Chasing rainbows

IJsland, Mýrdalshreppur

We zitten weer op een nieuwe plek, in een hotel nabij Vik. Fijne ruime kamer in een nieuw gedeelte van het hotel, en a room with a view.
Vanmorgen vroeg vertrokken uit ons huisje in Brautarholt waar we gisteravond onze lange broeken met modderpijpen nog hebben gewassen in de aanwezige wasmachine.
Ook de IJslandse paarden op het veld naast ons verblijf nog even snel op de foto gezet.

We volgen weer de ringweg 1.
Eerste stop is bij de Seljalandsfoss (foss is waterval). Hier kan je achterlangs lopen, regenjas aan en gaan. Erg leuk!
Een paar honderd meter verderop is de Gljúfrabúi, deze waterval is in een grot. Ook heel bijzonder.

Even een kleine pauze, wat drinken met een koekje op de trap van een mooi gelegen kerkje.

Dan op naar de waanzinnig mooie Skogafoss. Zoveel geluk hier met de stand van de zon want de regenboog is ongeëvenaard, een prachtig heldere boog. Lijkt alsof we hem kunnen pakken.
Je kan de waterval ook nog van bovenaf bekijken. Op de berg ernaast is een trap, de eerste 25 treden lijken wel voor een reus gemaakt. Heb geen lange benen en deze beklimming kost wel heel veel moeite. Maar daarna wordt het een ijzeren trap die je makkelijker neemt, hoewel de trap wel wat speling heeft als er meerdere mensen tegelijk op jouw trapdeel staan. Met knikkende knieën kom ik boven, maar ik ben er wel! Naar beneden gaat een stuk sneller gelukkig.
Iets verderop is nog een kleine waterval die ik als tip op het internet vond van andere reizigers. Een bruidspaar is er ook naartoe onderweg om foto's te maken.

Tijd voor lunch. Ook op internet ontdekt, de soup company. De IJslandse lam soep (groentensoep met lamsvlees) gaat er lekker in, en zelfs een gratis refill. Leonie de Hot lava soep (goulash) en ik de Mexicaanse kippensoep. Hmmmm, even zien of dit een keten is en we langs meerdere filialen komen want het smaakt naar meer.

Na Reykjavik is Vik de eerste behoorlijke plaats waar we langskomen. Evengoed een gehucht hoor, het ligt erg mooi langs de kust. Het kerkje staat op een heuvel.
De zwarte lavastranden bij Vik zijn bekend. En hele stukken niet toegankelijk voor het publiek, zijn natuurgebieden.
Helaas is de puffin, de papegaaiduiker, al gevlogen. Zo rond half augustus verlaten ze IJsland. Hoewel we vorige week nog een melding op een site zagen dat ze nog waren gespot zijn ze nu echt het land uit.
Helaas, we hadden die grappig uitziende vogels graag gezien. Maar eigenlijk wisten we het bij voorbaat.
Ik neem wel genoegen met mijn Muffin-Puffin theebeker (voor op het werk) die ik vanmorgen heb gekocht.

Ben weer aan het meeleven met jullie. Ga zo door dan ik ook zeggen dat ik in IJsland ben geweest. 😘

Sabrina 2021-09-10 04:12:18

Weer prachtige foto s. Leuke beker,dat zwarte zand is vreemd.De plaatjes is een mooie herinnering.De regenboog,zie je hier niet zo helder en kleurig.Nog fijne dagen,geniet er van.liefs mam.

RIE .BROUWER 2021-09-10 09:54:17

Jullie treffen het geweldig met het weer. Verschil tussen mistroostig en fabelachtig. Je avontuur op de trap met speling bracht me terug naar een ruim 100 meter diepe grot in Frankrijk, waar we met z’n allen op een trap stonden die aan de rotswand vastzat met nietjes en plakband. Hij was in 1953 geplaatst, vertelde de gids trots. Dat stemde ons niet gerust met 75 meter diepte onder ons. Maar ook hier was de terugweg beter en veiliger.

Dick Kruiswijk 2021-09-10 17:39:59

Wat een aparte wereld.Heel veel rust.Mooie watervallen.Veel kijk plezier de komende dagen