De mooie Mezquita van Cordoba

Spanje, Dos Hermanas

Vanmorgen hebben we nog een aantal uren door Cordoba gewandeld.
Via de oude Romeinse brug over de Guadalquivir, reeds gebouwd in de 1e eeuw en in de loop der eeuwen vaak gerestaureerd, lopen we onder de oudste toegangspoort de Joodse wijk in.

Een wirwar van straatjes met souvenirwinkeltjes, restaurants, pleintjes met terasjes. Gisteravond maakten we al mee dat op bijna ieder plein bij elk terras er een gitarist zit te spelen.

De Mezquita (moskee in het Spaans) is heel bijzonder omdat het een moskee is met daarin een kathedraal. Voordat de Moren werden verdreven was het de grootste moskee van Europa. De roserood met witte bogen tellen nu nog 856 stuks maar het waren er meer dan 1200.
Na de middeleeuwen is koning Karel V begonnen met de bouw van de kathedraal op de plek van de moskee.
Zijn vrouw zag de verwoesting en kreeg Karel zover dat er ook nog bijzondere delen van de moskee zijn behouden.
De mihrad (gebedsnis) is prachtig.
Door de hele ruimte van de moskee hangen lampen met daarop (kleine) kruizen. Is het meer kathedraal dan moskee? Als we binnen komen speelt het kerkorgel, hoort niet in een moskee deze muziek. Het is een bijzondere plek om te bezoeken die veel indruk maakt. Die oude bijbels met versleten fluwelen banden en papiertjes ertussen, prachtig.

Na nog een terasje pakken we de auto en rijden over de snelweg richting Sevilla.
We slapen eerst 1 nacht in Dos Hermanas, een voorstadje, waar we onze auto morgen voor twee dagen achterlaten en dan met het openbaar vervoer naar een klein hotel in hartje Sevilla gaan.

We zijn wat vroeger op de locatie en besluiten nog wat te eten, lunch was erbij ingeschoten. We bestellen tapas in een tentje met druk terras verderop en die waren toch een partij lekkerrrrr. Kroketjes met spinazie en aiolo, patatas met kaas en tot slot pluma rellena met bacon en cheddar en aubergine.
Weer terug in het hotel opgezocht wat pluma is....straks hebben we van stierenballen zitten smullen of zoiets.
Blijkt een pluimvormig stukje smaakvol vlees te zijn dat zit tussen de voorschouders van het iberico varken Het wordt verkregen door een speciale versnijding van het varken. Het was mooi rood van kleur en erg smaakvol. Toch leuk om zoiets onbekends hier spontaan te eten.

Helaas heeft ons hotel geen zwembad dus we lezen wat op onze kamer. Uitzoeken hoe we morgen gaan reizen, wordt de metro...

O ja de wandeling van gisteren leek op de foto's vast enger dan in werkelijkheid. We zijn zeker voor alles voorzichtig.

Heb gewoon zin om deze reis te gaan maken!!!! Mooie foto"s xxx

marion 2017-09-23 19:59:25

jullie zien wel heel veel kijk goed uit nog veel plezier

diny koenen 2017-09-23 20:28:42

Wat veel geschiedenis daar in die streek, je kan ee je hart ophalen. De echte Spaanse tapas eet je in Spanje😋 Nu op weg naar de stad Sevilla en daar verder genieten. Ik geniet hier van je verhalen en hoop op nog meer. X, je Jef

Jv 2017-09-24 07:48:01

Wat een mooie tocht en mooie verhalen. Zieuit naar morgen.Riet