lekker vroeg op pad gegaan omdat we de eerste boot naar Liberty Island wilden hebben. Het belooft een stralende zonnige dag te worden.
Meerdere mensen hadden dat idee, druk in de metro en druk bij het Battery Park vanwaar de Ferry vertrekt.
Op het eiland zelf merk je niet zo dat het druk is. Natuurlijk maken we even een selfie met het Vrijheidsbeeld op de achtergrond.
De witte gietijzeren stoeltjes waarop pap 15 jaar geleden lekker ging zitten staan er nog steeds (hij nam toen met z'n nieuwe korte beige broek plaats in een groen plakkaat kauwgom dus dat heeft wel indruk gemaakt destijds😁).

Via het volgende eiland, Ellis Island, kwamen alle emigranten Amerika binnen. We doen er een audio tour en lopen al luisterend met onze hoofdtelefoontjes langs de tentoonstelling. Interessant en indrukwekkende verhalen horen we. Sommige mensen werden alleen al door bijvoorbeeld een wrat apart gehouden en moesten enkele weken in quarantaine. En de rest van de familie die mee was zaten dan maar te wachten. Als naar een paar weken blijkt dat de wrat niets ernstigs is mag de persoon alsnog Amerika in... Of niet...in het geval van een Russische oma die alleen weer terug moest en haar familie nooit meer zag...
We zoeken nog op de lange muur met alle namen naar naamgenoten, Koenen komt niet voor...wel Koenes....Brouwer 2x John Bave Brouwer en John Brouwer. Waar Effie is gebleven vraag ik me af....weet zeker dat zij er 15 jaar terug bijstond....

Weer terug op Manhattan pakken we de metro naar Brooklyn.
Eerst een stuk langs een soort boulevard gewandeld met een fraai uitzicht op de overkant (Manhattan dus).
Dan lunchen aan de voet van de Brooklyn bridge, hot dogs check! En daarna wandelen we terug over de brug naar Manhattan. Blij toe dat er een pittige wind staat anders zou het wel heel erg warm zijn.

Op Manhattan zoeken we de fietsenzaak op onder de Brooklyn Bridge en huren daar een stel fietsen die we kunnen inleveren in de buurt van het Central Park. Nu ontdekken we de vele fietspaden in downtown Brooklyn. Zijn werkelijk heel erg mooi aangelegd daar, zeker een verrijking voor de stad. Ze stonden er bij de fietsenzaak wel wat lullig bij toen wij onze fietszadels een stuk hoger zetten. Ze willen hier zeker dat je als een klein kind op je fiets zit met kromme benen fietsen🤔
Was echt lekker om na al dat lopen weer een keertje te fietsen.

Voor het avondeten hebben we Chinees in gedachten, we doen take out en hopen op die kleine vierkante bakjes...ligt eraan wat je besteld en dat weten we niet van tevoren.Twee ronde schotels en 1 bakje, smaakte lekker.

Vanavond staat voor ons The Empire State op het programma.
Hadden we van tevoren geweten dat het zo'n gekkenhuis zou zijn daar dan hadden we ons bezoek in de ochtend gepland.
Ruim een uur hebben we in een rij gestaan, weer een gang door, weer een hoek om, weer een gang door, weer een hoek om, een lift naar verdieping 80, weer een gang door, weer een hoek om....er kwam bijna geen eind aan...eindelijk de laatste lift en dan sta je met pakweg 300 man boven te dringen voor een plekje om een foto te maken....dit dus NOOIT meer.
We lopen voor zover mogelijk vlot een rondje en gaan dan snel naar beneden. We mogen de eerste 6 verdiepingen met de trap, vanwege de drukte, prima.
Eenmaal op straat zijn we blij eruit te zijn..

We pakken de metro naar Times Square en drinken nog lekker een blikje cola op het terras. Blijft gaaf al die lichtjes!

Mooi verslag van een prachtige stralende dag! De foto's vertellen het verhaal mee. Herinneringen aan 15 jaar geleden komen bij mij boven: zoals die vreemde parachutist die toen op het Vrijheidsbeeld landde. De week zit er voor jullie alweer bijna op. Kan mij bijna niet voorstellen dat jullie naar huis verlangen... voorspoedige terugvlucht toegewenst! Groeten van JW.

Jan Willem 2016-06-07 05:03:03

Meiden geniet van jullie laatste dag in NY. En goede vlucht terug.

Roos 2016-06-07 06:10:29

Bedankt weer,dat we mochten mee genieten van jullie mooie vakantie!

Annie 2016-06-07 08:01:50

Was weer mooi mee genieten, voor straks een goede en veilige terugreis!

Henny 2016-06-07 08:26:39

wat een mooie vacantie maar helaas de laatste dag goeie reis terug

diny.koenen 2016-06-07 09:28:47

Hartelijk dank voor alle prachtige verhalen,het is net of ik je elke dag gesproken heb.En nog foto s er bij,geweldig.Van morgen tegen Lizzy gezegd nog 1 nachtje dan is je vrouwtje er weer.Ik wens jullie een fijne dag,en een voorspoedige terugreis.mam.

Rie Brouwer 2016-06-07 09:49:56

Hoi meiden, waren weer levendige verslagen Annemarie :) Leuk om te lezen. En mooie foto's. Jammer dan ook weer dat het er bijna opzit. Geniet nog ff en goede reis terug. Gegroet, Moniek

Moniek 2016-06-07 10:11:54

Veilige reis naar huis lieverd voor jou en Leonie. Was weer heel prettig om met jullie mee te gaan en dit keer naar New York, the city that never sleeps. Geniet nog de laatste momenten. Lieve groet en dikke X van Ellen en Richárd

Ellen 2016-06-07 12:47:31

Geweldig plezant om weer alles mee te maken via de verhalen. Prettige laatste dag nog en goede thuisreis. X van Anniek

Anniek 2016-06-07 12:48:40

M'n schatteke, dat was weer een prachtweek. Ik heb ervan genoten. Geniet door van je laatste dag in NYC (heb de picknick nog niet voorbij zien komen kan dat kloppen dat die is bewaard voor het laatst👍) en dan veilig terug naar Nederland. Ik spreek je snel. X, je Jef