Vakantie, jippieeeeee!

Verenigde Staten, New York

Een stedentrip maar New York! Bij wie staat die nu niet op zijn verlanglijstje.... Bij ons in ieder geval altijd. Deze stad heeft zoveel leuks dat het niet uitmaakt hoe vaak je er komt. Leonie is er 18 jaar terug geweest en ik 7 jaar.

We zijn dinsdag vroeg van huis vertrokken en met een overstap in IJsland (was er nat,fris en grijs) kwamen we aan het begin van de avond aan op Newark Airport. Met de expres bus (volgens de folder less-stress..) naar het grote busstation in Manhattan en daarna nog een paar haltes met de metro naar ons hotel aan de Upper West Site. De kamer valt ons erg mee, we hebben er niet de hoofdprijs voor betaald maar hij is lekker ruim. Bedden liggen prima. Klein minpuntje is de kleine badcel. Het woord badkamer zeker niet waard dus ik houd het bij badcel.
Hij is denk ik 1,5 meter bij 70 cm. 'Grappig' detail, het kleine raampje kan open en is ook lekker voor frisse lucht maar zit net boven het toilet. Dus....je doet je broek naar beneden en je blote billen zijn te zien door de overbuurman/vrouw. Niet erg zegt Leonie, zolang ze mijn gezicht er maar niet bij zien, niet bukken om door te trekken dus maar dat doen we met gestrekte arm haha.

Vanmorgen waren we om 5 uur klaarwakker. Kop thee gezet in onze kitchenette/magnetron en muffin (dat bakkertje mag blijven) gegeten. Daarna wat boodschapjes gehaald. Watttt!!! de appels kosten omgerekend 1 euro per stuk (zijn wel lekker zoet).
We hebben in Nederland reeds de New York Pass aangeschaft en die gaan we eerst ophalen. Is in de buurt van Times Square, bij de M&M store. We stappen er ook meteen op de Big Bus (voorheen hop on hop off) voor de uptown route.
Heerlijk bovenin de bus die voor de helft een open dak heeft, in de zon en omhoog kijken naar de wolkenkrabbers. En al die reclamebeelden op alle billboards. De een nog groter dan de ander, geweldig gezicht.
Om 9.30 uur begint ons maagje te knorren, tja als je om 5 uur opstaat is het dan eigenlijk lunchtijd.... We strijken op een terras neer tegenover de kathedraal van John the divine, zie foto ;-)
Daarna wandelen we naar de tombe van Ulysses Grant (voormalige president) en z'n vrouw en naar het Apollo theater in Harlem.
Weer verder met de bus waar we weer bovenin kunnen zitten.

Na de lunch (wraps, hmmmm) huren we fietsen om het Central Park op twee wielen te verkennen. Het is er druk, door het mooie weer en omdat er een hardloopwedstrijd ( helaas wist Leo het niet anders had ze mee kunnen doen) wordt uitgezet.
Lekker even ons haar los in de wind heuveltjes af, en heuveltjes ook weer op...

Om 17.30 hebben we afgesproken in Harlem. We krijgen een kleine rondleiding door een bewoonster. Take your time horen we regelmatig, het gaat rustig aan, ze loopt zelf wat moeilijk dus de groep slentert achter haar aan. Ze geeft wel leuke informatie, we zien de wijk Suger Hill en omgeving.
We eindigen bij een kerk waar we de woensdagavonddienst mee gaan maken met het gospelkoor.
De voorgang, pastor Chantel, heeft een fuchsiakleurige jurk aan. We hadden ons paarse gewaden voorgesteld maar dit mag ook.
Na een lang gebed volgen enkele liederen. Heerlijk dat enthousiasme. De kerk zit aardig vol met de toeristen van de tour en we moeten meedoen met klappen.
Chantel doet zelf ook mee en zingt vol overgave. Ze staat flink te springen en we hopen dat ze haar sportbeha aanheeft. Something jumping in her shirt/dress. Dan volgt een big hug sessie, omhels je naasten/mede kerkgangers....Chantel doet de ronde en ik krijg ook een knuffel met de mededeling God bless you zo very mutch. Nog een paar liederen en de collectemand gaat rond. Onder één lied pakt Chantal ineens haar telefoon.
Ze krijgt een appje van Jezus, die moet je natuurlijk meteen beantwoorden. Echt een heerlijke belevenis dit gebeuren.

Nu zijn we weer terug in onze hotelkamer. Een lange dag maar welbesteed. En gelukkig hebben we de foto's nog.

Tot morgen!

Riet van Munster. Zo globetrotters nu weer in New York. Veel te leven. Geniet er lekker van. Groetjes Riet

Riet van Munster. Zo globetrotter nu weer in New York. Lekker genieten. Veel liefs 2016-06-02 07:12:24

Hallo dames,Pracht bericht,leuk beschreven.Mooie foto s.Geniet er van,ik ga zo naar L,op de L Laan.Waait hier erg.ik neem de E fiets .liefs en groeten ook van Pa.Mam xx

Rie.Brouwer (mam van A) 2016-06-02 08:01:23

Net weg en alweer zoveel mooie belevenissen. De kerkdienst doet me denken aan "Hour of Power", veel zingen, veel klappen en de nodige knuffels! Doe maar lekker mee, kan nooit kwaad. Al zingende zal ik hier de dingen die gedaan moeten worden gaan doen.....ik sta te trappelen.

Henny 2016-06-02 08:25:03

Mijn zoetje, mooi verhaal waar ik van geniet aan de andere kant van de aardbol. Vroeg op in de stad die niet slaapt past bij elkaar, pluk de dag. Nog heel veel plezier. Dikke X, Jef

Jef 2016-06-02 11:37:10

Hoi Annemarie, ben je weer op pad lieverd. Gaaf hoor New York! Heel veel plezier en geniet van je vakantie. Heel plezant dat we weer mogen meelezen. Lieve groetjes, Ellen en Richard en de meisjes.