Kirtipur en Kathmandu

Nepal, Kathmandu

Het eten van gisteravond was vooral gezellig met de groep. Het is niet laat geworden, het einde van de reis is in zicht en dat merken we. Rondreizen is vermoeiend en het lijkt wel of we steeds vroeger gaan slapen.

Vanmorgen hebben we het lekker rustig aan gedaan en een plannetje voor de dag van vandaag gemaakt. Eerst ontbijten, een leuk stekje gevonden op 1 hoog met uitzicht over Thahity square. Dat is een klein pleintje met een stoepa met groentemarktje ervoor.
Vervolgens een fietsriksja genomen naar de Bhimsen toren. Onze riksja bestuurder ging voortvarend van start....helaas de compleet verkeerde kant op. Nadat hij nogmaals aan een voorbijganger had gevraagd waar wij heen wilden gingen we goed. Even later kwam ons ontbijtadres weer voorbij...
We hebben van tevoren een prijs aangesproken en ondanks de omweg gaat hij akkoord met het bedrag dat hij krijgt.
We hebben al eerder onder aan toren gestaan maar dat was op de dag van de verkiezingen en toen was hij gesloten. Nu kunnen we wel erop.
Na 213 treden bereiken we de top, even uithijgen!!!! Een fraai uitzicht over de stad is onze beloning.

In onze reisgidsen hebben we zitten kijken naar bezienswaardigheden net buiten de stad. Omdat we toch al veel van Kathmandu al gezien hebben. We zijn uitgekomen bij het stadje Kirtipur. De taxichauffeur vraagt 1000 roepie om ons erheen te rijden. Dit is omgerekend euro 7, 50. Het ligt aan de rand van de Kathmanduvallei, op een heuvel en het vergt wat klimwerk van de taxi. We vallen erg op, zo weinig toeristen.
We hebben gelezen over drie tempels en gelukkig zien we al vlot een plattegrond. Oei, niet alleen de taxi moest klimmen, dat moeten wij hier ook... Heel veel trappen maar wat een oude mooie plaats weer! De tempels zijn prachtig, uitzicht over Kathmandu idem ( heldere lucht!) en aan de overkant van Kathmandu zien we de apentempel van onze tweede dag hier liggen. We drinken een frisje op een pleintje voor 1 vd tempels. We bevinden ons ook ineens weer op een bruiloft. Dat is hier ook een sociaal gebeuren, daar loopt de buurt voor uit.

Weer terug in een 'winkelstraat' gaan we bij een bakkertje naar binnen. Ze spreken geen Engels maar vinden het duidelijk leuk dat we de koekjes willen proeven. Haha, na een paar er zelf te hebben uitgezocht komt het meisje met nog
meer aan en ze biedt ons ook thee aan. Zit alleen suiker in...maar leuke belevenis weer dit.
Blij dat we dit stadje hebben bezichtigd! De taxi terug naar Kathmandu is ineens de helft goedkoper....Toch teveel betaald dus op de heenweg.

Na een plas in het hotel gaan we nog weer even op pad voor wat souvenirs. Aan het eind van de dag krijgen we van Prakash door hoe laat we morgen worden opgehaald.
Om 9.30 uur de tassen klaar en om 10.00 uur vertrek naar de luchthaven. Geeft ons nog mooi de tijd om nog ergens een ontbijtje te scoren.

Zometeen ons laatste avondmaal in Kathmandu.
Roos heeft net haar tas al opnieuw ingepakt, ik doe het na het eten.
Voor Roos is er een nieuwe wereld opengegaan. Haar enige Azië ervaring was Sri Lanka en daar hebben we geen echte grote stad gezien. Deze heksenketel van geluiden, kleuren en geuren is echt mijn Azië. Blijft mijn favoriete werelddeel!

Onze geweldig gave reis zit er bijna op. Hoop dat jullie weer met genoegen hebben meegeleefd. Dank voor de complimentjes, ik beleef altijd heel veel plezier aan het schrijven van mijn verhaaltjes.

Wie verre reizen maakt, kan veel vertellen. En dat hebben jullie zeker gedaan en eenmaal thuis zal er ook nog veel te melden en te bekijken zijn. Leuk! We wensen jullie een vlotte en rustige terugreis ✈ en sterkte bij het afkicken van de geweldige trip ✄ ! ♥ ♥ ♥.

Ma en pa van Roos 2013-11-29 15:07:27

Hoi Annemarie en Roos, niet te geloven dat het er al weer opzit, maar wat jullie allemaal gezien hebben is een belevenis om nooit meer te vergeten. Een heel goede terugreis toegewenst en een hartelijke groet uit een (nu al om 15.30 uur) donker, stormachtig en zeer regenachtig Amsterdam, maar wát gezellig!

Tante Henny 2013-11-29 15:40:28

4uur een regenachtig heemskerk.Dat zal tegenvallen hier,en het waait ook nog flink.Het was een prachtige reis(ook voor ons) jullie kunnen er nog lang van nagenieten,en later met de foto s.zijn trouwens nu ook weer mooi.Een goede thuisreis, lieve groeten van ons beide xxx

Pap Mam 2013-11-29 16:06:06

Heb jullie heerlijke vakantie helemaal mee beleefd dankzij je leuke verslagen! Goede reis voor jullie beide!!

Sabrina en Aad 2013-11-29 16:26:44

Roos en Annemarie , denk dat jullie terug kunnen kijken op een geweldige vakantie. Voor morgen een goede vlucht toegewenst en ik kijk uit naar de foto's en de verhalen. XXX

Angeline 2013-11-29 18:45:25

Jullie verblijf in Nepal mag dan ten einde lopen, maar de vakantie is nog lang niet voorbij, want de napret zal - zoals altijd - de gedachten nog wel een flinke tijd blijven beheersen! Het was weer een genot om over de belevenissen (zowel het wel als het wee) te lezen. Voorspoedige terugreis!

Jan Willem 2013-11-29 19:42:41

Jammer voor jullie dat het er al weer bijna op zit. Ik heb erg genoten van jullie verhalen. Je kan het heel leuk vertellen, Annemarie :-) In ieder geval kunnen "we" terugkijken op een geslaagde vakantie, denk ik. Geniet nog even en voorspoedige terugreis. Ciao, Moniek

Moniek 2013-11-29 21:36:46

Goede terugreis!!! En nagenieten van een mooie, leuke vakantie, groetjes, Leonie

Leonie 2013-11-30 08:02:17

Goede terugreis!!! We hebben genoten van jullie verhalen. En nu weer Hollandse pot. Andijvie met en bal gehakt. Nergens zo lekker als bij je Moeder. Groetjes